۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۹
کد خبر: 82192587
T T
۰ نفر

واشنگتن خواستار آشتی صربستان و كوزوو شد

۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۹
کد خبر: 82192587
واشنگتن خواستار آشتی صربستان و كوزوو شد

تهران – ایرنا – جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریكا روز چهارشنبه از صربستان و كوزوو خواست كه روابط خود را بهبود بخشیده و عادی كنند.

به گزارش آسوشیتدپرس از پریشتینا مركز كوزوو، عادی سازی روابط صربستان با كوزوو، پیش شرط عضویت هر دو ملت در اتحادیه اروپاست.
بایدن پس از مذاكره با هاشیم ثاچی رئیس جمهوری كوزوو گفت كه با وجود تازه بودن زخم های جنگ، مصالحه ضروری است.
با اینكه كوزوو در سال 2008 از صربستان اعلان استقلال كرد، اما بلگراد هنوز این استان سابق خود را به عنوان كشور به رسمیت نشناخته و به عضویت سازمان ملل متحد نیز درنیامده، اما این سرزمین یك رشته توافق هایی با میانجی گیری اتحادیه اروپا برای تنظیم روابط با صربستان امضا كرده است.
حملات هوایی سال 1999 نیروهای چند ملیتی به فرماندهی آمریكا، برای متوقف كردن سركوب گری صربستان علیه جدایی خواهان آلبانیایی تبار كوزوو، به حكومت بلگراد بر این سرزمین پایان داد.
بایدن در دیدار روز سه شنبه از صربستان كه بخشی از سفر سه روزه وی به منطقه بالكان در اروپا بود، از كشته شدن گروهی از مردم این كشور در حملات هوایی سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) اظهار تاسف كرد.
به گزارش ایرنا، وی در نشست با 'آلكساندر ووچیچ' نخست وزیر صربستان در بلگراد با تاكید بر اینكه صربستان ستون اقتصادی و سیاسی برای تمامی منطقه به شمار می رود، گفت: بالكان متحد و آرام برای تمامی اروپا بسیار مهم است.
معاون ریاست جمهوری آمریكا همچنین به همكاری های اقتصادی و سرمایه گذاری بیشتر شركت های آمریكایی در صربستان اشاره كرد و گفت كه آمریكا از مراحل ائتلاف اروپایی صربستان و اصلاحات در نهادها و حاكمیت قانون در این كشور حمایت می كند.
وی همچنین به همكاری در امور پلیس بین آمریكا و صربستان و همچنین مبارزه نیروهای آمریكایی با داعش اشاره كرد و گفت كه آمریكا به صربستان برای مجهز شدن بهتر به تجهیزات نظامی كمك می كند تا بتواند با ناتو همكاری كند.
آلكساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان نیز در این همایش مشترك خبری به ادامه تلاش های انجام شده برای ثبات و صلح در منطقه اشاره كرد و گفت كه صربستان به حمایت بیشتری از آمریكا برای حفظ صلح و ثبات در منطقه نیاز دارد، زیرا كه بدون آن زندگی بهتر برای شهروندان و پیشرفت اقتصادی وجود ندارد.
بایدن در صدر یك هیات 400 نفره از مقامات سیاسی و اقتصادی وارد صربستان شده، در سال 2009 نیز در مقام معاون رئیس جمهوری آمریكا، به صربستان سفر كرده است.
بایدن بعد از دیدار با مقامات صربستان، بلگراد را به مقصد پریشتینا برای دیدار با هاشم تاچی و عیسی مصطفی رئیس جمهور و نخست وزیر كوزوو ترك كرد.
بنا به اظهارات تحلیلگران سیاسی بالكان، انتظار می رود كه بایدن بخاطر فعالیت ضعیف پارلمان كوزوو و اینكه توافق نامه تشكیل جامعه مشترك شهرداری های مناطق صرب نشین در كوزوو كه در بروكسل به امضا رسیده شده و هنوز در پارلمان به تصویب نرسیده است، مقامات كوزوو را مورد انتقاد قرار بدهد.
آمریكا، كوزوو را به عنوان كشوری مستقل به رسمیت شناخته است و به همین دلیل از پریشتینا برای عضویت در نهادهای اروپایی و بین المللی از جمله اتحادیه اروپا و ناتو، حمایت می كند.
آمریكا از اعلام استقلال یكجانبه كوزوو از صربستان در سال 2008 میلادی به شدت حمایت می كند و این در حالیست كه صربستان كوزوو را استان جنوبی خود می داند و اعلام استقلال كوزوو را قبول ندارد.
تحلیلگران سیاسی در بلكان معتقدند كه سفر بایدن به بالكان هر چند كه از آن به عنوان سفر خداحافظی نام برده می شود ولی برای تقویت حضور سیاسی و اقتصادی آمریكا در صربستان است كه در همین حال آن را می توان رقابتی نزدیك با گسترش حضور روسیه در این منطقه تعریف كرد.
اروپام**1486**1144