به گزارش ایرنا، محمدرضا سوقندی روز پنجشنبه در همایش بزرگداشت هزاره حضور ناصر خسرو قبادیانی در بسطام افزود: شیوه ای از تاریخ نگاری كه به زندگی مردم و واقعیت های اجتماعی می پردازد، سفرنامه است و در این بین سفرنامه ناصر خسرو مثال زدنی است.
وی با بیان این كه در گذشته ها تاریخ را فاتحان و حاكمان می نوشته اند، یادآور شد: تاریخ اجتماعی كه به زندگی مردم می پردازد، كم تر در اختیار آیندگان قرار گرفته است.
وی ادامه داد : جامعه شناسی تاریخی، دانشی میان رشته ای است كه تفاوت ها و اشتراكاتی با تاریخ، جامعه شناسی و فلسفه دارد.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ، ایران را كشور چند فرهنگی دانست و گفت: این كشور هم كانون فرهنگ ها بوده و هم فرهنگ كانونی داشته و تقسیمات قومی و جغرافیایی به تازگی در آن ایجاد شده است.
سوقندی با بیان این كه ایران شامل همه اقوام آن بوده است، تأكید كرد: اگر فرهنگی به نام عربی در ایران وجود دارد، به دلیل عرب زدگی نیست بلكه در دوره ای به دلیل گرایش حاكمان زبان علمی به عربی تغییر كرده است، درواقع از میراث عرب بهره گرفتند اما عرب نشدند.
وی اظهار داشت : تركان نیز در زمان حاكمیت خود در فرهنگ ایرانی تأثیر گذاشته اند و این امر در مورد باقی اقوام نیز صادق است.
سوقندی با بیان اشاره به این كه شاید تقسیم بندی امروز تاریخی نیست، افزود: اگر امروز شخصیت های فاخری نه در جغرافیای سیاسی بلكه در جای جای جغرافیای فرهنگی ایران داریم به این معنا نیست كه آن ها از ایران و فرهنگ ایرانی جدا شده اند.
وی یكی دیگر از ویژگی های ناصرخسرو را حكیم بودن وی ذكر . اضافه كرد : امروز گاهی به غلط به كسی كه داده های علمی را جمع آوری می كند پروفسور می گویند اما حكیمان در گذشته بایستی به علوم زمان خود مسلط می شدند.
مدیركل فرهنگ و ارشاداسلامی استان سمنان با بیان اینكه ناصرخسرو دانش فیلسوفانه ای داشته، یادآور شد: او متكلم است چرا كه وقتی كسی وارد طرح موضوع عقاید اسماعیلیه می شود در حال انجام بحث های كلامی است.
سوقندی تفاوت ناصرخسرو با دیگر شاعران را نوع نگاه وی به خرد دانست و تصریح كرد: گویا ناصر خسرو آینده را می دیده و در عصر ما زندگی می كرده است.
وی با تأكید بر اینكه آگاهی فقط به معنای داشتن اطلاعات نیست، بیان كرد: آگاهی به معنای داشتن قدرت تشخیص است و این چیزی است كه در عصر حاضر به آن نیاز داریم.
سوقندی با بیان این كه قدرت تشخیص بر عهده عقل است، اضافه كرد: ناصر خسرو عقل را به دو دسته جزئی نگر و كلی نگر تقسیم كرده و استدلال می كند كه انسان در جستجوی چیستی اشیاست اما آنچه كه مهم است چرایی و نگاه به هدف غایی آن ها است.
وی تصریح كرد : اندیشه های ناصر خسرو در خصوص چیستی، چرایی و چگونگی مبنای مدیریت در دنیای كنونی است.
وی با تأكید بر اینكه ناصر خسرو حكیمی نبوده كه در آسمان ها سیر كند بلكه در زمین می زیسته، افزود: یكی از نظریات او این است كه بر خلاف بسیاری از فلاسفه كه می گویند باید از ذهنیت به عینیت رسید، ناصر خسرو معتقد است از عینیت می توان به عقلانیت و حتی معنویت دست پیدا كرد.
مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینكه بیش از عقاید ناصرخسرو باید به روش های وی توجه كرد، گفت: یكی از مشكلات عصر ما داشتن روش نادرست است در حالی كه گاهی اهداف بسیار خوبی داریم.
سوقندی با تأكید بر این كه كشف روش ناصر خسرو در برخورد با مسائل علمی و فرهنگی می تواند درس مهمی برای ما باشد، یادآور شد: او در بیان عقاید خود در حالی كه با مواضع متعددی مواجه شد، هیچ گاه از روش عقل و خرد خارج نشده است.
بزرگداشت هزاره حضور حكیم ناصر خسرو قبادیانی روز پنجشنبه با حضور اساتید تاریخ و ادبیات كشور در بسطام برگزار شد.
7359/6167
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان:
سفرنامه ناصر خسرو نمونه ای از پرداختن به مسایل اجتماعی زمان است
۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۰۰
کد خبر:
82193768
شاهرود- ایرنا- مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: سفرنامه ناصرخسرو نمونه ای از پرداختن به سبك زندگی و مسائل اجتماعی زمان خویش است.