۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۷
کد خبر: 82196826
T T
۰ نفر

اسناد و مدارك دفاع مقدس به آرشيو ملي منتقل شد

۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۷
کد خبر: 82196826
اسناد و مدارك دفاع مقدس به آرشيو ملي منتقل شد

تهران - ايرنا- معاون اسناد سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: مجموعه‌اي بي‌نظير از اسناد و مدارك دفاع مقدس به آرشيو ملي ايران منتقل شده است.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران،‌ شهرام يوسفي‌فر به تفاهم بين سازمان اسناد و كتابخانه ملي و بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس اشاره كرد.
وي افزود: اين تفاهم در خصوص انتقال اسناد دفاع مقدس به آرشيو ملي انجام شده و بر اين اساس، مجموعه‌اي بي‌نظير از اسناد و مدارك دفاع مقدس، به ساختمان آرشيو اسناد ملي منتقل شده‌ است.
يوسفي فر با بيان اينكه بخش عمده اين مدارك مربوط به كميسيون اسرا و مفقودين جنگ تحميلي است، ادامه داد: فهرست كتب و نشريات مورد استفاده، اسناد آرشيوي و كارت‌ها، ‌نامه‌ها، عكس‌ها و اسناد متفرقه اسراي عراقي، مكاتبات مديريت و فرم اسراي ثبت نام شده صليب سرخ، امور مالي، دفاتر خلاصه، اعلام آمادگي و مسائل اردوگاهي اسرا و امور اسراي جنگي و پرونده‌هاي پزشكي اسراي عراقي، از جمله اين اسناد هستند.
معاون اسناد ملي ادامه داد: پرونده‌هاي انفرادي سربازان كميسيون اسرا، دفترچه خاطرات اسناد مربوط به دفاتر خاطرات و سوابق طرح امام سجاد(ع)، اسناد عربي در خصوص اسرا در نشريات خارجي و كتب عراقي ترجمه شده از ديگر اسنادي است كه به آرشيو اسناد ملي منتقل شده است.
به گفته وي، اسناد روزنامه‌هاي ايراني در مورد اسرا و خاطرات امير نجفي، اسناد روزنامه‌هاي ايراني در مورد اسرا و پرونده‌هاي مربوط به مكاتبات سازمان‌هاي مختلف و دست خط ‌هاي ترجمه و پيام‌هاي اسرا از ديگر اين اسناد است.
يوسفي فر توضيح داد: فرم‌هاي نيروهاي نگهدارنده اسراي عراقي و كارت‌هاي اسراي هلال احمر، ‌پرونده‌هاي الرمادي مربوط به بخش ايراني فهرست كلي و 537 نفره صليب سرخ، پرونده‌‌هاي وضعيت اسرا، مفقوديت، احراز شهادت، اسنادي هستند كه طبق تفاهم‌نامه بين سازمان اسناد و كتابخانه ملي و بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، به آرشيو اسناد ملي منتقل شده‌اند.
به گفته وي، از ديگر اين اسناد مي توان به مصاحبه با اسراي ايراني و فهرست‌هاي دريافتي از ژنو، آلبوم‌هاي عكس اسراي عراقي، اسناد مربوط به قبرستان الكرخ، اسناد مذاكرات انجام شده با صليب سرخ، فهرست‌هاي اسرا و مفقودين، نقشه اردوگاه‌هاي عراقي، فهرست اسراي عراقي با وضعيت‌هاي مختلف و اسناد آرشيو انگلستان و اسناد تاريخ شفاهي اشاره كرد.
فراهنگ ** 1880 ** 1071