۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۵۷
کد خبر: 82201207
T T
۰ نفر
تحلیلگرعرب: عربستان در تونل تاریك و بسیار وحشتناكی گرفتار شده است

تهران-ایرنا- عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم در مقاله ای در خصوص مشكلات عربستان در یمن نوشت:عربستان به نقض حقوق بشر و جنایت جنگی در یمن متهم شده و برخی طرف ها خواستار توقف فروش اسلحه به این كشور شده اند در حالی كه عربستان به هیچ یك از هدف های خود نرسیده است و اكنون می بینیم درتونل تنگ وتاریكی گرفتارشده است.

عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور عرب نوشت: جنگ در یمن كه عربستان 17 ماه است با عنوان طوفان قاطعیت آن را به راه انداخته است، هم اكنون به یك دردسر برای ریاض تبدیل شده است. البته این دردسر تنها نشات گرفته از تلفات مالی و جانی روزافزون نیست بلكه وجهه عمومی و جایگاه جهانی عربستان در معرض خطر قرار گرفته است و این احتمال وجود دارد كه عربستان به اتهام جنایت جنگی تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.
سازمان پزشكان بدون مرز چندی پیش در اعتراض به بمباران شش بیمارستان متعلق به این سازمان در شمال یمن توسط جنگنده های سعودی و كشته و زخمی شدن دهها بیمار و ملاقات كننده ٬ كادر پزشكی خود را بیرون كشید و فعالیت خود را در این بیمارستان ها متوقف كرد.
به دنبال آن سازمان بین المللی 'نظارت بر فروش سلاح' از كشورهای بزرگ صادركننده تسلیحات از جمله آمریكا ، انگلیس و فرانسه خواست تا فروش سلاح به عربستان را متوقف كنند و تمامی قراردادهای امضا شده در این خصوص را لغو كنند زیرا عربستان با استفاده از این تسلیحات٬ غیرنظامیان را در یمن به قتل رسانده و در این كشور مرتكب جنایات جنگی می شود.
این درخواست بی سابقه سازمان نظارت بر فروش سلاح در كنفرانس روز گذشته سازمان تجارت جهانی در ژنو انجام گرفت كه دومین كنفرانس در مورد تجارت سلاح به شمار می آید.
'إما ماكدونالد' سخنگوی این سازمان٬ كشورهای فروشنده سلاح به عربستان را به در پیش گرفتن بدترین نوع نفاق و دورویی متهم كرد .
در همین راستا سازمان جهانی اوكسفام نیز به انگلیس هشدار داد كه در صورت فروش تسلیحات به عربستان اعتبارش در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
عطوان افزود: این كمپین جهانی كه در حال شدت گرفتن است، باعث قرار گرفتن عربستان در فهرست سیاه و لغو قرارداد فروش تسلیحات فرانسه به ارزش 18 میلیارد دلار شد كه شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع در سفر چند ماه پیش خود به این كشور قرارداد آن را امضا كرد و همچنین قرارداد فروش تسلیحات آمریكا به ارزش 6 میلیارد دلار و همچنین انگلیس به ارزش تقریبا چهار میلیارد دلار را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی تاكید كرد: بی گمان ٬این كمپین در چارچوب اعمال فشار كشورهای بزرگ علیه عربستان به منظور توقف جنگ علیه یمن و نه توقف قراردادهای تسلیحاتی انجام می گیرد زیرا این قراردادها منبع مهمی برای حمایت از صنعت سلاح در این كشورها و چرخش درآمدهای نفت عربستان محسوب می شود.
عطوان٬ مشكل كنونی رهبران عربستان را یافتن یك برون رفت شرافتمندانه از جنگ فرسایشی كنونی دانست كه درگیر آن شده اند و سایر كشورهای حوزه خلیج (فارس) و برخی دیگر از كشورهای عربی را نیز درگیر آن كردند كه بعدها نام ائتلاف عربی به خود گرفت.
مذاكرات كویت جهت یافتن راه حل سیاسی برای جنگ یمن پس از 99 روز شكست خورد و ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح با تقویت منافع ملی٬ در حال تثبیت اوضاع خود در داخل كشور هستند و با تشكیل شورای عالی سیاسی و فعال كردن نهادهای دولتی و ساختارهای تشكیل دهنده آنها به ویژه پارلمان برگزیده٬ نهادی به عنوان یك حاكمیت مشروع قانونی ارائه دادند.
به نوشته عطوان٬ توقف قراردادهای فروش تسلیحات به عربستان در این برهه به خصوص ٬شوك بزرگی برای ریاض به شمار می آید زیرا عربستان به دو دلیل نیازمند چنین قراردادهایی است . دلیل اول: باید مهمات و تجهیزات نظامی از بین رفته ظرف 17 ماه جنگ را جبران كند . دلیل دوم : با خرید تسلیحات پیشرفته و جنگنده و تانك و موشك بتواند هر چه سریع تر سرنوشت جنگ را یكسره كند.
چه بسا فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه برای قرارداد 18 میلیارد دلاری امضا شده توسط شاهزاده محمد بن سلمان نیازمند تایید پارلمان نیست اما دولت آمریكا برای قرارداد 6 میلیارد دلاری خود نیازمند تایید كنگره است كه این قرارداد شامل تانك های ابرامز و جنگنده ها و مهمات است . این موضوع در مورد قرارداد انگلیس نیز صدق می كند. دولت آمریكا شماری از مشاوران نظامی خود را به كشور بازگرداند كه با نیروهای مسلح عربستان و فرماندهان عملیات موسوم به طوفان قاطعیت و عملیاتش در یمن امور جنگ را هماهنگ می كردند. این اقدام واشنگتن برای رهبران ائتلاف سعودی رویداد خوبی نیست.
به اعتقاد عطوان٬ عربستان در یمن در بن بستی به سر می برد كه بن بست عراق دوران صدام حسین در كویت در سال 1990 در برابر آن چیزی نیست. رهبران عربستان در آن زمان برای بیرون راندن صدام از كویت نیم میلیون سرباز آمریكایی را به كمك خواستند.
این تحلیلگر معروف رسانه ای جهان عرب معتقد است كه ریاض هم اكنون چاره ای ندارد جز اینكه یكی از این دو گزینه را برگزیند. اول: برای كاهش تلفات خود به طور یكجانبه از جنگ در یمن عقب نشینی كند . دوم: این جنگ را تا به پایان یعنی بازپس گیری شهر صنعا و دیگر شهرهای یمن مانند تعز ادامه دهد و در چنین حالتی به یك بن بست دیگر انتقال خواهد یافت كه خطر آن كمتر از بن بست كنونی نیست و در آن صورت باید این شهرها و امنیت در آن را بتواند حفظ كند و با ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح و قبایل همپیمان با آنها وارد جنگ های چریكی شود. علاوه بر همه اینها ٬نیروهای سعودی با حضور در صنعا ٬ اشغالگر به شمار خواهند آمد و در چنین صورتی یمنی ها برای پایان دادن به اشغالگری سعودی ها به مقاومت روی خواهند آورد.
' رهبران عربستان پس از اعلام پایان طوفان قاطعیت و تحقق یافتن اهداف آن و جایگزین كردن عملیات بازگشت امید به جای آن سعی كردند تا زودهنگام این جنگ را پایان دهند اما این اقدام قانع كننده نبود و جنگنده های طوفان قاطعیت بازگشته و به طور بی هدف برخی از نقاط یمن مانند بیمارستان ها و مدارس و مراسم عروسی ها و مرغداری ها را بمباران كردند زیرا هدف نظامی قابل توجهی برای بمباران نیافتند.'
سردبیر رأی الیوم در ادامه به نقل از یك شخصیت عربستانی كه از شهر نجران عربستان به لندن مسافرت كرده و به دلایلی از ذكر نام وی خودداری كرد ، تاكید كرد: جنگ واقعی هم اكنون در جنوب عربستان جریان دارد . نیروهای انصارالله در جازان و نجران و عسیر عربستان نفوذ می كنند. مقام های سعودی هزاران خانواده را از این مناطق به زور بیرون راندند تا از موشك باران ها و شلیك خمپاره ها در امان بمانند.
عطوان تاكید كرد: هم اكنون مذاكرات صلح در كویت جریان ندارد و احتمال آزادسازی قریب الوقوع صنعا نیز وجود ندارد و عربستان به طور روزافزون در حال استقرار سامانه های دفاعی پاتریوت در جنوب است تا بتواند با موشك های بالستیك شلیك شده از سوی یمن مقابله كند. از سوی دیگر سازمان های بشردوست خیریه بین المللی به حملات خود علیه ریاض شدت بخشیده و عربستان را به قتل عام كودكان و غیرنظامیان متهم می كنند و برای توقف فروش تسلیحات به سعودی ها فشار وارد می كنند و منابع مالی عربستان به طور روزافزون به سرعت در حال فرسایش است و درآمد نفت به دلیل كاهش یافتن قیمت آن روند نزولی به خود گرفته است.
به گفته عطوان كلمه 'بن بست' برای توصیف تونل تاریكی كه عربستان در آن گرفتار آمده ٬ناچیز است . در انتهای این تونل تا كنون هیچ كورسو و روزنه امیدی به چشم نمی خورد. مهم تر از همه اینكه این تونل بسیار طولانی تر از آن چیزی است كه بسیاری از كارشناسان و از جمله مراكز تصمیم گیری در عربستان تصور می كردند. یمن در مقایسه با عربستان در وضعیت بهتری قرار دارد زیرا شوك را پشت سر گذاشته است و هم اكنون همانند لبنانی ها و عراقی ها در حال همزیستی با جنگ و مرتب كردن اوضاع داخلی خود است كه یكی از نشانه های آن حضور میلیونی مردم در میدان السبعین است كه با ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح بیعت كردند و این ائتلاف توانست به یك توافق شراكت دست یابد و بر ادامه نبرد علیه عربستان و حملات زمینی و هوایی اش تاكید كردند.
عطوان در ادامه به نقل از یك روزنامه نگار یمنی در لندن نوشت: شما یمن و یمنی ها را نمی شناسید. جنگجوی یمنی تنها چیزی كه لازم دارد یك شیشه آب و مقداری نان و چند دانه خرما است . او می تواند با این توشه اندك یك ماه را به سر آورد.
سردبیر رأی الیوم همچنین به نقل از یكی از كارشناسان نظامی نوشت: وقتی گروهی از یمنی ها برای فراگرفتن آموزش نظامی نزد ما آمدند و فرماندهان آموزشی خواستند تا نحوه عقب نشینی را به آنها یاد دهند٬ آنان به ناگاه عصبانی شده و فریاد برآوردند كه به ما عقب نشینی را یاد ندهید زیرا این موضوع برای ما توهین محسوب می شود . شما فقط به ما نحوه پیشروی را یاد بدهید ٬ ما عقب نشینی را توهین می دانیم .
خاورم ** 1487 **2041**
۰ نفر