۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82192105
T T
۰ نفر
حضور پررنگ نيروهاي نظامي چين در استان مسلمان نشين سين كيانگ

پكن - ايرنا - تازه ترين گزارش ها حاكي است كه حضور نظامي چين در سين كيانگ، منطقه اي متشنج در شمال غرب اين كشور افزايش يافته و پكن در حال تقويت مبارزه با تروريسم در اين ناحيه است.

به گزارش ايرنا، در جديدترين رخداد اعلام شده كه نيروهاي پليس اين كشور 21 مورد از سخت افزارهاي جديد را در سين كيانگ مورد بررسي و آزمايش قرار داده اند.
تصاويري در رسانه هاي منطقه از جمله «ساوت چاينا» از هنگ كنگ منتشر شده است كه پليس چين را با ابزارهاي جديد ضد تروريسم در سين كيانگ نشان مي دهد.
همين نشريه نوشته است كه ماموران پليس حضور قوي تري در اين منطقه دارند و شماري از پهپادهاي جديد در اين ناحيه از كشور مورد آزمايش قرار گرفته است.
دولت چين مي گويد كه در جريان شورش هاي سال هاي اخير در سين كيانگ صدها نفر كه عمدتا غيرنظامي بودند به دست افراطيون كشته شده اند.
بسياري از كشورهاي غربي بخصوص آمريكا مدعي هستند كه چين مسلمانان ايغور را در اين منطقه سركوب مي كند اما چين تاكيد دارد كه مبارزه آنها فقط با افراطيون است.
ارتش چين در روزنامه «ديلي آرمي» خود آورده است كه در روزهاي اخير پنج رزمايش مبارزه با تروريسم در كاشغر، ختن و آكسو برگزار كرده است.
دولت آمريكا به تازگي از روش هاي مبارزاتي چين در سين كيانگ به شدت انتقاد كرد كه خشم شديد پكن را به دنبال داشت و اين كشور از واشنگتن خواست در امور داخلي چين مداخله نكند.
روزنامه مي نويسد كه ارتش شماري از تازه ترين بالگردها و جديدترين خودروهاي مبارزه با تروريست ها را در رزمايش هاي اخير بكار گرفته است.
به نوشته اين نشريه، سين كيانگ در يك سال گذشته نسبتا روزهاي آرامي را سپري كرده و حوادث خشونت باري در آن رخ نداده است.
منطقه خودمختار سين كيانگ با مركزيت ارومچي در منطقه شمال غرب چين واقع شده و يك ششم از وسعت خاك اين كشور را در برگرفته است.
چين نيز نگران فعاليت گروههاي جدايي طلب «تركستان شرقي» در شمال غرب كشور است كه تحركات آنها طي سه سال اخير روندي رو به رشد داشت.
گروه «تركستان شرقي» كه پكن آن را به همراه سازمان ملل متحد يك گروه تروريستي مي داند، فعال ترين جنبشي است كه هدف خود را جدا كردن «سين كيانگ» از خاك چين عنوان كرده است.
آساق**231**1597