به گزارش ايرنا، در پرازدحام ترين بازار هواپيمايي جهان شمار خلبانان كافي نيستند در صورتي كه چين براي پاسخ دادن به نيازهاي موجود بايد تا دو دهه ديگر دستكم هر هفته 100 خلبان استخدام كند.
برآوردها نشان مي دهد كه به برخي از خلبانان خارجي حقوق بالايي در چين پرداخت مي شود تا جايي كه خلبانان هواپيماهاي ايرباس 320 در اين كشور ماهانه بيش از 30 هزار دلار دريافت مي كنند.
شماري از خلبانان آمريكايي مي گويند كه برخي از خطوط هواپيمايي چين به آنان پيشنهاد داده اند كه در ازاي دريافت 320 هزار دلار حقوق در سال براي اين شركت ها كار كنند.
بررسي هاي صورت گرفته توسط روزنامه «ساوت چاينا» از هنگ كنگ نشان مي دهد كه خطوط هواپيمايي چين خود را براي پرداخت حقوق هاي كلان ماهانه 26 تا 30 هزار دلار براي خلبانان خارجي آماده مي كنند.
بسياري از خلبانان مي گويند كه پيشنهادهاي وسوسه كننده اي از سوي چين دريافت كرده اند و روي آن تمركز دارند.
در همين حال گزارش شده است، حقوقي كه شركت هاي هواپيمايي چين به خلبانان خارجي پيشنهاد مي كنند ممكن است تا چهار برابر حقوق پيشنهادي كشورهاي روسيه و برزيل باشد.
شمار شركت هاي هواپيمايي چين در پنج سال گذشته افزايش 28 درصدي داشته و به 55 خط هوايي رسيده است.
در حالي كه خطوط هوايي چون «دلتا» در آمريكا نزديك به 200 هزار دلار حقوق سالانه به خلبانان مي دهد شركت هاي چيني به آنها حقوق سالانه 300 هزار دلار پيشنهاد داده اند.
شمار هواپيماهاي چين در يك دهه گذشته به دو هزار و 650 فروند افزايش يافته و سه برابر شده است و دستكم 30 هزار خلبان براي خط هوايي «ايرچاينا» و شركت «چاينا ايسترن» كار مي كنند.
در ميان اين تعداد خلبان، فقط 1 هزار و 200 نفر آنها خارجي هستند و اغلب از كشورهاي آمريكا، مكزيك و كره جنوبي به چين آمده اند.
در سال گذشته بيش از 700 هواپيما توسط شركت هاي چيني سفارش خريد داده شد كه ارزش آنها به 102 ميليارد دلار مي رسد.
در همين حال گزارش شده است كه چين تا دو دهه ديگر به بيش از شش هزار و 600 دستگاه هواپيما نياز خواهد داشت كه ارزش آنها معادل 950 ميليارد دلار برآورد شده است.
آساق**231**1597
پكن - ايرنا - در حالي چين به بزرگترين و شلوغ ترين بازار هواپيمايي جهان تبديل شده كه براي تامين نيازهاي خود از جمله خلبان بيشتر، مجبور است خلباناني را از كشورهاي ديگر به استخدام خود درآورد.