۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۱۲
کد خبر: 82218378
T T
۰ نفر

افزايش آب بهاي كشاورزي چالش بزرگ كشاورزان دزفول

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۱۲
کد خبر: 82218378
افزايش آب بهاي كشاورزي چالش بزرگ كشاورزان دزفول

دزفول - ايرنا - افزايش چند برابري نرخ آب بهاي محصولات كشاورزي در دزفول به يك چالش جدي براي كشاورزان اين شهرستان تبديل شده است.

به گزارش ايرنا نرخ آب بهاي كشاورزي بسياري از محصولات كشاورزي نسبت به سال زراعي گذشته افزايش چند برابري داشته به طوريكه اين رقم براي كشت محصولي چون كرفس تا 190 درصد نيز افزايش داشته است.
به گفته كشاورزان دزفول آب بهاي كشت يك هكتار كرفس سال گذشته سه ميليون ريال بوده كه اين رقم با تعيين نرخ جديد از سوي سازمان آب و برق خوزستان به 13 ميليون ريال در كشت جديد افزايش يافته است.
افزايش نرخ آب بهاي كشاورزي به مهمترين موضوع نشست كارگروه كشاورزي ، آب و منابع طبيعي شهرستان دزفول تبديل شده به طوريكه فرماندار دزفول روز دوشنبه در اين نشست ضمن انتقاد از نگاه يكسان در عملكرد و آمار كشاورزي از سوي سازمان آب و برق خوزستان در تعيين تعرفه آب بها گفت: اين نگاه يكسان خطايي فاحش است كه دود آن به چشم كشاورزان دزفولي رفته است.
حبيب الله آصفي افزود:قطعا نمي توان وضعيت كشاورزي دزفول را با ديگر شهرهاي استان خوزستان يكسان در نظر گرفت و بايد تفاوتي در اين خصوص قايل شد و نبايد با منطق قدرت در خصوص نرخ آب بها با كشاورزان برخورد كرد بلكه بايد به صورت منطقي و عقلايي با اين موضوع برخورد كرد.
وي افزود:استدلال يكپارچه ديدن آمار و عملكرد ، نرخ آب بهاي كشاورزي را به صورت واقعي نشان نمي دهد و نمي توان مشكلاتي كه در ديگر بخش هاي خوزستان وجود دارد با آمار دزفول يكسان درنظر گرفت.
فرماندار ويژه شهرستان دزفول اظهار كرد:سازمان آب و برق خوزستان هنگام تعيين نرخ آب بها گفت و گو و تعاملي با نماينده كشاورزان دزفول و مجموعه استانداري خوزستان نداشته و اين سازمان بدون مشورت و بررسي اقدام به افزايش ناگهاني آب بها كرده است.
وي با تاكيد براينكه نمي توان با استدلال درون سازماني نسبت به اين موضوع برخورد كرد گفت:سازمان آب و برق خوزستان منطق قدرت را در دستور كار قرار داده و اصلا به وضعيت مردم و كشاورزان توجهي نمي كند.
آصفي به خسارت 2 هزار ميليارد ريالي ناشي از طغيان رودخانه دز به بخش كشاورزي و زير ساخت هاي شهري و روستايي دزفول در فروردين ماه امسال نيز اشاره كرد و گفت:
با وجود خسارت سنگين وارده به اين شهرستان ناشي از افزايش دبي رودخانه دز تاكنون خسارت سنگين وارده جبران نشده است.
معاون استاندار خوزستان همچنين به حوادث متعددي كه در كانال هاي آبياري كشاورزي سازمان آب و برق خوزستان رخ مي دهد اشاره كرد و گفت:سالانه چند نفر در كانالهاي آبياري دزفول غرق مي شوند و در چند روز اخير نيز يك كودك چهارساله در كانال غرق شد كه علت اين امر ايمن نبودن كانال هاي آبياري است كه سازمان آب و برق اقدامي براي ايمن سازي آنها نمي كند.
مهدي شعباني گلوگردي مدير دفتر خدمات مشتركان و تعرفه سازمان آب و برق خوزستان نيز در اين نشست گفت:كشاورزان دزفول جزو كشاورزان فهيم و زحمت كش استان خوزستان در خصوص پرداخت آب بها،بدهي و مصرف بهينه آب مي باشند و سازمان آب وبرق خوزستان راضي به دريافت مبلغ بيشتري از آنها براي آب بها نيست و تنها به وظيفه سازماني خود عمل مي كند.
وي افزود:تعيين نرخ آب بها بر اساس آمار عملكرد در واحد سطح ،قيمت محصول وديگر هزينه ها تعيين مي شود كه اين آمار از سوي جهاد كشاورزي مشخص و اعلام مي شود كه افزايش نرخ آب بهاي كشاورزي بر اساس آمار ارائه شده جهاد كشاورزي سراسر استان تعيين و اعلام شده است.
شعباني گفت:از آنجا كه مديريت جهاد كشاورزي به عنوان متولي اعلام آمار واقعي عملكرد محصولات مي باشد اكنون نيز بايد بر اساس آمار ارائه شده پاسخگوي كشاورزان باشد.
وي خدمت به مردم را وظيفه سازمان آب و برق خوزستان دانست و گفت:اين سازمان خواستار تحميل خسارت به كشاورزان نيست و آمادگي دارد جهت تعديل نرخ آب بها نشستي با حضور مسئولان استاني در اين خصوص برگزار كند.
احمد زارعي مدير جهاد كشاورزي دزفول نيز گفت:با توجه به اينكه شبكه آبياري دز بزرگترين شبكه آبياري استان خوزستان است از سازمان آب و برق تقاضا مي شود نسبت به اين بخش توجه ويژه اي داشته و بيشترين همكاري را داشته باشد.
وي ضمن تقدير از همكاري سازمان آب و برق و شبكه آبياري شمال خوزستان نسبت به عقد قرارداد آب در صورتي كه هنوز آب بهاي قبلي پرداخت نشده بود گفت:حوضه دز داراي پراكندگي بسياري است به همين دليل آمار ارائه شده از نظر عملكرد محصولات در واحد سطح داراي پراكندگي است.
محمد اسلامي مدير شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري شمال خوزستان نيز گفت: با توجه به اينكه نرخ آب بهاي كشاورزي بر اساس آمار ارائه شده از سوي جهاد كشاورزي تعيين مي شود لذا از جهاد كشاورزي درخواست مي شود نسبت به ارائه آمار عملكرد در كمترين زمان ممكن اقدام كند تا كشاورزان دچار مشكل نشوند چرا كه اگر تاخيري در ارائه آمار پيش آيد نمي توان آب مورد نياز را در اختيار كشاورزان قرار داد.
وي گفت:عملكرد كشاورزان شمال خوزستان در اجراي شكل سنتي و مدرن آبياري و همچنين تنوع كشت و وجود مركز تحقيقات كشاورزي صفي آباد بي نظير است .
ناصر نظر زاده دبير نظام صنفي كشاورزان دزفول نيز گفت:تعيين برخ آب بها بايد با توافقي كه با نماينده كشاورزان انجام مي شود صورت گيرد اما در تعيين نرخ آب بها هيچ گونه مشورتي با نماينده كشاورزان نشد و اين امر منجر به مشكلاتي شده است.
وي افزود:با توجه به اعتراض بحق كشاورزان مبني بر افزايش 190 درصدي نرخ آب بهاي برخي محصولات كشاورزي تقاضا مي شود آمار واقعي در اين خصوص ارائه شود تا در خصوص تعيين نرخ آب بها تجديد نظر شود.
در اين نشست مقرر شد نشستي با حضور رئيس سازمان جهاد كشاورزي و مدير كل سازمان آب و برق خوزستان همچنين استاندار و نماينده كشاورزان استان خوزستان برگزار و با ارائه آمار واقعي عملكرد محصولات در واحد سطح و قيمت محصولات در بازار نسبت به تعديل نرخ آب بهاي كشاورزي اقدام شود.
شهرستان دزفول داراي 90 هزار هكتار زمين كشاورزي است كه سالانه سه ميليون تن محصول از اين زمين ها برداشت مي شود.
كشاورزان شمال خوزستان علاوه بر نگراني از افزايش نرخ آب بها ، نبود بازار مناسب داخلي و ميسر نبودن صادرات محصولات كشاورزي به خارج از كشور به دليل مشكل مرز هوايي فرودگاه دزفول همچنين آسيب وارده به مزارع و تاسيسات كشاورزي ناشي از سيل اواخر فروردين ماه امسال متحمل خسارات سنگيني شده اند.
7278/6068