۵ شهریور ۱۳۹۵، ۲۰:۰۰
کد خبر: 82204527
T T
۰ نفر
برگزاری «روز ایران» در نمایشگاه بین المللی كتاب چین

پكن - ایرنا - مراسم ویژه «روز ایران» در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی كتاب چین در شهر پكن برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم كه به همت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و رایزنی فرهنگی كشورمان در چین برگزار شد، با استقبال خوب دست اندركاران نمایشگاه، ناشران شركت كننده و برخی از ایران دوستان مواجه گردید.
«عادل خانی» معاون رایزنی فرهنگی ایران در چین به عنوان اولین سخنران این مراسم ضمن خوشامدگویی به میهمانان شركت كننده، در سخنانی ویژگی های فرهنگی كشورمان را برای حاضران تشریح كرد.
او در اظهارات خود از ایران به عنوان سرزمین هفت اقلیم و دارای اقوام و ادیان گوناگون نام برد كه مهد فرهنگ و هنر است و همانند موزه ای در پهنای قاره كهن آسیا می درخشد.
خانی با اشاره به میراث معنوی و مادی ایران زمین، برگزاری این نشست ها را فرصتی مغتنم جهت آشنایی ایران دوستان با فرهنگ و تاریخ غنی كشورمان دانست.
«نجمه دری» دانشیار دانشكده ادبیات تربیت مدرس نیز در سخنانی فرهنگ را محوری ترین هویت یك ملت نام برد و یادآور شد كه یكی از راههای مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله كتاب، كتابخوانی و ترویج مطالعه در جامعه بخصوص در بین نسل جوان و نوجوان است.
او همچنین شاخص های مهم توسعه فرهنگی در هر جامعه را سرانه مطالعه، میزان تولید، مصرف اطلاعات و كالاهای فرهنگی دانست و توجه مسئولان هر كشوری به مقوله های یاد شده را مهم و تاثیرگذار دانست.
«دری» در بخش دیگری از سخنان خود تاكید كرد: اینكه تصور شود با روی كار آمدن وسایل ارتباط جمعی جدید و نوظهور، كتاب منزوی خواهد شد كاملا اشتباه است چرا كه كتاب همواره دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است كه جاودانه می ماند.
«غلامرضا نوعی» مدیر بخش خارجی موسسه نمایشگاه های فرهنگی نیز با اشاره به انتشار بیش از 60 هزار عنوان كتاب به صورت سالانه در ایران، این مجموعه عظیم آثار ایرانی را فرصتی خوب برای شناخت و شناساندن فرهنگ ایران به مردم با سابقه تمدنی طولانی چین دانست.
وی همچنین در بخشی از سخنان خود از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به خاطر حمایت های بی دریغ خود در ترجمه و انتشار كتاب های نویسندگان ایرانی به زبانهای خارجی تقدیر و تشكر كرد.
اجرای موسیقی زنده و اصیل ایرانی همراه با پذیرایی بخش پایانی این مراسم بود كه با استقبال خوب میهمانان و شركت كنندگان همراه بود.
بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی كتاب چین از روز چهارشنبه سوم شهریور ماه فعالیت چهار روز خود را در حالی آغاز كرد كه بالغ بر 2 هزار و 704 ناشر چینی و بین المللی بیش از 270 هزار اثر و كتاب خود را در معرض دید بازدیدكنندگان قرار داده اند.
ناشران كشورمان در این دوره از نمایشگاه دارای دو غرفه هستند كه با همكاری مشترك رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین و موسسه نمایشگاهی فرهنگی كشورمان در سالن E2 برپا شده است.
از ویژگی های مهم این دوره از نمایشگاه می توان به توجه و تقویت تبادلات و همكاری با كشورهای قرار گرفته در مسیر طرح «یك كمربند - یك راه» اشاره كرد كه از ابتكارات «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین محسوب می شود.
این نمایشگاه از سال 1986 میلادی تاكنون برای بیست بار در شهر پكن برگزار شده و هدف از آن معرفی معروفترین و بهترین آثار و كتب جهان به چین و معرفی آثار بنام چین به كشورهای دیگر بوده است.
آساق**1597