۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82219962
T T
۰ نفر
پايان جشنواره ساحل دوستي ، آغازي براي مهربان تر بودن با خزر

انزلي- ايرنا- شعر و شور و نشاط ،نمايش و نوا و آموزش و انس و الفت بيشتر با خزر ارمغان جشنواره ساحل دوستي براي كودكان و نوجوانان گيلان و گردشگران بود.

جشنواره اي شاد و گوناگون برگزار شده به همت كانون پرورش فكري گيلان در ساحل كياشهر و انزلي ، مجالي براي شناخت بهتر خزر و فرهنگ و آيين مردمان حاشيه اين دريا و حياتي مسالمت آميز و خردمندانه با طبيعت و زيستمندانش .
* جشنواره فرصتي براي فرهنگسازي
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ايرنا، مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گيلان در آيين پاياني اين جشنواره گفت : جشنواره ساحل دوستي فرصتي براي ارتقاي دانش و مهارت و در كنار آن نشاط كودكان و نوجوانان اين ديار بعنوان بخشي از آينده سازان اين كشور بود .
علي پورحسن با اشاره به اهميت دريا و لزوم توجه و تدبير به آن در روايات اظهار كرد : اين جشنواره با فعاليت‌هاي متنوع فرهنگي و هنري نظير كارگاه نقاشي ، آموزش كاردستي ، اجراي آيين هاي سنتي گيلان و كارگاه فعاليت‌هاي زيست‌محيطي علاوه بر ايجاد سرگرمي و نشاط براي كودكان آنان را با لزوم حفاظت بهتر از درياي خزر و پاسداشت طبيعت آشنا كرد.
وي افزود: اين طرح‌ به منظورايجاد بستر‌هاي مناسب براي آشنايي مخاطبان با حقوق‌شهروندي، جذب و پايدار سازي اعضا همچنين پرورش‌ خلاقيت كودكان و نوجوانان در فضايي پرنشاط و با همراهي استانداري و اداره كل حفاظت از محيط زيست استان گيلان، آژانس همكاري‌هاي بين‌المللي ژاپن(جايكا)، فرمانداري، شهرداري و منطقه‌ي آزاد انزلي از بيست و چهارم مرداد تا پانزدهم‌شهريور در سواحل بندر‌كياشهر و انزلي برگزار شد.
*نشاط و شادابي اجتماعي رويكرد دولت
مديركل امور اجتماعي استانداري گيلان برگزاري چنين جشنواره هايي را فرصتي براي همگرايي در حوزه هاي اجتماعي عنوان كرد.
يونس رنجكش اظهار كرد: دولت تدبير و اميد در كاركردهايش از هر فرصتي براي توليد نشاط بهره مي گيرد تا جامعه اي پويا و شاداب از جنبه هاي مختلف اجتماعي و اقتصادي داشته باشيم .
وي با اشاره به اين كه جامعه اي مي تواند به توسعه دست يابد كه نشاط داشته باشد افزود: نشاط و شادابي در رويكرد برنامه هاي دولت نهفته است.
*خزر متعلق به همه زيستمندانش است
ناكاگاوارا كارشناس آژانس همكاري هاي ژاپن ( جايكا ) نيز در اين مراسم با تاكيد بر اهميت حفاظت از درياي خزر و تالاب انزلي همكاري كانون و جايكا را به فال نيك گرفت.
وي اظهار كرد : تالاب انزلي مهم ترين تالاب در شمال كشور و يكي از مهم ترين تالاب هاي جهان از لحاظ اكوسيستم و زيستگاه پرندگان پستانداران و گياهان آبزي كم نظيري است.
وي با اشاره به سكونت جمعيت زيادي در حاشيه درياي خزر متذكر شد: درياي خزر تنها متعلق به انسانها نيست بلكه جانداران بسياري نظير پليكان خاكستري و فك خزري در حال انقراض نيز در اين دريا زندگي ميكنند.
كارشناس محيط زيست ژاپن تصريح كرد : نقش مردم در حفاظت از خزر و تالاب انزلي بسيار مهم است .
معاون فرماندار رشت نيز گفت : مراكز فرهنگي مي توانند براي آموزش و ايجاد نشاط اجتماعي توليد فكر و برنامه كنند.
علي وارسته با اشاره به فرهنگ غني گيلانيان خاطرنشان كرد : سنتها و اداب و رسوم گيلان براي گردشگران بسيار جذاب است .
وي فرهنگ غني خوراك گيلان و هفتاد و اندي بازي محلي را ديگر بخشهاي جذاب براي معرفي به گردشگران عنوان كرد.
اين برنامه با شعرخواني احمد خدادوست شاعر خوب گيلان ، دف نوازي و اجراي موسيقي توسط اعضاي كانون ، اجراي نمايش هاي سنتي همراه بود .
در پايان حاضران از تنديس هاي شني ساخته شده بر ساحل و پرواز بادبادكهاي ساخته شده توسط اعضا ديدار كردند.
جشنواره ساحل دوستي با بخشهاي متنوع و جذاب از قبيل برگزاري‌كارگاه‌نقاشي، آموزش كاردستي با بهره‌گيري از دورريختني‌ها، اجراي نمايش هاي آئيني همچون نيايش باران‌خواهي ، فعاليتهاي زيست محيطي نظير آموزش كاشت دانه ، اجراي موسيقي ، شعر و دكلمه ، بادبادك پراني ، ساخت مجسمه هاي شني و مسابقه از بيست و چهارم مرداد تا پانزدهم‌شهريور در سواحل بندر‌كياشهر و انزلي برگزار شد.
/6070/6030
۰ نفر