۸ شهریور ۱۳۹۵، ۲۰:۳۸
کد خبر: 82209561
T T
۰ نفر
شهردار: آلودگي هاي بصري، بازار تاريخي كاشان را نازيبا كرده است

كاشان - ايرنا - شهردار كاشان گفت: آلودگي هاي بصري ناشي از نصب سيم هاي برق، پارچه نوشته و پرده هاي ناموزون و غيرمرتبط و لامپ هاي اضافي موجب نازيبايي بازار تاريخي كاشان شده است.

به گزارش ايرنا، سيد محمد ناظم رضوي روز دوشنبه در آيين يادمان چهلمين سالگي ثبت بازار تاريخي كاشان با بيان اينكه سالانه گردشگران داخلي و خارجي زيادي از اين بازار ديدن مي كنند، تاكيد كرد: آلودگي هاي بصري بايد از اين مكان تاريخي جمع آوري شود.
وي با بيان اين كه بي رونقي در بازار كاشان موج مي زند، خاطرنشان كرد: روح بازار، تجارت و كسب و كار است و اگر اين وضعيت ادامه يابد تا چند سال آينده خبري از كسب و كار نخواهد بود.
شهردار كاشان صدور مجوز ساخت مجموعه هاي تجاري را از جمله عوامل كم رونقي اقتصاد بازار كاشان بيان كرد و گفت: نگهداري اقتصاد بازار مستلزم عزم و همت والاست و بايد عرصه رقابت را پويا نگه داشت و شهروندان را براي خريد در بازار سرپوشيده شهر ترغيب كرد.
وي هم چنين با اشاره به افزايش قيمت كالاها در بازار كاشان با شهرهاي اطراف، افزود: به همين علت خانواده ها تمايل دارند براي خريد كالا به شهرهاي مجاور بروند و اين مهم براي اقتصاد شهر مطلوب نيست.
ناظم رضوي هم چنين از جانمايي مكاني براي ساخت پاركينگ در حوالي بازار تاريخي كاشان خبر داد و افزود: مرمت بازارچه سردار، كف سازي بازار مسگرها و سراي بخشي نيز در دست اقدام است.
عضوشوراي اسلامي شهر كاشان نيز در اين آيين بر ضرورت همكاري و تعامل بيشتر ميراث فرهنگي و شهرداري براي تعمير، بازسازي ومرمت بازار تارخي كاشان تاكيد كرد.
علي رسول زاده با بيان اين كه در گذشته بازار مركز اقتصاد شهر بوده و همه داد و ستد ها در آن انجام مي شده است، گفت: بازار تاريخي كاشان از نخستين بازارهاي مهم سرپوشيده كشور محسوب مي شود.
عضو شوراي مركزي بازار كاشان از بازاريان اين شهر به عنوان افرادي متدين، با قناعت و مذهبي ياد كرد كه صبح ها پس از خواندن دعا، راز و نياز و قرائت قرآن به نيت كسب روزي حلال حجره را باز مي كردند و بسياري از كاسب ها، امام جماعت و يا پيش نماز مسجدهاي بازار بودند.
رسول زاده از بازار به عنوان يكي از پايگاه هاي سياسي دوران انقلاب و پيش از آن نام برد و خاطرنشان كرد: در خرداد سال 42 ، بازار مركز اعتصاب ها و تجمع مردم كاشان بود و در دوران هشت سال دفاع مقدس نيز بازار مكاني براي جمع آوري كمك هاي مردمي به جبهه ها بود.
عضو شوراي اسلامي شهر كاشان با اشاره به اين كه بيش از يك هزار واحد صنفي در بازار تاريخي كاشان به فعاليت اقتصادي مشغول هستند، تصريح كرد: درصورتي كه تيمچه هاي بازار احيا شود كسب و كار بيشتري در بازار رونق مي يابد و باعث تحقق اقتصاد مقاومتي مي شود.
وي هم چنين همفكري بيشتر ميراث فرهنگي، شهرداري با معتمدان بازار را خواستار شد و گفت: بهره مندي و همفكري با معتمدان بازار و مشاركت با ميراث فرهنگي نقش مهمي در شكوفايي بازار و ثبت جهاني اين مجموعه تاريخي خواهد داشت.
تجليل از 22 پيشكسوت بازار تاريخي كاشان و 11 هنرمند عكاس بازار، افتتاح خانه سلامت، برپايي نمايشگاه عكس سياه و سفيد، شعرخواني و اجراي ورزش باستاني از جمله برنامه هاي يادمان ثبت چهل سالگي بازار تاريخي بود كه در تيمچه امين الدوله برگزار شد.
بازار تاريخي كاشان به طول سه كيلومتر يكي از زيباترين و جذاب ترين بازارهاي ايران در عصر سلجوقي محسوب مي شود كه از پا نخل در ميدان كمال الملك شروع شده و تا بازار مسگرها در دروازه دولت ادامه دارد.
اين اثر ارزشمند تاريخي شامل راسته هايي مانند گذر نو، بازار زرگرها، بزازها، كفاش ها و مسگرها به همراه ده ها تيمچه و كاروانسراهايي است كه در دو طرف بازار مقابل يكديگر ساخته شده اند.
همچنين بازارچه هايي مانند رنگرزها، درب زنجير، بازارچه سردار، بازارچه ملك، بازارچه خياط ها، بازارچه رباني و چندين بازارچه ديگر بر عظمت و شكوه اين بازار تاريخي افزوده است.
بازار تاريخي كاشان در هشتم شهريور سال 1355 با شماره 1284 در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده است.
يادمان ثبت چهل سالگي بازار تاريخي كاشان در تيمچه امين الدوله در راسته بازار ميانچال كاشان با حضور مسئولان شهرستاني و جمعي از بازاريان برگزار شد.
7408/6136