به گزارش ايرنا محمدابراهيم اقبالي شنبه در جريان بازديد يكروزه اصحاب رسانه از تاسيسات ايستگاه راه آهن تربت حيدريه افزود: وزن محموله هاي بارگيري شده از مبدا ايستگاه راه آهن شرق در مدت ياد شده نيز يك ميليون و 600 هزار تن بوده كه نسبت به مدت مشابه پارسال 28 درصد رشد داشته است.
وي با بيان اينكه بيشترين حمل ريلي سيمان در كشور به ايستگاه راه آهن شرق اختصاص دارد، افزود: پارسال همچنين 89 هزار تن سيمان كه تمامي آن به ايستگاه تربت حيدريه اختصاص دارد، از اين ايستگاه به كشورهاي آسياي ميانه صادر شد.
اقبالي افزود: هم اينك فاصله ايستگاه راه آهن تربت حيدريه به مركز اين شهر 12 كيلومتر است كه با ساخت مسير زيرگذر، طول اين مسير به هشت كيلومتر كاهش مي يابد.
وي با بيان اينكه براي ساخت زيرگذر 100 ميليارد ريال اعتبار نياز است، گفت: با وجودي كه وزارت راه و شهرسازي تعهدي در اين خصوص ندارد، ولي ما حاضر شديم تا مبلغ 20 ميليارد ريال از اين مبلغ را تامين كنيم، اما مسئولان محلي معتقد هستند اين اقدام صرفه اقتصادي ندارد.
وي به طرح هاي راه آهن اين منطقه در هفته دولت اشاره و اظهار كرد: ساخت چهار طرح با 372 ميليارد و 500 ميليون ريال آغاز شد كه مهمترين آن حفاظت امنيت سير قطارها و كنترل سرعت در زمان بحران بود كه با 350 ميليارد ريال عملياتي شد و اجراي آن ضمن افزايش قدرت مانور لوكوموتيوران ها، از ميزان تصادفات مي كاهد.
اقبالي گفت: آغاز ساخت ايستگاه راه آهن خواف به طول 450 متر و نيز واگذاري 15 واگن در مسير جلال آباد - خواف با صرف 2.5 ميليارد ريال اعتبار، آغاز ساخت سازه فضايي در طبس به طول پنج هزار مترمربع با 17 ميليارد ريال اعتبار و آغاز ساخت خط شارژ برق واگن هاي قطار مسافري با سه ميليارد ريال اعتبار از ديگر طرح ها بود.
وي طول خط آهن شرق را هزار كيلومتر عنوان كرد و گفت: بزرگترين ناحيه راه آهن جمهوري اسلامي ايران به مركزيت شهر طبس است كه در سال 84 افتتاح شده و اكنون نيز توانسته در بين 19 ناحيه راه آهن كشور رتبه سوم بارگيري را به دست آورد.
اقبالي افزود: امسال خط ميانبر شادمهر - سالار در خواف به طول 30 كيلومتر نيز با صرف هزار و 500 ميليارد ريال اجرا خواهد شد.
* دوري ايستگاه قطار از تربت حيدريه و كم اقبالي به سفرهاي ريلي
مدير راه آهن تربت حيدريه نيز گفت: خط ريلي تربت حيدريه به اقصي نقاط كشور راه دارد و از طريق آن مي توان به مشهد، تهران، خواف، طبس، كرمان، اصفهان، يزد، بندرعباس و شيراز سفر كرد.
محمد خالق نيا افزود: عمده ترين دليل كاهش اقبال به سفر ريلي در اين خطه، دوري نسبي ايستگاه راه آهن از شهر و آگاه نبودن مردم از امكانات و ظرفيت هاي خوب ايستگاه راه آهن اين شهر است.
وي با بيان اينكه راه آهن تربت حيدريه از راه آهن شرق كشور منشعب مي شود، گفت: از مجموع هزار كيلومتر طول مسير راه آهن شرق كشور، 354 كيلومتر آن در حوزه استحفاظي شهرستان تربت حيدريه قرار دارد.
خالق نيا افزود: يك شاخه از ايستگاه راه آهن شرق از بجستان منشعب مي شود و يك شاخه نيز به سمت سنگان خواف مي رود كه تا مرز افغانستان امتداد خواهد يافت.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
6121/5132
ايرنا- تربت حيدريه- مديركل راه آهن شرق گفت: وزن بار حمل شده با واگن هاي اين منطقه به مقاصد مختلف از ابتداي امسال تاكنون به 7.5 ميليون تن رسيده است.