به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا از ستاد خبري دومين جايزه كالاهاي فرهنگي، نصرالله پژمانفر در چهارمين روز از نماشگاه نوشت افزار از غرفه دومين جايزه كالاهاي فرهنگي بازديد كرد.
وي درمورد كالاهاي فرهنگي اظهار داشت: فعاليت در زمينه كالاهاي فرهنگي مهمترين اقدامي است كه مي تواند منجر به اتفاقات فرهنگي شود.
پژمانفر در ادامه گفت: از آنجا كه امروزه بدون ابزار نمي توانيم به اهدافمان برسيم و كشورها در دنيا براي اهداف فرهنگي خود ابزازهاي لازم را در حوزه هاي مختلف مهيا كرده اند تا به نتايج مطلوب برسند. ما بايد مجموعه هايي اعم از فيلم، كارتون، عكس، عروسك و نمادها و اسطوره هاي جذاب كه در قصه ها، ادبيات، باورهاي ديني، تاريخ و... وجود دارد و مي تواند كودكان و جوانان را اشباع كند و پاسخگوي نياز آنها باشد، به فرزندانمان معرفي كنيم.
وي تاكيد كرد: آنها ابتدا بايد دلبسته اسطوره هايمان شوند تا اسطوره ها توسعه پيدا كنند.
اين نماينده مجلس گفت: بايد بتوانيم اين شخصيت ها را در قالب ابزارهايي كه بچه ها به آنها علاقه دارند آشنا كنيم تا به آنها دل بسته شوند.
پژمانفر تصريح كرد: وقتي شخصيتي طول عمر بيشتري داشته باشند، آن زمان مي توان توقع داشت كه كودكانمان آنها را بشناسند. غربي ها به دليل نداشتن فرهنگ غني نمي توانند اين گونه شخصيت ها را داشته باشند و از كاراكترهاي تخيلي براي اين گونه كالاها استفاده مي كنند.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس در ادامه طي گفت و گو با خبرنگار گفت: رسانه در تمام ابعاد مهمترين ابزار براي ازتباط با ديگرن است و بايد به تمامي رسانه ها توجه كنيم. تمام وسايلي كه در دست كودكانمان طي سال تحصيلي اعم از كيف، دفتر، مداد، ليوان و... همه و همه رسانه هستند.
پژمانفر افزود: اين ابزارها با وجود عكس هايي روي آنها كه حامل پيام هستند و مفاهيم را منتقل مي كنند، رسانه هستند و ما نبايد از نقش آنها بر فرهنگ غافل شويم.
وي اضافه كرد: وقتي فرزندان ما كيف و وسايل با عكس باربي، بن تن و... دارند و در هر جاي شهر دانش آموزاني را مي بينيم كه با اين وسيله به مدرسه وارد مي شوند و 9 ماه طي مسير خانه به مدرسه رفت و آمد مي كنند،اين اشكال طي سال تحصيلي جلوي چشمانشان است و دائم آن را مي بينند و ناخودآگاه به آن دلبسته مي شود و آن اشكال پيام و تاثير خود را بر او مي گذارد.
پژمانفر تاكيد كرد: در اين زمينه بايد بسيار مراقب اين گونه فرهنگ سازي هاي غرب ساخته باشيم.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس در پاسخ به اين سوال كه كدام ارگان مي تواند در جلوگيري ورود اين رسانه هاي تصويري براي كودكان و نوجوانان تاثيرگذار باشد؟ گفت: ما نبايد تنها سراغ ارگان ها برويم، سازمان هايي مانند آموزش و پرورش، آموزش عالي و بهزيستي وظيفه مشخصي دارند، اما نگراني امروز ما از اين موضوع است كه اين كار انجام نمي شود. نبايد چون ارگانها كار خود را به درستي انجام نمي دهند دست روي دست بگذاريم، بايد نهادهاي مردمي كه باعث تشكيل اين نمايشگاه ها مي شوند، به مساله كالاهاي فرهنگي ورود پيدا كرده و وظيفه دستگاه هاي دولتي نيز حمايت از آنها است.
وي افزود: در اين نمايشگاه ها هيچ رد پايي از وزارتخانه اي وجود ندارد و همت بلند مردمي است كه با دست خالي شروع به اين كار فرهنگي كرده اند و تا به حال هم موفق بوده اند. اينها در بازار لوازم التحرير وارد شده و با دنياي پيچيده اقتصادي با دست خالي در افتاده اند و امروز در بازار حرفي براي گفتن دارند.
اين نماينده مجلس اظهار كرد: فضاي فرهنگي به گونه اي است كه مطالبه مردم آنقدر بالا رفته كه اولين انتخاب ها، اين وسايل است و هيچ گاه اين اجناس در بازار نمي ماند و جالب اينجاست كه كشور چين نيز از برندهاي خودمان براي توليد و صرفه اقتصدي اش استفاده مي كند و پذيرفته اند كه ذائقه مردم ما چيست و مي خواهند از اين طريق وارد بازار ما شوند.
علي فريدوني دبير دومين دوره جايزه كالاهاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفته است: مراسم پاياني اين جايزه همراه با نمايشگاهي از كالاهاي فرهنگي با الگوي ايراني-اسلامي آذرماه سال جاري برگزار خواهد شد.
فراهنگ**1085**1027
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس:
تغيير ذائقه فرهنگي كودكان و نوجوانان در اولويت است
۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰
کد خبر:
82208422
تهران-ايرنا- رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در بازديد از غرفه جايزه كالاهاي فرهنگي گفت: اولويت اصلي ما تغيير ذائقه فرهنگي در كودكان و نوجوانان است.