۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۲۹
کد خبر: 82221903
T T
۰ نفر
خط ریلی خواف - هرات ارتباط ایران و افغانستان را محكم تر كرد

تربت حیدریه- ایرنا- وزیر مالیه افغانستان گفت: ایجاد خط آهن خواف - هرات علاوه بر پیوند و نزدیكی جغرافیای دو سرزمین به یكدیگر، ارتباط فرهنگی 2 كشور را نیز مستحكم تر می سازد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، 'اكلیل حكیمی' چهارشنبه در آیین آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن خواف - هرات كه با حضور وزیر راه و شهرسازی و شماری از مسئولان افغانستان برگزار شد، افزود: طبق برآورد ما از امروز حجم مبادلات تجاری بین دو كشور از 2 میلیارد دلار به 6 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
وی گفت: ما از طریق این خط ریلی از جنوب به بندر چابهار و آبهای جنوب و هند متصل می شویم و از شمال به روسیه و چین پیوند می یابیم.
وزیر مالیه افغانستان این طرح راه آهن را یكی از چند پروژه بزرگ مشترك بین ایران و افغانستان خواند و گفت: رئیس جمهور 'اشرف غنی' رسما از مقامات جمهوری اسلامی ایران دعوت كرده است تا برای تحقق دیگر پروژه های در دست اجرا، نشست های مشتركی را داشته باشند.
طرح راه آهن خواف - سنگان، به عنوان بخشی از طرح راه آهن خواف - هرات، روز چهارشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی و شماری از مسئولان دو كشور به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، قطعه یاد شده به طول 14 كیلومتر كه با صرف 230 میلیارد ریال اعتبار ساخته شده، یكی از قطعات چهارگانه محور راه‌آهن خواف- هرات و نخستین خط آهن بین دو كشور ایران و افغانستان است.
همزمان با افتتاح راه‌آهن خواف-سنگان، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف-هرات از مرز شمتیغ در كشور افغانستان نیز با حضور مقامات دو كشور آغاز شد.
قطعات یك و دو خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در كشور جمهوری اسلامی افغانستان واقع شده است.
طول این مسیر در داخل ایران 76.8 كیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتك، خوشابه و شمتیغ است كه 14 كیلومتر آن تا ایستگاه سنگان امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.
ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می شود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و كشور افغانستان، تكمیل و توسعه شبكه ریلی كشورهای اكو و افزایش ترانزیت كالا از كشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به تركیه و اروپا خواهد بود.
گسترش شبكه ریلی كشور، كمك به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبكه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امكان صادرات و واردات بین دو كشور از طریق شبكه ریلی و اتصال افغانستان به آب‌های آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.
6121/7489/5132