۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۲۳
کد خبر: 82196893
T T
۰ نفر
تامين آب شرب دام فشار زيادي به منابع خراسان رضوي وارد كرده است

گناباد- ايرنا- مدير امور شهرستانهاي شركت آب و فاضلاب روستايي خراسان رضوي گفت: اختصاص بخش زيادي آب منابع آبي روستاها به تامين آب شرب دام و طيور فشار زيادي به اين بخش وارد كرده است.

به گزارش ايرنا، محسن مهابادي روز يكشنبه در ديدار با فرماندار گناباد افزود: تعداد زيادي از روستاييان و دامداران از آب شرب خود براي تامين آب دامها استفاده مي كنند.
وي ادامه داد: اين مساله در شرايط تداوم پديده خشكسالي و كمبود شديد منابع آبي موجب محدوديتهاي بسياري در اين بخش و به يكي از دغدغه هاي مهم تبديل شده است.
مدير امور شهرستانهاي شركت آب و فاضلاب روستايي خراسان رضوي متوسط مصرف آب براي هر دام سنگين را در شبانه روز 250 ليتر آب ذكر و بيان كرد: سازمان جهاد كشاورزي بايد موضوع تامين آب شرب مورد نياز دامها را از طريق برخي منابع آبي مورد توجه قرار دهد.
وي در ادامه همچنين گفت: دولت تدبير و اميد در كنار اشتغال و تامين مسكن توجه خاصي به تامين آب روستايي دارد بطوري كه 10 درصد مجموع اعتبارات خراسان رضوي امسال به اين بخش اختصاص يافت و موجب افزايش كيفي طرحها شد.
فرماندار گناباد هم در اين نشست به وضعيت بحراني تامين منابع آبي در اين شهرستان اشره و بيان كرد: تامين آب به عنوان يكي از تبعات مهم تداوم 17 ساله پديده خشكسالي به دغدغه مهم مردم تبديل شده و افزايش مهاجرت از روستاها به شهرها را سبب شده است.
محمدعلي نبي پور افزود: مصرف حجم بالاي منابع آبي روستاها در تامين آب شرب دام موجب بروز مشكلات و محدوديتهاي متعدد در تامين آب روستاها و حتي قطعي آب تعدادي از آنها در بخش كاخك در زمانهاي پيك مصرف شده است.
43 مجتمع آبرساني در 734 روستاي استان خراسان رضوي با 506 هزار نفر جمعيت و هزينه هزار و 170 ميليارد ريال از محل صندوق توسعه در حال اجرا است. از اين تعداد 13 مجتمع در هفته دولت به بهره برداري مي رسد.
همچنين 485 روستا به دليل كمبود منابع آبي با تانكر آبرساني مي شود كه از اين تعداد 211 روستا به دليل نياز آبي شديد به صورت مستمر و بقيه مقطعي و در موارد نياز صورت مي گيرد.
567 هزار و 796 مشترك در قالب سه هزار و 335 روستا زير پوشش خدمات شركت آب و فاضلاب روستايي خراسان رضوي قرار دارند.
از اين تعداد 34 هزار نفر جمعيت در قالب 11 هزار خانوار و 19 هزار مشترك در 74 روستا از خدمات آب و فاضلاب روستايي گناباد بهره مند هستند.
شهرستان 85 هزار نفري گناباد در فاصله 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
2095/1858