به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، برای ساخت بدنه این دوچرخه بیش از یك درصد وزنی، گرافن با رزین اپوكسی تركیب شده و سپس روی آن الیاف كربنی قرار داده شده است. گرچه اولین باری نیست كه دوچرخهای با این وزن ساخته میشود اما این دوچرخه قابلیت سبكتر شدن را دارد به طوری كه استوارت ابوت، مدیرعامل و بنیانگذار شركت داسی Dassi میگوید كه میتوان وزن آن را تا 200 گرم كاهش داد. لازم به ذكر است كه استوارت ابوت پیش از این در شركت رولزرویس به طراحی محصولات هوافضا مشغول بوده است.
ابوت معتقد است كه این بدنه را میتوان به وزن 350 گرم رساند، اما مسئله اصلی فرآیند لایه لایه كردن است كه نیاز به خارج كردن مقداری آهن است. این بدنه از 6 لایه كامپوزیت گرافنی تشكیل شده كه روی آن یك لایه الیاف كربنی نیز قرار دارد.
آنچه از بیرون دیده میشود، لایه الیاف كربنی است كه ظاهری شبیه به سایر محصولات داسی دارد. در واقع گرافن در زیر این لایه قرار گرفته است.
مزیت این دوچرخه تنها سبكی آن نیست، بلكه استحكام بالایی داشته و در عین انعطافپذیری، رسانایی الكتریكی بالایی نیز دارد. از سوی دیگر مقدار گرافن در این بدنه كم بوده كه از نظر اقتصادی خبر خوبی است؛ چرا كه هر گرم گرافن تقریبا 50 پوند قیمت دارد كه بسیار گرانتر از طلا است.
در بدنه این دوچرخه تنها از گرافن استفاده نشده، بلكه در بخشهای دیگر آن نظیر صندلی و قاب چراغها نیز از این ماده استفاده شدهاست.
علمی **1311**2017
تهران- ایرنا - یك شركت انگلیسی دوچرخهای ساخته كه در بدنه آن از گرافن استفاده شده است. بدنه این دوچرخه 750 گرم وزن دارد و مسئولان این شركت معتقداند كه میتوان آن را تا 200 تا 350 گرم كاهش داد.