۶ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۵۲
کد خبر: 82206175
T T
۰ نفر

افزايش 150 درصدي ترانزيت ريلي كالا در خراسان رضوي

۶ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۵۲
کد خبر: 82206175
افزايش 150 درصدي ترانزيت ريلي كالا در خراسان رضوي

مشهد-ايرنا- مدير كل راه آهن خراسان رضوي گفت: ترانزيت ريلي كالا از طريق راه آهن سرخس نسبت به سال گذشته 150 درصد افزايش داشته است.

محمد هادي ضيايي مهر روز شنبه در نشست خبري به مناسبت هفته دولت افزود: سهم خراسان رضوي از ترانزيت ريلي كالا در كشور 85 درصد است و 50 درصد صادرات ريلي كشور نيز به آسياي مركزي از ايستگاههاي راه آهن خراسان رضوي انجام مي شود.
وي اظهار كرد: اهميت ترانزيتي خطوط ريلي خراسان رضوي بواسطه اتصال كشورهاي آسياي مركزي ازطريق كريدورهاي ريلي سرخس - بندرعباس ، سرخس - جلفا ، سرخس - تركيه و سرخس - بندر امام (ره) به اروپا و خليج فارس است.
وي گفت: سال گذشته از مجموع 6 ميليون و 600 هزار تن بار جابجا شده دراستان ، دو ميليون 300 هزار تن آن مربوط به حمل و نقل بين المللي شامل ترانزيت ، صادرات و واردات كالا بوده است.
ضيايي مهر افزود: با وجود ثابت بودن تعرفه حمل بار ترانزيتي در راه آهن جمهوري اسلامي ايران از سال 87 تا كنون، براي تشويق مشتريان به استفاده از خطوط ريلي كشور تخفيف هاي تشويقي 15 تا 50 درصدي تعيين شده كه منجر به سفارش حمل بار ترانزيتي گوگرد از تركمنستان به بندر عباس شد.
وي يكي از دغدغه هاي صادر كنندگان كالا از ايران به آسياي مركزي را كمبود واگن در برخي فصول اعلام كرد و گفت: امسال با هماهنگي هاي صورت گرفته با طرف تركمنستاني توانستيم مشكل كمبود واگن را رفع كنيم.
مدير كل راه آهن خراسان رضوي افزود: در بخش مسافر حدود 50 درصد سفرهاي ريلي از طريق راه آهن خراسان رضوي و بويژه مشهد صورت مي گيرد كه نشان دهنده رتبه اول استان در كل كشور است.
وي اظهار كرد: 30 درصد كل زائرين ورودي به مشهد قطار را به عنوان وسيله سفر انتخاب مي كنند و راه آهن خراسان رضوي با افتخار اعلام مي كند كه از مشهد به 26 شهر و مركز استان قطار مستقيم برقرار كرده است.
ضيايي مهر با ياد آوري دو طرح مهم هوشمند سازي ترافيك خطوط و افزايش ظرفيت ايستگاه مشهد در سال گذشته گفت: تامين منابع يكي از مشكلات اصلي راه آهن در توسعه كمي و كيفي خدمات از جمله برقي كردن خطوط مشهد – تهران و احداث ترمينال دو ايستگاه مشهد مي باشد.
وي افزود: سهم راه آهن درفاينانس برقي كردن خطوط با طرف چيني 15 درصد و طرف چيني 85 درصد است كه اميدواريم بتوانيم با مشاركت بخش خصوصي پيش پرداخت لازم براي شروع طرح را تامين كنيم.
وي سهم دولت در طرح برقي كردن خط مشهد - تهران را 9 هزار ميليارد ريال و اعتبار لازم براي ساخت ترمينال دو ايستگاه مشهد را چهار هزار و 500 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: منابع مالي دولت محدود است و بايد بخش خصوصي در اين طرح ها سرمايه گذاري كند.
مدير كل راه آهن خراسان رضوي افزود: اين اداره كل در پنج ماه اول امسال سه ميليون و 800 هزار مسافر را جابجا كرده كه نسبت به مدت مشابه پارسال تغيير محسوسي نداشته است.
وي ادامه داد: كاهش تاخيرهاي قطارهاي خروجي از مشهد يكي از دستاوردهاي راه آهن خراسان رضوي مي باشد كه هم اكنون شاهد حركت به موقع 98 درصد اين قطارها هستيم.
خراسان رضوي با هزار و 500 كيلومتر شبكه راه آهن و جابجايي 50 درصد مسافر ريلي كشور 12 درصد از كل شبكه ريلي را در خود جاي داده است.
3221 / 6053