۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۴۸
کد خبر: 82200566
T T
۰ نفر
واعظي: با توليد محتواي بومي و فاخر، تهديدات فضاي مجازي را كاهش دهيم

قم- ايرنا- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينكه فضاي مجازي داراي فرصت و تهديدهاي زيادي است، گفت: ما بايد با توليد محتواي بومي و فاخر، تهديدات فضاي مجازي را كاهش و از فرصت هاي آن استفاده بهينه داشته باشيم.

به گزارش ايرنا، محمود واعظي عصر سه شنبه در مراسم رونمايي از مركز داده نور در مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي قم افزود: فضاي مجازي نه براي ما، بلكه براي همه جوامع بشري داراي فرصت و تهديد است ،هنر مردم، پژوهشگران، نخبگان و جامعه افزايش استفاده از فرصت ها و كاهش تهديد آن مي باشد.
وي گفت: ما هر اندازه كه بخواهيم مقابل مردم قرار بگيريم كه از فضاي مجازي به چه شيوه اي استفاده كند نتيجه عكس مي گيريم، اگر مردم را در معرض انتخاب قرار دهيم چيزي را كه به مصلحت و منافع آنهاست را برمي گزينند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد: سرمايه گذاري هاي ما در فضاي مجازي بايد منجر به توليد محتواي ديني فاخر شود واگر به اين مساله مهم توليد محتواي ديني توجه نكنيم كار ما تفاوتي با ديگران ندارد..
وي ادامه داد: مركز توليد محتواي كشور از نظر ديني و علمي بايد در شهر قم باشد.
واعظي تصريح كرد: تعريف ما از توليد محتوا در شكبه مديا اطلاعات اين است كه آنچنان محتواي غني براي مردم داشته باشيم كه به آنها نگوييم حق نداريد به اينترنت بين الملل دسترسي داشته باشيد، بلكه بايد بگوييم اينترنت بين الملل هست، امكانات داخلي و محتواي غني اسلامي نيز موجود است و به طور قطع آنان محتواهاي ديني و اسلامي را انتخاب مي كنند.
وي گفت:ما در دو سال و نيم گذشته كار گسترده اي براي شبكه ملي اطلاعات انجام داديم، ابتدا بايد زيرساخت هاي لازم را فراهم مي كرديم و بعد به جمع بندي نخبگاني در اين زمينه مي رسيديم كه تعريف ما از شبكه ملي اطلاعات در عمل چيست و منظور شوراي عالي فضاي مجازي از فضاي مجازي چه مي باشد.
وي افزود: در اين زمينه ابتدا هر كس از ديد خود، تفسيري از فضاي مجازي ارائه مي كرد، ولي ما سال گذشته با تشكيل پنج كميته، همه تعريف و تفسيرها را جمع كرده و با مشورت به يك جمع بندي از اصول والزامات مصوب شوراي عالي فضاي مجازي دست پيدا كرديم.
وي خاطرنشان كرد: براي عملياتي كردن اين اقدام، يك فرماندهي عملياتي در وزارتخانه از ابتداي سال جاري ايجاد كرديم و هر هفته به صورت منظم جلسات طولاني را برگزار مي كنند.
واعظي خاطرنشان كرد: براي اينكه توليد محتوا در كشور رونق پيدا كند شش هزار و 300 ميليارد ريال از درآمد امسال شركت زيرساخت ما كم مي شود ولي محتواي داخل رونق پيدا مي كند، ما همچنين در چهار نقطه كشور( تهران، شيراز، مشهد و تبريز) مركز تبادل ترافيك را ايجاد كرده و همه محتواها در آنها وجود دارند.
وي همچنين گفت: هفته آينده از طرح صيانت و امنيت شبكه ملي اطلاعات رونمايي خواهد شد و اميد است پهناي باندها به صورت جدا و با سرعت بسيار بالا مورد استفاده مردم قرار مي گيرد. از سوي ديگر توليد محتوا را تعرفه گذاري و محتوا را به عنوان ثروت تلقي كنيم و تا صاحبان آن براي اقدمات بعدي تشويق شوند.
وي ادامه داد: شبكه هاي ما مرتب در حال سيرتكاملي است و كاري كه در مركز كاميپوتري قم انجام شده تكه اي از پازل شبكه ملي اطلاعات است.
واعظي افزود: نهضت توليد محتوا به طور قطع انجام نمي شود مگر اينكه موانع را از پيش آنها برداريم و اگر قرار است تصميم بگيريم بايد بستري براي حركت بيشتر فراهم شود، راه اندازي شبكه ملي اطلاعات شروع خوبي است كه بايد آرام آرام تشكيل شود و خواص و مسئولان بدانند اين ابتداي راه است.
حجت الاسلام والمسلمين حميد شهرياري رئيس مركز تحقيقات علوم كامپيوتري علوم اسلامي نيز گزارشي از مركز داده نور را ارائه داد.
مركز داده نور( ديتا سنتر) با حضور محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افتتاح شد.
اين مركز در فضايي به مساحت 250 متر با ظرفيت بيش از 65 هزار جلد مجله فارسي و عربي و 10 هزار جلد مجله لاتين به بهره برداري رسيد.
پيكره اصلي اين مركز بالغ بر سه ونيم ميليارد كلمه مي باشد و كاربردهاي زيادي در حوزه نرم افزار را ارائه مي دهد.
7401/ 6133/