۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۵۸
کد خبر: 82225469
T T
۰ نفر
افغانستان راه ترانزیتی خود را به روی پاكستان مسدود كرد

كابل - ایرنا - سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت كه این كشور دیگر اجازه نخواهد داد كامیون های پاكستان اموال بازرگانی خود را از خاك افغانستان به آسیای میانه انتقال دهند.

به گزارش ایرنا، «مسافر قوقندی» روز شنبه در یك نشست خبری در كابل به خبرنگاران افزود كه به دنبال ایجاد مشكلاتی كه اسلام آباد برای رانندگان افغان ایجاد كرد، افغانستان مصمم است تا اجازه عبور كامیون های پاكستانی از خاك خود را به آنان ندهد و آنان دیگر از طریق افغانستان نمی توانند اموال و كالاهای خود را به كشورهای آسیای میانه منتقل كنند.
پیشتر«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان نیز گفته بود كه این كشور تصمیم گرفته است تا اجاره ندهد كامیون های پاكستانی از خاك این كشور عبور كنند و كالاهای خود را به كشورهای همجوار با شمال افغانستان برسانند.
اتاق تجارت و صنایع افغانستان به دنبال اقدام پاكستان در مرز تجاری جنوب افغانستان با پاكستان واقع در استان قندهار، از اشرف غنی خواسته بود تا چاره ای برای رفتار پاكستان در قبال بازرگانان افغان، بیاندیشد.
«خانجان الكوزی» معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در گفت و گوئی با خبرنگار ایرنا تصریح كرده بود كه مسئولان این اتاق با رئیس جمهوری افغانستان دیدار كرده و به وی گفته اند كه اسلام اباد با مسدود كردن مرز جنوبی افغانستان با پاكستان، میلیون ها دلار به بازرگانان زیان رسانده است.
اسلام اباد حدود یك ماه قبل مرز جنوبی افغانستان به پاكستان موسوم به «چمن» - «اسپین بولدك» را به مدت 14 روز مسدود كرد و مسئولان اقتصادی افغانستان گفتند كه بار میوه تازه صدها كامیون در این مدت از بین رفته است.
با وجود آن كه این مرز از هفته گذشته باز شده است، اما رئیس جمهوری افغانستان 3 وزیر كابینه را مامور كرده است تا در یك نشست مشترك، تسهیلات لازم را برای انتقال محصولات زراعی افغانستان به هندوستان از طریق هوائی با نصف قیمت فراهم كنند.
گفته می شود افغانستان بزودی ماهانه 1.5 میلیون تن میوه تازه و سبزیجات را از طریق خطوط هوائی به هندوستان صادر خواهد كرد.
اساق**291**1610*1590