۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82205093
T T
۰ نفر
يك كارگردان: داود رشيدي نماينده نسل طلايي روشنفكران دهه 40 بود

تهران- ايرنا- يك كارگردان سينما و تلويزيون معتقد است: داود رشيدي نماينده نسل طلايي روشنفكران دهه 40 و 50 بود كه هنرمندان رشته هاي مختلف ارتباط خوبي با هم داشتند.

بهرام عظيم پور كه در مقام كارگردان سريال «بيداري» با داود رشيدي همكاري كرده است روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار صداوسيماي ايرنا در توصيف اين بازيگر فقيد افزود:مرحوم رشيدي بسيار آماده و همواره در خدمت كار بود، زودتر از همه در محل فيلمبرداري حاضر مي شد و دانش وسيعي داشت.
وي افزود: با اينكه اندكي نشانه هاي فراموشي در زمان ضبط سريال (سال 86 و 87) ظاهر شده بود، با تلاش بسيار جبران مي كرد.
كارگردان تله فيلم «همه افتادگان» اضافه كرد: داود رشيدي براي ما نماينده نسلي بود كه نسل طلايي روشنفكران دهه 40 و 50 تلقي مي شدند؛ نسلي كه عليرغم كار در زمينه هاي مختلف، ارتباط نزديكي با هم داشتند.
عظيم پور كه اكنون سريال «چرخ و فلك» از وي روي آنتن شبكه يك سيما مي رود، افزود: نخبه ها و روشنفكران و هنرمندان حوزه هاي مختلف از ادبيات، موسيقي و سينما و تئاتر از نظر حرفه اي و شخصي ارتباط زيادي با هم داشتند.
وي گفت: براي نمونه در سريال ما بعضي روزها احمدرضا احمدي، شاعر معاصر سر صحنه مي آمد و با آقاي رشيدي خاطرات خود را مرور و راجع به هنرمندان رشته هاي مختلف صحبت مي كرد و اين يكي از نقاط تفاوت بين هنرمندان نسل امروز و ديروز است؛ ارتباط ها بين هنرمندان مختلف و حتي هنرمندان سينما قطع است، رفت و آمد با هم ندارند و حتي كارهاي هم را نمي بينند؛ آن موقع انسجام كلي در فضاي هنري وجود داشت.

** رشيدي در خدمت كار بود
عظيم پور در اين مورد كه رشيدي در سريال بيداري، بازي متفاوتي ارائه داد و چطور ممكن است هنرپيشه با سابقه چندين ساله، خود را در خدمت كار قرار دهد گفت: هنرمندان بزرگ و مطرح وقتي سر كاري مي روند اگر ببيند فضاي كار طوري است كه بايد خودشان را نجات دهند؛ بازي خود را مي كنند، اما اگر نگرش كلي و سبك مشخصي بر كار حاكم باشد خود را نسبت به خواسته هاي كلي منعطف مي كنند.
وي گفت: آقاي رشيدي در اين كار از همان روزهاي اول و دورخواني ها به همكاران اعتماد كرد و توانست مثل همه با انعطاف و توانايي در راستاي كار بازي كند.
سازنده مستند «هواي تازه» تاكيد كرد: با هماهنگي هايي كه در اين كار وجود داشت؛ آقاي رشيدي به خوبي بازي كرده، ميني ماليسمي توي كار داشت و حداقل سكوت و نگاه را رعايت كرد كه به گفته خودشان و بقيه هنرمندان بازي متفاوتي بود.
به گزارش ايرنا داود رشيدي به سال 1312 در تهران در خانواده ‌اي روحاني اهل مازندران به دنيا آمد. پدربزرگش شيخ محمد حائري مازندراني معروف به ابن‌الشيخ٬ روحاني سرشناس مشروطه خواه بود. پدرش عبدالامير رشيدي حائري، ديپلمات بود و در چند كشور سفير شد و به همين دليل وي در تركيه و فرانسه تحصيل كرد و در ژنو در رشته كارگرداني و بازيگري درس خواند و به سال 1343 به ايران بازگشت و گروه تئاتري باران را تاسيس كرد.
وي از سال 1350 با فيلم «فرار از تله» به كارگرداني جلال مقامي وارد سينما شد؛ اما بهترين نقش هايش را بعد از وقوع انقلاب اسلامي بر پرده نقره اي كشيد. فيلم هاي «گل هاي داودي»، «شيلات» و «كمال الملك» از آثار ماندگار اوست.
بازي در نقش مفتش شش انگشتي در سريال «هزار دستان» به كارگرداني مرحوم علي حاتمي نيز جلوه ديگري از بازي او را نشان داد.
داود رشيدي غير از بازيگري سينما، تئاتر و تلويزيون در عرصه كارگرداني تئاتر نيز فعال بود و چند فيلم از جمله فيلم «الو، الو من جوجوام» را هم تهيه كرد.
اما وي كه به مناسبت شغل پدرش در سال هاي نوجواني و جواني در فرانسه زندگي كرده بود به زبان فرانسه هم مسلط بود و دستي هم در ترجمه كتاب به ويژه نمايشنامه هاي فرانسوي داشت و كتاب هاي «بازي كشتار و چند نمايشنامه ديگر» از اوژن يونسكو و «آري» از آروت گابريل از ترجمه هاي اوست.
وي دو فرزند به نام هاي ليلي و فرهاد دارد كه ليلي رشيدي نيز راه پدر را پيموده است؛ احترام برومند همسر او نيز سال هاي دور مجري برنامه هاي كودك و نوجوان در تلويزيون بوده است.
فراهنگ**9157**1027