۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵
کد خبر: 82211646
T T
۰ نفر

پايان برداشت برنج در شاليزارهاي استان گيلان

۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵
کد خبر: 82211646
پايان برداشت برنج در شاليزارهاي استان گيلان

رشت - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي گيلان از پايان عمليات برداشت برنج در اراضي شاليزاري استان خبر داد.

عليرضا شعبان نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه هم اكنون كار برداشت برنج در بيش از 98 درصد اراضي شاليزاري گيلان به پايان رسيده، اظهار كرد: دو درصد ديگر مربوط به شهرستان رودبار است كه كمي ديرتر، كاشت برنج را آن هم بدليل موقعيت اقليمي و شرايط جوي انجام داده اند و مشكلي در زمينه برداشت ندارند.
وي افزود: هم اكنون بطور تقريبي بين يك ميليون و يكصد هزار تا يك ميليون و 200 هزار تن شلتوك از اراضي شاليزاري استان برداشت شده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي گيلان پيش بيني افزايش توليد شلتوك در اراضي شاليزاري استان طي سال جاري را پنج درصد اعلام كرد.
شعبان نژاد با اشاره به وضعيت برداشت برنج در استان طي امسال اضافه كرد: 70درصد برداشت برنج بصورت مكانيزه و بقيه بصورت سنتي و دستي انجام شده است.
وي عمده ترين ارقام برنج در استان را به لحاظ كيفي شامل هاشمي، علي كاظمي و دم سياه اعلام كرد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي گيلان اولين برداشت برنج امسال در استان را كه آن هم بصورت استثنايي بود 24تيرماه و از نوع رقم حسني ذكر و اضافه كرد: برداشت برنج بعد از آن، به صورت رسمي از دهم مردادماه آغاز شده است.
شعبان نژاد ارزش اقتصادي هر كيلو شلتوك را امسال 42 هزار ريال اعلام كرد.
استان گيلان بزرگترين توليدكننده ارقام بومي و باكيفيت برنج در كشور است كه با 238 هزار هكتار اراضي شاليزاري، رتبه اول كشور را از لحاظ سطح زيركشت و همچنين رتبه دوم توليدكننده برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمي، علي كاظمي، صدري، حسني و ديلماني جزو رقم هاي كيفي و ارقام گوهر و سپيدرود جزو رقم هاي پرمحصول است كه در شاليزارهاي گيلان كشت مي شود. بيشترين رقم هاي كشت شده برنج در اين استان، رقم هاي كيفي هاشمي و علي كاظمي است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گيلان را شامل مي شود.
امسال همچنين نخستين رقم مادري برنج پرمحصول گيلانه، نيمه مردادماه در رشت برداشت شد. از خصوصيات بارز رقم گيلانه پا كوتاهي، زودرسي و كيفيت پخت بسيار مطلوب همانند ارقام محلي ايراني با عملكرد بيشتر از ارقام بومي است.
در سال گذشته (1394) حدود 20 هكتار از اراضي استان زير كشت گيلانه بود كه با استقبال كشاورزان سطح زير كشت رقم گيلانه در سالجاري به 200 هكتار رسيده است.
3019/2007