نبیه بری با هشدار به اسرائیل و حمایت از سلاح مقاومت/الان وقت بازنگری در محاسبات است

بیروت – ایرنا – «نبیه بری»رئیس مجلس لبنان با هشدار به رژیم صهیونیستی تاكید كرد: بار دیگر ما را نیازمائید، در گذشته بارها آزمودید و از خاك لبنان سرشكسته و ذلیل خارج شدید.

به گزارش ایرنا، نبیه بری كه عصر چهارشنبه در مراسم ویژه سی و هشتمین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر و دو همراهش درمیدان القسم شهر صور در جنوب لبنان سخن می گفت، با حمایت از مقاومت تاكید كرد: جنبش امل فقط از مقاومت حمایت نمی كند بلكه خود در مقاومت از پیشتازان و از پایه گذاران آن است.
امام موسی صدر بنیانگذار و رییس مجلس اعلای اسلامی شیعی لبنان به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین (روزنامه نگار) در سال 1978 در جریان دیدار رسمی از لیبی كه به دعوت معمر قذافی رییس جمهوری وقت این كشور صورت گرفته بود، ربوده و ناپدید شدند و تاكنون از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.
در این مراسم كه به ابتكار جنبش امل برگزار شد، تعدادی زیادی از مردم و شخصیت های سیاسی ، مذهبی و رسانه ای از طوایف مختلف، خانواده امام موسی صدر و « محمدصادق فضلی» كاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان شركت كردند.

** حمایت از سلاح مقاومت
رئیس مجلس لبنان با تاكید بر ضرورت تمسك لبنان به معادله ارتش ، ملت و مقاومت، درخواست برخی طرف ها برای تسلیم سلاح مقاومت را در حالی كه تهدیدهای اسرائیل و تجاوزها همچنان وجود دارد، بدعتی خطرناك دانست.
وی با بیان اینكه « اسرائیل دشمن نخست لبنان است»، تصریح كرد: اسرائیل در سایه فتنه هائی كه منطقه ما را فراگرفته، در بهترین دوران خود بسر می برد.
نبیه بری گفت: برخی كشورهای عربی و اسلامی، فلسطین را نادیده گرفته و اسرائیل را بحال خود رها كرده اند و در مقابل با جمهوری اسلامی ایران به مثابه دشمن برخورد می كنند.
وی با بیان اینكه « سلاح مقاومت در خدمت راهبرد دفاعی لبنان است»، گفت: كسانی كه خواستار خلع سلاح مقاومت هستند، شمشیر را در موضعی قرار داده اند كه به نفع لبنان از جمله اقتصاد و نفت آن نیست.
رئیس جنبش امل افزود: خلع سلاح مقاومت در مقابل دشمن صهیونیستی ، این دشمن را ترغیب می كند كه هر روز لبنان را با یكی از گزینه هایش بیازماید.
رئیس مجلس لبنان اضافه كرد: ما هر روز ، تهدیدها و زورآزمائی ها اسرائیل مانند رزمایش ها در مناطق مرزی ، جاده سازی ها و نقض روزانه حاكمیت ملی لبنان در زمین، آسمان و دریا را شاهد هستیم.
نبیه بری درعین حال خطاب به صهیونیست ها تاكید كرد: شما در مقابل ملت فلسطن در نوار غزه و انتفاضه كرانه باختری با چاقو عاجز هستید و ما اهداف شما را در شكستن اراده و مقاومت ناكام ساخته ایم و همانطوركه« سیدحسن نصرالله » دبیركل حزب الله گفت، گزینه های راهبردی شما و روحیه شما درهم شكسته است.

** انتخاب رئیس جمهوری به تنهائی لبنان را از شر اختلاف ها نجات نمی دهد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاكید به اینكه« تنها راه مقابله با فتنه ها در لبنان وحدت، بیداری، هوشیاری و حفاظت از زندگی مسالمت آمیز است»، خاطرنشان كرد: پایان رفتارهای بیهوده سیاسی ، التزام به قانون اساسی و مقابله با گروه هائی كه درصدد كودتا تحت عناوین مختلف سیاسی هستند، ضروری است.
رئیس جنبش امل، انتخابات پارلمانی لبنان براساس اصل نسبیت را داروی دردهای ملی لبنان بجای انزوا و تنگ نظری دانست و تصریح كرد كه انتخاب رئیس جمهوری به تنهائی برای رهائی لبنانی ها از شر اختلاف ها كافی نیست بلكه باید یك سبد كامل از پرونده ها مورد اهتمام آنان قرار گیرد تا جلوی تعطیلی موسسه های دولتی لبنان گرفته شود.

** دیگر برای تجهیز ارتش لبنان نمی توانیم گدائی كنیم
به گزارش ایرنا، نبیه بری بر ضرورت تمسك لبنانی ها به گفت وگوهای ملی و دوجانبه برای بستن درهای فتنه و بحران ها تاكید كرد و خواستار تجهیز ارتش لبنان به سلاح و تجهیزات و جذب نیروهای جدید برای آن شد و گفت كه دیگر نمی توانیم برای تجهیز ارتش لبنان گدائی كنیم.
رئیس مجلس لبنان با بیان اینكه به گفت وگوهای دوجانبه و ملی ادامه می دهیم، خاطرنشان كرد كه تفاهم در خصوص قانون انتخابات و ساختار دولت، زمینه را برای انتخاب رئیس جمهوری فراهم می كند.
وی خطاب به برخی گروه های سیاسی لبنان هشدار داد و گفت: برای توقف فعالیت موسسه های دولتی لبنان اقدام نكنید زیرا در صورت لزوم با قدرت مردم برخورد می كنیم و آن زمان طعم حمایت مردمی از ما را خواهید چشید.
رئیس جنبش امل با تاكید به اینكه، امنیت اردوگاه های فلسطینی نشین و امنیت لبنان یكی است و احدی حق ندارد آن را با خطرمواجه كند، افزود: ما خواستار استخراج نفت وگاز در آب های منطقه ای لبنان در دریای مدیترانه و ترسیم مرزهای دریائی هستیم.
نبیه بری همچنین به كسانی كه « با برگه سوزاندن وقت به بازی های سیاسی خود در لبنان ادامه می دهند»، هشدار داد و تصریح كرد: دولت لبنان خواستار ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و جلوگیری از فرسایش منابع انسانی است.

** الان وقت بازنگری در محاسبات است
به گزارش ایرنا، رئیس مجلس لبنان در ادامه سخنان خود با بیان اینكه « تنها طرفی كه از اوضاع كنونی سوریه سود می برد، اسرائیل است»، تاكید كرد: هیچ راه حلی بجز سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه وجود ندارد،
وی گفت كه سوریه با یك توطئه احمقانه و جنایت آمیز كه وحدت و ثبات آن را هدف گرفته، مواجه است.
رئیس جنبش امل افزود: كسانی كه می خواهند عراق ، سوریه و یمن در درگیری های خونین بسر ببرند، هیچگاه در كنار قضیه فلسطین قرار ندارند.
نبیه بری با تاكید به اینكه « حل بحران سوریه با بازگشت ثبات و امنیت آن و بازگشت مردم آواره به خانه هایشان میسر است»، خطاب به دولت های عربی خاطرنشان كرد: بدون سوریه امكان جنگ علیه دشمنان و صلحی بین عرب ها وجود ندارد و آیا زمان بازنگری در محاسبات فرانرسیده است؟

** ضرورت اعتمادی سازی بین تهران و ریاض
رئیس مجلس لبنان تصریح كرد: من همچنان معتقدم كه اعتماد سازی در روابط ایران وسعودی ضروری است و به بازگشت آرامش به لبنان و دیگر كشورهای ملتهب و بحرانی عربی كمك و باردیگر پرونده فلسطین را به یك پرونده اسلامی ، عربی و مسیحی تبدیل می كند.
خاورم ** 1324