۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83517445
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نگرانی چین از تجزیه طلبی

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبر: 83517445
نگرانی چین از تجزیه طلبی

پکن- ایرنا- بالا گرفتن تنش ها در هنگ کنگ و مداخله جدی برخی از کشورها از جمله آمریکا و انگلیس در آن، مقامات پکن را نسبت به افزایش فعالیت های تجزیه طلبانه نگران کرده است به طوری که رییس جمهوری این کشور چندی پیش به طور جدی به تجزیه طلبان هشدار داد که نشان دهنده نگرانی های فزاینده از گسترش این پدیده است.

رییس جمهور چین در یک ماه گذشته دو بار در این باره اظهار نظر کرده است شی در دیدار ماه گذشته از نپال با لحنی شدیدتر هشدار داد هر کسی به دنبال تجزیه و ایجاد شکاف در سرزمین مادری باشد، سرکوب و استخوان هایش در هم شکسته خواهد شد.

شاید ابراز نگرانی در راس هرم قدرت در چین با نظرداشت بروز ناآرامی های پنج ماه گذشته در هنگ کنگ، استقلال طلبی های مقام های حزب دمکراتیک ترقیخواه تایوان، انشعاب طلبان سین کیانگ و منطقه خودمختار تبت چندان هم بی مورد نباشد. 

شورش های هنگ کنگ کماکان ادامه دارد و بی ثباتی این منطقه را به رکود اقتصادی و چالش های سیاسی کشانده است از سوی دیگر در منطقه سین کیانگ هر روز انتقادهای ناروا و تایید نشده از چین در مورد راه اندازی اردوگاه های کار اجباری برای مسلمانان بیشتر می شود.

این در شرایطی است که چین هنوز از بابت فعالیت های دالایی لاما رهبر در تبعید بوداییان تبت برای جدا کردن این منطقه از خاک چین نگران است و خانم تسای اینگ ون رهبر تایوان صراحتا اصل یک چین را زیر سوال برده و گفته است: ناآرامی ها در هنگ کنگ نشان می دهد که چنین اصلی نمی تواند برای دمکراسی تایوان سازگاری داشته باشد.

از سوی دیگر چین در روزهای اخیر بارها به آمریکا و تلاش های این کشور برای دامن زدن به تنش ها و ناآرامی ها در هنگ کنگ و نزدیکتر شدن ارتباطاتش با تایوان هشدار داده است.

چین گسترش تجزیه طلبی و تلاش ها برای ایجاد شکاف و بی ثبات کردن کشور را کاملا درک می کند و اشاره رهبر این کشور به ناآرامی ها و دست های پنهان کاملا وجود نگرانی فزاینده در میان مسوولان ارشد کشور را آشکار می کند.

«شی اینهونگ» از کارشناسان دانشگاه خلق در پکن می گوید که اوضاع در هنگ کنگ اصلا خوشایند نیست آمریکا و برخی از کشورهای دیگر هم به طور مستقیم و غیر مستقیم از خشونت ها و شورش ها حمایت می کنند.

لی مین وانگ از محققان دانشگاه فودان در شانگهای هم بر این باور است که هشدار رهبر چین به مناطق دیگر نیز مربوط می شود این هشدارها چند تیغه است چین درگیر برخی از ناآرامی ها شده است و بعضی به دنبال ایجاد  شکاف در کشور هستند.

وی می افزاید که رهبر چین هشدارهایش نه فقط برای این بود که اجازه جدایی طلبی به تایوان نمی دهد بلکه مساله اینجاست که چین نمی تواند اقدامات استقلال طلبانه تایوان را نیز تحمل کند و با مداخله آمریکا در امور هنگ کنگ هم بشدت مخالف است.

این کارشناسان بر این باورند که ابراز نگرانی توام با هشدارهای رهبر چین نشان از آن دارد که این کشور اقدامات انشعاب طلبان را در هر جایی چه تبت و چه سین کیانگ، چه هنگ کنگ و چه تایوان باشد برنمی تابد و آنها را سرکوب خواهد کرد.

در واقع برای حزب حاکم چین حراست از حق حاکمیت و امنیت ملی بسیار با اهمیت است این موضوع برای همه کشورها از حساسیت بالایی برخوردار است و چین در این مورد با کسی سر سازگاری ندارد و با کسی مصالحه نخواهد کرد.

مساله هنگ کنگ البته برای چین به مانند تایوان یک سردرد بزرگ نیست اما این موضوع که قدرت های دیگری چون آمریکا در این مسایل دخالت می کنند، نگران کننده و هشدار دهنده است.

چین با توجه به اینکه کشور پهناوری است از لحاظ کنترل امنیت ملی و حراست از حق حاکمیت ملی کار دشوار و وظیفه سنگینی نیز بردوش دارد و برای همین بروز هر ناآرامی در یکی از مناطق فوق می تواند آسیب پذیری چین از این چالش ها را بیشتر کند و همزمانی برخی از تحولات و بحران ها و همچنین اعتراضات و ناآرامی ها به همراه مداخله خارجی کار کنترل اوضاع را دشوارتر خواهد کرد و هشدار بالاترین مقام چین در این خصوص نمایندگی نگرانی فزاینده در میان سران این کشور بابت تحولات اخیر و رو به گسترش در مناطق مختلف چین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha