۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵
کد خبر: 82213156
T T
۰ نفر
64 پژوهش سراي دانش آموزي در كشور به آزمايشگاه نانو مجهز شدند

اصفهان- ايرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: 64 پژوهش سراي دانش آموزي از ميان 500 پژوهش سراي موجود در كشور به آزمايشگاه فناوري نانو مجهز شده است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، علي زرافشان در مراسم افتتاح پژوهش سراي خيام در شهر اصفهان افزود: همچنين تعدادي از اين پژوهش سراها به آزمايشگاه‌ هاي ليزر مجهز شده‌اند تا دانش‌ آموزان در اين عرصه ‌ها نيز فعاليت كنند.
فناوري نانو، رشته‌اي از دانش كاربردي و فناوري است كه موضوع اصلي آن مهار ماده يا دستگاه‌هاي در ابعاد كمتر از يك ميكرومتر حدود يك تا ۱۰۰ نانومتر است. فناوري نوين نانو به عنوان موج چهارم انقلاب صنعتي، در همه گرايش‌ هاي علمي راه يافته و با سرعت در حال توسعه است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: جامعه علمي كشور به دنبال استفاده از ظرفيت علمي دانش آموزان در پژوهش سراهاست.
وي با بيان اينكه نگاه به دانش آموزان براي فعاليت در عرصه پژوهش و ايده هاي خلاقانه در حال تغيير است، اظهار كرد: سال گذشته در نمايشگاه ملي نانو براي نخستين سال يك غرفه تجاري‌ سازي داشتيم و قرار بر اين شد كه در دوره بعد، بخش دانش‌ آموزي نيز راه ‌اندازي شود تا نوآوري‌هاي دانش آموزان تجاري ‌سازي شود.
زرافشان با ابراز خرسندي از اينكه دانش‌ آموزان كشور در علومي مانند نانو، ليزر و هوا و فضا فعاليت مي‌ كنند، تاكيد كرد: لازم است از ايده هاي خلاقانه دانش آموزان به بهترين شكل حمايت شود.
وي همچنين به امضاي تفاهمنامه برگزاري مسابقه پرواز با آموزش و پرورش اصفهان در سال گذشته اشاره كرد و گفت: اين‌ موارد گوياي ايجاد يك باور عمومي براي فعاليت‌ هاي علمي و پژوهشي دانش آموزان است.
وي خاطرنشان كرد: بحث تفاهمنامه جديدي با شوراي آموزش‌ و پرورش استان اصفهان براي حمايت از خلاقيت ‌هاي دانش ‌آموزي نيز مطرح شده است.
به گزارش ايرنا، در اين مراسم علاوه بر پژوهش سراي خيام، هشت پژوهش سراي ديگر نيز در سطح استان به طور همزمان و از طريق ويديو كنفرانس افتتاح شد.
مدير كل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان در اين مراسم با اشاره به اينكه 40 منطقه آموزشي در اين استان وجود دارد، افزود: پيش از اين 30 پژوهش سرا در استان اصفهان افتتاح شده بود و امروز نيز 9 پژوهش ‌سراي ديگر اضافه شد كه در مجموع 39 پژوهش‌ سرا در مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان فعال است.
محمدحسن قائدي ‌ها افزود: تعداد پژوهش‌ سراها در دولت يازدهم 100 درصد رشد داشته است.
وي از پژوهش‌ سرا به عنوان محل ريشه‌ يابي و توليد علم نامبرد و افزود: در اين محل دانش آموزان در يك فضاي آماده و با تجهيزات پيشرفته به تحقيق مي‌ پردازند.
مدير كل آموزش ‌و پرورش استان اصفهان تاكيد كرد: براي نزديك شدن به استانداردهاي بين‌ المللي آموزشي بايد فعاليت هاي آموزشي را از كلاس، ميز و نيمكت فراتر ؛ و با تقويت روحيه خلاقيت و توانمندي حل مسأله را در دانش‌ آموزان تقويت نماييم.
وي خاطرنشان كرد: در اين زمينه، استانداردسازي پژوهش‌ سراها و راه اندازي دو آزمايشگاه بزرگ نانو فناوري در دستور كار آموزش و پرورش استان اصفهان قرار گرفت و براي تجهيز اين پژوهش سراها بيش از دو ميليارد و 300 ميليون ريال توسط دولت يازدهم هزينه شده است.
وي همچنين پژوهش ‌سراي خيام وابسته به آموزش و پرورش استان اصفهان را نخستين پژوهش‌ سراي استاندارد دانش آموزي كشور اعلام كرد.
اين پژوهش سرا با مشاركت اداره كل نوسازي و بهسازي آموزش و پرورش اصفهان و خانواده يكي از خيران استان به نام مرحوم كلباسي تامين اعتبار شده است.
بخش هاي مختلف اين پژوهش سرا شامل رباتيك، هوا و فضا، سازه هاي ماكاروني، نانو، جشنواره خوارزمي، جابربن حيان، گروه هاي پژوهشي ادبي ، علوم انساني و نجوم است.
3011/ 2093/6016
۰ نفر