۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۰۲
کد خبر: 82215558
T T
۰ نفر
تصميم هند براي تامين سهم بيشتري  از تجهيزات نظامي مورد نيازافغانستان

كابل - ايرنا - نخست وزير هند با دعوت مجدد از «محمد اشرف غني» رئيس جمهوري افغانستان براي سفر به اين كشور، اعلام كرد كه دهلي نو نقش و سهم بيشتري را در تامين تجهيزات نظامي افغانستان به عهده خواهد گرفت.

به گزارش ايرنا خبرگزاري صداي افغان (آوا) روز شنبه نوشت: «نرندرا مودي» در سفر به بنگلادش گفت كه تسهيلات بيشتري را در اختيار نيروهاي امنيتي و نظامي افغانستان قرار مي دهد و سهم بيشتري را در تامين امنيت اين كشور به عهده خواهد گرفت.
بر اساس اين گزارش، نخست وزير هند كه پيشتر از طريق ويدئو كنفرانس در آئين بهره برداري از قصر تاريخي «ستور» قديمي ترين ساختمان وزارت خارجه افغانستان، از اشرف غني براي سفر به دهلي نو دعوت به عمل آورده بود، اينبار نيز دعوت خود را تكرار كرد و گفت كه در آن سفر در باره تامين تجهيزات نظامي بيشتر به افغانستان با اشرف غني گفت و گو مي كند.
هند در يك سال گذشته تجهيزات نظامي مورد نياز افغانستان را به ويژه در بخش نيروي هوائي اين كشور تامين كرده و قرار است چهار فروند بالگرد نظامي ديگر را در اختيار ارتش افغانستان قرار دهد.
دهلي نو پيشتر سه فروند بالگرد نظامي در اخيتار كابل قرار داده بود و علاوه بر كمك هاي نظامي در بخش عمراني نيز كمك هاي اساسي به افغانستان كرده است.
ساختمان جديد مجلس افغانستان و سد «سلما» كه بعدها به نام سد «دوستي افغان – هند» تغيير نام يافت با هزينه كشور هند ساخته شد و مورد بهره برداري قرار گرفت.
پاكستان، رقيب ديرينه هند، از مشاركت گسترده دهلي نو در تامين امنيت و اجراي طرح هاي عمراني افغانستان ناراضي و معتقد است كه هند از طريق حضور در افغانستان، از خاك اين كشور به توطئه عليه پاكستان مي پردازد.
آساق**291**1610**1663**