۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82212017
T T
۰ نفر
آیین های عزاداری امام نهم شیعیان در عراق آغاز شد

بغداد-ایرنا- با شعار 'امام جواد (ع) پناهگاه همه ماست' كه تولیت آستان مقدس كاظمین امسال به عنوان شعار مركزی برای گرامیداشت آیین های عزاداری سالروز شهادت امام نهم شیعیان انتخاب كرده است، مراسم های عزاداری در سراسر شهرهای عراق آغاز شد.

به گزارش ایرنا، تولیت مقدس آستان امامین كاظمین (ع) در بغداد، شب گذشته (سه شنبه) به این مناسبت آیین تغییر پرچم حرم مطهر را در حضور جمع كثیری از مردم عراق و زائران برگزار و با سیاهپوش كردن حرم و ضریح مطهر امامین كاظمین (ع) شروع این مراسم را در سراسر عراق اعلام كرد.
همزمان با آیین تغییر پرچم حرمین كاظمین (ع) در بغداد، عتبات مقدسه در كربلا و نجف و دیگر مراقد و مزارهای مقدس اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سامراء و بلد و دیگر شهرهای عراق سیاهپوش شد و مردم عراق با برپایی آیین های عزاداری سالروز شهادت امام محمد بن علی الجواد (ع) را گرامی داشتند.
مساجد و حسینیه ها نیز در محلات مختلف بغداد دیشب (سه شنبه) شاهد برپایی آیین های ویژه ای به این مناسبت بود و مناطق و محلات شیعه نشین بغداد مانند شهرك صدر، كاظمین، شعله، بغداد جدیده، حی الامین و مناطق مركزی پایتخت به این مناسبت سیاهپوش شد.
مراسم های عزاداری از امروز تا جمعه آینده مصادف با سالروز شهادت امام محمد بن علی الجواد (ع) ادامه می یابد و در روز جمعه آینده، مردم و عاشفان امام نهم، به صورت نمادین تابوت حامل پیكر شریف را در منطقه كاظمین تا داخل حرم های مطهر امام موسی كاظم (ع) و محمد بن علی الجواد (ع) تشییع می كنند.
از طرفی تولیت آستان مقدس كاظمین به این مناسبت اعلام كرد كه برنامه های ویژه ای در سراسر عراق از جمله در بغداد به این مناسبت برگزار می كند.
تقدیر از شهدای تشكیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی، برگزاری محافل قرآنی، آیین ختم قران و اهدای آن به روح مطهر امام جواد (ع)، مسابقه شعر نویسی، ساخت فیلم های كوتاه با موضوع امام محمد بن علی الجواد (ع)، ضبط ادعیه هایی درباره امام جواد (ع) و برپایی مجالس عزاداری از جمله این برنامه ها ذكر شده است.
تولیت آستان مقدس كاظمین از عموم مردم خواسته است، با شركت گسترده در آیین های عزاداری امام نهم شیعیان، مظلومیت را از این امام همام بردارند و سجایای اخلاقی و سیره زندگی او را به تمام جهانیان بشناسانند.
امام محمد بن علی الجواد (ع) فرزند بزرگوار امام رضا (ع) به عنوان جوانترین امام شیعیان جهان در سال 220 هجری قمری در سی ام ذی القعده در سن 25 سالگی به دست خلیفه عباسی به شهادت رسید و پیكر مطهرش در مقبره قریش كه امروز به عنوان منطقه كاظمین شناخته می شود و پیكر مطهر امام موسی كاظم (ع) را در برگفته، به خاك سپرده شد.
پیش بینی می شود به همین مناسبت موجی از زائران كه هرساله پای پیاده از دور و نزدیك به كاظمین می روند، فردا پنجشنبه، در بغداد براه بیفتد.
خاورم *4*353*1770*1275