به گزارش ايرنا، رئيس كميسيون اقتصادي و سرمايه گذاري شوراي اسلامي شهر مشهد روز سه شنبه در جلسه علني اين شورا گفت: تا مسير ايمن براي دوچرخه سواري فراهم نشود مردم رغبتي به استفاده از دوچرخه در حمل و نقل نخواهند داشت.
علي اصغر نخعي راد افزود: افزايش تعداد دوچرخه ها در زمان فعلي اقدام مناسبي نيست و ابتدا بايد زيرساختها فراهم شود تا شهروندان به استفاده از دوچرخه ترغيب شوند سپس براي افزايش دوچرخه ها هزينه شود.
* دوچرخه هاي موجود استاندارد نيست
عضو كميسيون فرهنگي ، اجتماعي شوراي اسلامي شهر مشهد نيز گفت: فرهنگ استفاده از دوچرخه در كلانشهر مشهد وجود ندارد لذا فرهنگ دوچرخه سواري بايد ترويج شود.
حجت الاسلام حسنعلي اخلاقي با اشاره به آماده سازي 60 كيلومتر مسير دوچرخه سواري در سطح شهر تا پايان سال جاري افزود: هم اكنون دوچرخه هاي موجود در شهر استاندارد نيستند كه اين امر منجر به عدم رغبت شهروندان به استفاده از دوچرخه شده است.
وي ادامه داد: پيمانكار ايستگاه هاي دوچرخه سواري اقدامي براي فرهنگسازي و ترغيب شهروندان به استفاده از دوچرخه انجام نمي دهد و فقط به فكر تبليغات و كسب درآمد از اين مسير است.
* ايستگاه هاي دوچرخه در مشهد تشريفاتي است
يكي ديگر از اعضاي شوراي اسلامي شهر مشهد نيز در اين جلسه گفت: ايستگاه هاي دوچرخه در سطح شهر تشريفاتي هستند و اقدامي براي ترويج حمل و نقل پاك از سوي پيمانكار انجام نمي شود.
فاطمه غيور افزود: براي استفاده از ظرفيتهاي فعلي بايد مسير امن ويژه دوچرخه سواري در سطح شهر آماده سازي شود.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر امنيت لازم براي دوچرخه سواري در اين شهر وجود ندارد.
* حمايت از طراحي و ساخت دوچرخه هاي استاندارد و متنوع
شهردار مشهد نيز در ادامه اين جلسه گفت : روزانه حدود شش ميليون رفت و آمد و جابجايي در سطح شهر از طريف حمل و نقل عمومي انجام مي شود.
سيد صولت مرتضوي افزود: اگر بتوانيم 10 درصد از اين ميزان را به سوي استفاده از دوچرخه سوق دهيم اقدام ارزنده اي در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي و صرفه جويي در مصرف سوخت انجام خواهد شد.
وي ادامه داد: شهرداري مشهد از تفكرات خلاق براي توليد دوچرخه هاي استاندارد و متنوع حمايت مي كند.
در پايان اين جلسه مقرر شد معاونت برنامه ريزي شهرداري با همكاري معاونت حمل و نقل به منظور تنوع بخشي و افزايش كارايي دوچرخه نسبت به حمايت از طراحي و ساخت انواع دوچرخه اعم از تاشو، برقي، چند نفره، ويژه معلولين و حمل بار از طريق توليدكنندگان داخلي با اوليت شركتهاي دانش بنيان اقدام كند.
هم اكنون 80 كيلومتر مسير دوچرخه و 130 ايستگاه دوچرخه در شهر مشهد وجود دارد.
شهروندان پس از نامنويسي از طريق 'من كارت' و با هزينه اي اندك مي توانند دوچرخه اي را در يك ايستگاه تحويل گرفته و پس از طي مسير مورد نظر، دوچرخه را به ايستگاه بعدي در مقصد تحويل دهند.
7505 / 6053
مشهد- ايرنا- اعضاي شوراي اسلامي شهر مشهد شهرداري را به انجام اقدامات ترغيبي براي ترويج فرهنگ دوچرخه سواري و فراهم ساختن زيرساختهاي لازم براي تحقق اين امر ملزم كردند.