۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۵۲
کد خبر: 82210978
T T
۰ نفر
بيشترين آمار ثبت مقالات عربي و انگليسي ISC دراختيار عراق و تركيه است

تهران- ايرنا- رئيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) اعلام كرد: عراق با بيش از 36 هزار مقاله، رتبه اول مقالات ثبت شده به زبان عربي و تركيه با 40 هزار مقاله، رتبه اول مقالات ثبت شده به زبان انگليسي در پايگاه ISC را از آن خود كرده اند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از وزارت علوم، دكتر 'محمدجواد دهقاني' در نشست شوراي راهبري پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) از برنامه ريزي اين مركز براي برگزاري همايش دانشمندان برتر جهان اسلام خبر داد و خواستار همكاري دستگاه هاي مختلف براي برگزاري مطلوب اين نشست شد.
وي با اشاره به اين كه پايگاه استنادي علوم جهان اسلام در سال 1387 با تصويب شوراي گسترش آموزش عالي و براي نشر و ترسيم نقشه علمي حوزه هاي مختلف دانشي كشورهاي جهان اسلام و توسعه نرم افزارهاي مرتبط، نمايه سازي نشريات كشورهاي جهان اسلام، برگزاري همايش هاي علمي و بين المللي در حوزه علم سنجي و رتبه بندي دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي ايران و ديگر كشورهاي اسلامي تشكيل شده است، به تشريح عملكرد اين مركز پرداخت.
دهقاني با بيان اين كه تاكنون يك هزار و 508 نشريه پژوهشي از كشورمان و در مجموع، چهار هزار و 138 نشريه علمي پژوهشي از همه كشورهاي اسلامي در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام نمايه شده اند، اظهار داشت: از اين تعداد، يك هزار و 145 نشريه به زبان فارسي، يك هزار و 75 نشريه به زبان انگليسي، 251 نشريه به زبان عربي، 19 نشريه به زبان فرانسه و بقيه از ديگر زبان ها هستند.
وي با يادآوري اين كه پايگاه استنادي علوم جهان اسلام از سال 1389 به صورت رسمي و سالانه، دانشگاه ها و موسسات تحقيقات كشور را بر مبناي مجموعه اي از شاخص ها و معيارها رتبه بندي مي كند، گفت: هم اكنون دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي نسبت به رتبه خود حساس هستند و احساس رقابت علمي در ميان آنها به صورت قوي وجود دارد.
رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري ادامه داد: در سال گذشته، 140 دانشگاه و پژوهشگاه بر اساس 23 شاخص در قالب 5 معيار كلي پژوهش، آموزش، وجهه بين المللي، تسهيلات و فعاليت هاي اجتماعي- اقتصادي مورد ارزيابي و رتبه بندي قرار گرفتند.
وي خاطرنشان كرد: پايگاه استنادي علوم جهان اسلام از سال 1390 گردآوري اطلاعات همايش هاي علمي معتبر كشور را بر عهده دارد و تاكنون 900 همايش را در فهرست خود ثبت كرده است كه با بازنگري و اصلاح فرآيندهاي ثبت همايش در سال 1394، آمار ثبت اين همايش ها در سال 1394 نسبت به سال ماقبل آن، 100 درصد رشد پيدا كرد.
دهقاني با بيان اينكه تاكنون 174 هزار و 178 مقاله به زبان انگليسي و 81 هزار و 157 مقاله عربي از كشورهاي اسلامي در پايگاه ISC ثبت شده است، گفت: از ميان مقالات نمايه شده در اين پايگاه ، 344 هزار مقاله به زبان فارسي، 172 هزار عنوان به زبان انگليسي و 80 هزار مقاله به زبان عربي است.
به گفته وي، كشور عراق با بيش از 36 هزار مقاله رتبه اول، سوريه با بيش از 10 هزار مقاله رتبه دوم و اردن با بيش از 8 هزار مقاله رتبه سوم مقالات نمايه شده به زبان عربي را دارا هستند و تركيه با 40 هزار مقاله، مالزي با 25 هزار مقاله و پاكستان با 21هزار مقاله رتبه هاي اول تا سوم مقالات ثبت شده به زبان انگليسي را در پايگاه ISC در اختيار دارند.
رئيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام درخصوص رتبه بندي دانشگاه هاي كشورهاي اسلامي توسط اين پايگاه نيز گفت: براي اولين بار، 600 دانشگاه و موسسه تحقيقاتي از 50 كشور اسلامي بر اساس شاخص هاي بين المللي رتبه بندي شدند.
وي ادامه داد: تعداد 451 دانشگاه و موسسه تحقيقاتي مبتني بر آي.پي. در سطح كشور، از فرآورده هاي مختلف پايگاه استنادي ISC استفاده مي كنند و اين پايگاه به طور متوسط بيش از 19 هزار و 350 مراجعه روزانه دارد كه آمار مراجعات به اين پايگاه در ماه به حدود 580 هزار و 680 مورد مي رسد.
دهقاني بيان داشت: اين پايگاه تاكنون بيش از 30 جلد كتاب و گزارش در خصوص اطلاعات آماري پژوهش كشور و حوزه علم سنجي منتشر كرده است.
نشست شوراي راهبري پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) به رياست دكتر 'محمد فرهادي' وزير علوم و با حضور معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي، رئيس دانشگاه فني و حرفه اي، رئيس سازمان آموزشي و پژوهشي وزارت آموزش و پرورش، رئيس دفتر منطقه اي آيسسكو (سازمان اسلامي، آموزشي، علمي و فرهنگي)در ايران و ديگر اعضاي اين شورا برگزار شد.
علمي**1055**2017
۰ نفر