۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۰۸
کد خبر: 82219227
T T
۰ نفر
تكذیب كرملین، اصرار السفیر: نشست پوتین،اردوغان و اسد برگزار می شود

بیروت –ایرنا – روزنامه لبنانی السفیر همچنان اصرار دارد كه با وجود « تكذیب دیرهنگام كرملین »، نشست سه جانبه « ولادیمیر پوتین»، « بشار الاسد» و « رجب طیب اردوغان» رئیسان جمهوری روسیه، سوریه و تركیه در مسكو برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، السفیر روز سه شنبه تاكید كرد كه البته تعیین تاریخ برگزاری این نشست در گرو ملاقات ژنرال « علی مملوك» رئیس شورای امنیت ملی سوریه با « حقان فیدان» رئیس سازمان امنیت تركیه در پایتخت روسیه است.
این روزنامه لبنانی پیشتر نوشته بود كه این ملاقات بین 18 تا 22 ماه جاری میلادی در مسكو برگزار می شود.
السفیر همچنین اعلام كرد كه ژنرال مملوك دیروز(دوشنبه) در راس یك هیات بزرگ امنیتی سوری وارد مسكو شد.
« دیمیتری پسكوف» سخنگوی كرملین دیروز خبر السفیر درباره ملاقات اردوغان و اسد در حضور پوتین را تكذیب كرد و آن را خبری ساختگی خواند.
این روزنامه لبنانی نوشت: بعداز درز خبرنشست سه جانبه، در روزهای اول هفته گذشته ایده های دیگری به دو طرف سوری و ترك به منظور آماده سازی مقدمات برگزاری این نشست ارائه شد كه از جمله برگزاری نشستی با حضور « مولود جاویش اوغلو» و « ولید المعلم» وزیران خارجه تركیه و سوریه در مسكو بود.
السفیر به نقل از منابع روسی و غربی افزود: دو طرف ترك و سوری آمادگی خود را برای برگزاری نشست جاویش اوغلو و المعلم اعلام كرده اند اما تاكنون زمان آن مشخص نشده است.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان كرد: انتظار می رود كه دو وزارت خارجه تركیه و سوریه در آینده نزدیك با صدور بیانیه ای خواستار توافق برای توقف خونریزی در سوریه شوند.
السفیر تصریح كرد: به نظر می رسد كه وزارتخانه های خارجه تركیه و سوریه مسئولیت تكذیب و یا تایید خبر نشست سه جانبه را برعهده كرملین گذاشته بوده اند و به همین دلیل روس هاخواستار اجرای تحقیقات و مشخص كردن مسئول درز این خبر به روزنامه السفیر شده اند زیرا بیش از دیگران از درز این خبر در تنگنا قرار گرفته اند.
این روزنامه لبنانی نوشت: روس ها خواستار سكوت در خصوص رایزنی ها برای برگزاری نشست سه جانبه شده بودند تا ضمن استمرار رایزنی ها بتوانند مداخله های خارجی و بویژه فشارهای آمریكا بر تركیه را كنترل و مهار كنند.
السفیر درباره« انتظار 5 روزه سخنگوی كرملین برای تكذیب خبر السفیر كه روزانه با رسانه های داخلی و خارجی ارتباط دارد » نوشت: شكست آمریكا و روسیه برای دستیابی به تفاهم بدون توجه به دلایل آن ، به سكوت روسیه در خصوص نشست سه جانبه كه همچنان پرونده آن روی میز است،پایان داد و نتیجه آن تكذیب خبر السفیر توسط كرملین بود.

** سوریه ، چهار افسر اسیر ترك را به آنكارا تحویل می دهد
این روزنامه لبنانی با بیان اینكه« نشست سه جانبه رئیسان جمهوری روسیه و سوریه و تركیه همچنان مطرح است و تنها تاریخ آن باید مشخص شود»، خاطرنشان كرد: انتظار می رفت بعداز نشست سه جانبه در مسكو، دمشق چهار افسر ترك اسیر را به آنكارا تحویل دهد.
السفیر تصریح كرد: بوغرا ارسلان طاش ، ارغون بیلان و جونكاش اصاطوی سه افسر دستگاه امنیتی تركیه هستند كه سوریه آنها را در جریان نبردهای ریف لاذقیه در فوریه سال 2015 اسیر كرده است.
این روزنامه لبنانی اضافه كرد: عارف شیمشك دیگر افسر ترك هم كه در زمینه هماهنگی عملیات گروه های مسلح در سوریه فعال بوده، در اثنای نبردهای حلب در همان ماه فوریه سال 2015 اسیر شده است.
السفیر نوشت: تركیه یك لیست هفت نفری را به سوریه تسلیم كرده بود اما دمشق گفته است كه سه تا از آنها را نمی شناسد.
این روزنامه لبنانی افزود: معامله قرار بود شامل تبادل اسیران ارتش سوریه و همپیمان لبنانی آن هم شود و در چارچوب آن پیكرهای شهدای سوری و لبنانی و همچنین سوری هایی كه در زندان های تركیه هستند، تحویل داده شوند.
السفیر خاطرنشان كرد: اسیران ترك در زمینه عبور كاروان های سلاح از گذرگاه های الهوی و السلامه به حلب و ادلب سوریه فعال بودند و به طور مستقیم بر قراردادهای خرید و فروش سلاح نظارت داشتند بویژه آنها را كه از اوكراین خریداری و پولش را سعودی های می پرداختند و در چارچوب كاروان كمك ها وارد سوریه می شدند.
این روزنامه لبنانی تصریح كرد: جنگنده های روس در 25 نوامبر گذشته یك كاروان كمك ها را كه موشك های میلان را حمل می كرد در پاركینگ گذرگاه السلامه در ریف شمالی حلب كه گذرگاه اصلی بین سوریه و تركیه است و دو روز بعد هم كاروانی مشابه را نزدیك گذرگاه الهوی در ریف ادلب هدف گرفتند و نابود كردند.
خاورم ** 1324