۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۴۱
کد خبر: 82189505
T T
۰ نفر
باستانشناسان ايتاليايي از آثار تاريخي فريمان و خواف ديدن كردند

مشهد- ايرنا- گروه 12 نفره اروپايي از كشور ايتاليا از بناهاي تاريخي شهرستانهاي فريمان و خواف در استان خراسان رضوي ديدن كردند.

به گزارش روز دوشنبه اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي: پروفسور جيواني كواراتلا استاد دانشگاههاي ايتاليا به سرپرستي هيات فرهنگي علمي متشكل از اساتيد دانشگاه، مهندسان معماري و باستانشناسان رباط تاريخي سنگ بست، مقبره ارسلان جاذب و ميل اياز در فريمان را بازديد كردند.
اين باستانشناس ايتاليايي مقبره و مناره ارسلان جاذب را از مهمترين آثار تاريخي جهان توصيف و بيان كرد: اين اثر تاريخي به بهترين شكل مرمت شده است.
وي افزود: مرمتي بسيار اصولي در اين بنا صورت گرفته كه به اصل آن لطمه نزده و يا چيزي نيز به آن اضافه نشده است كه به اعتقاد من اصولي ترين شكل مرمت مي باشد.
كواراتلا كه دكتراي هنر و معماري اسلامي دارد ادامه داد: انجام كاوشهاي باستانشناسي در مجاورت مقبره ارسلان جاذب بسيار لازم است زيرا شناخت تاريخي موجود از دوره غزنويان بسيار كم مي باشد اما كاوشها مي تواند اطلاعات متخصصان را از اين دوره تاريخي بسيار ارتقاء دهد.
وي همچنين در جريان بازديد از مدرسه غياثيه گفت: اين چندمين بار است كه از اين اثر باارزش تاريخي ديدن مي كنم و معتقدم اين اثر تاريخي يكي از بهترين و زيباترين مدارس اسلامي به شمار مي رود.
او با تمجيد از مرمتگران اين بنا افزود: در هر دوره كه از اين بنا بازديد داشتم قسمتهايي از آن بطور كاملا اصولي و آكادميك مرمت شده بطوري كه هيچ اثر منفي بر زيبايي و اصالت بنا بر جاي نمانده است.
وي گفت: مرمت اين اثر مي تواند الگويي براي ديگر استادكاران بناهاي تاريخي قرار گيرد.
خراسان رضوي داراي 1516 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملي است كه 1402 مورد آن آثار تاريخي غيرمنقول شامل يك بافت شهري و روستايي، 930 بنا، 15 تپه تاريخي و 472 تپه و محوطه تاريخي است.
7496/1858