۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱
کد خبر: 82204980
T T
۰ نفر
برگزاری اولین المپیك ربات های انسان نما در ایران

تهران- ایرنا- شاید بتوان 2016 را المپیكی ترین سال در تاریخ رقابت های ورزشی نامید، چراكه علاوه بر مسابقات المپیك و پارالمپیك ریو در تابستان، تجربه اولین المپیك ربات های انسان نمای جهان نیز در پاییز امسال به میزبانی ایران رقم خواهد خورد.

به گزارش ایرنا، ربات های انسان نما چندسالی است كه پا به توپ شده اند و طبق برنامه ریزی های فدراسیون بین‌المللی ربوكاپ ( RoboCup)، این ربات ها باید تا سال 2050 به اندازه ای از چابكی، استقامت و ادراك دست پیدا كنند كه بتوانند برترین تیم فوتبال دنیا و قهرمانان فیفا را شكست بدهند.
تكنولوژی رباتیك و هوش مصنوعی در چند سال اخیر به مرحله ای از پیشرفت رسیده است كه رقابت تیم های فوتبال انسان ها و ربات ها در هفتمین دوره مسابقات بین المللی روبوكاپ آزاد ایران (ایران اوپن 2012) به تساوی كشید.
در این مسابقات، ابتدا تیم روبات فوتبالیست سایز متوسط MRL از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، گل اول بازی را به ثمر رساند و در ادامه، 'عادل فردوسی پور' كارشناس ورزش و مجری برنامه نود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران كه در تیم انسان ها بازی می كرد، با به ثمر رساندن یك گل رقابت را به تساوی كشاند.
بنابراین، دور از ذهن نیست كه با تداوم پیشرفت دانش رباتیك، تیم انسان ها بسیار زودتر از سال 2050 در مقابل ربات های فوتبالیست تن به شكست بدهد.
ربوكاپ (RoboCup) عنوان مسابقاتی بین‌المللی در زمینه دانش رباتیك و هوش مصنوعی است كه سالانه توسط فدراسیون بین‌المللی RoboCup برگزار می ‌شود و عنوان آن برگرفته از كلمات «Robot Soccer» (مسابقه فوتبال) و «World Cup» (جام جهانی) است.
دانش رباتیك و هوش مصنوعی در ایران نیز طرفداران و مشتاقان زیادی در محافل دانشگاهی و حتی در سطح دبیرستان دارد كه سالانه ابداعات و نوآوری های خود را در مسابقات مختلف ملی و بین المللی عرضه می كنند.
مسابقه بین المللی ربوكاپ آزاد ایران یكی از این عرصه های رقابتی رباتیك است كه همه ساله به همت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود و علاوه بر این، جشنواره بین المللی رباتیك و هوش مصنوعی نیز سالانه به میزبانی دانشگاه صنعتی امیركبیر و با همكاری فدراسیون جهانی رباتیك (FIRA) شاهد رقابت ربات ها در لیگ های گوناگون است.

**المپیك ربات های انسان نما در جشنواره رباتیك امیر كبیر
جشنواره رباتیك امیركبیر كه تاكنون پنج دوره را با موفقیت پشت سرگذاشته، امسال قرار است متفاوت تر و متنوع تر از سال های گذشته برگزار شود و المپیك ربات های انسان نما را برای اولین بار در تاریخ رقابت های رباتیك دنیا رقم بزند.
رئیس اداره انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه صنعتی امیركبیر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، زمان برگزاری ششمین مسابقات بین المللی رباتیك و هوش مصنوعی این دانشگاه را از 10 تا 15 آذرماه اعلام كرد و گفت: مرحله پیش ثبت نام تیم ها در دو بخش دانشجویی و دانش آموزی از دهم شهریورماه به صورت اینترنتی آغاز می شود و تا پنجم مهرماه ادامه می یابد.
'سروش صادق نژاد' افزود: تیم ها از 20 شهریورماه تا 30 مهرماه فرصت دارند مدارك فنی مرتبط با فعالیت های خود در این مسابقات را از طریق سایت جشنواره به نشانی autcup.aut.ac.ir ارسال كنند و بررسی فنی تیم ها نیز از اول تا پانزدهم آبان ماه صورت خواهد گرفت.
وی خاطرنشان كرد: ثبت نام قطعی تیم ها در پنج لیگ دانشجویی و سه لیگ دانش آموزی در فاصله زمانی 10 آبان تا یكم آذرماه انجام خواهد شد.
صادق نژاد در معرفی لیگ های رقابتی جشنواره رباتیك امیركبیر گفت: مسابقات دانشجویی در پنج لیگ ربات های انسان نما، ربات های مین یاب، ربات های كار، ربات های ریز پرنده و ربات های مسیریاب پیشرفته تدارك یافته است.
وی ادامه داد: برای اولین بار در نظر داریم در لیگ ربات های انسان نما، یك المپیك ترتیب دهیم و طبق برنامه ریزی صورت گرفته، ربات های انسان نما در جشنواره رباتیك امسال در مسابقات فوتبال، بسكتبال، تیراندازی، وزنه برداری، راگبی، ژیمناستیك، تكواندو و برخی مواد دومیدانی با یكدیگر رقابت خواهند كرد.
صادق نژاد با بیان اینكه جشنواره رباتیك دانشگاه صنعتی امیركبیر با نظارت و همكاری فدراسیون جهانی رباتیك (فیرا) برگزار می شود، ابراز امیدواری كرد كه برگزاری این المپیك رباتیك، مقدمه ای برای به رسمیت شناخته شدن آن در مسابقات آتی فیرا و گسترش آن در سطوح پیشرفته و به صورت جهانی باشد.
وی درباره تفاوت دیگر ششمین جشنواره بین المللی رباتیك امیركبیر با دوره های قبل نیز گفت: سال گذشته با همكاری انجمن رباتیك افغانستان، مسابقات رباتیك دانشجویان غیرایرانی در حاشیه جشنواره ما برگزار شد كه امسال بنا به درخواست دانشجویان غیرایرانی، رقابت های آنها در جشنواره اصلی تجمیع شده و در لیگ ربات های مسیریاب پیشرفته برگزار خواهد شد.
رئیس اداره انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه صنعتی امیركبیر خاطرنشان كرد: در بخش دانش آموزی نیز سه لیگ شامل ربات های انسان نما، ربات های ترابری و ربات های مسیریاب پیش بینی شده است كه لیگ مقدماتی ربات های مسیریاب مختص تیم های غیرایرانی خواهد بود.
وی برگزاری نمایشگاهی از آخرین دستاوردها و نوآوری های حوزه رباتیك و هوش مصنوعی با حضور نمایندگان بخش های دانشگاهی، پژوهشگاهی و شركت های خصوصی را از جمله برنامه های جانبی ششمین جشنواره بین المللی رباتیك دانشگاه صنعتی امیركبیر برشمرد.
علمی**1055**2017
۰ نفر