۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82226395
T T
۰ نفر
استقرار 48 اكیپ بازرسی دامپزشكی برای نظارت بر ذبح دام در گیلان

رشت - ایرنا - مدیر دامپزشكی استان گیلان گفت: در روز عید قربان، 22 اكیپ ثابت و 26 اكیپ سیار بازرس دامپزشكی، بر ذبح بهداشتی دام نظارت دارند.

مدیركل دامپزشكی گیلان روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: هدف از نظارت های بهداشتی و شرعی دامپزشكی، تامین بهداشت عمومی و جلوگیری از انتقال بیماری های قابل انتقال از دام به انسان است.
سهراب عاقبتی ادامه داد: تمامی شبكه های دامپزشكی و كشتارگاه های دام استان در روز عید قربان، فعال و از ساعت هفت و 30 دقیقه تا 13 ، آماده ارائه خدمات رایگان هستند.
وی با اشاره به فعالیت های دامپزشكی در روز عید افزود: تهیه بروشورهای بهداشتی و شرعی در خصوص ذبح دام در این ایام و هماهنگی با كشتارگاه های دام استان برای ارائه خدمات و همچنین هماهنگی با ائمه جمعه استان از برنامه های دامپزشكی گیلان در روز عید قربان است.
عاقبتی همچنین از استقرار 22 اكیپ ثابت و 26 اكیپ سیار دامپزشكی بازرس بهداشتی بر ذبح دام در عید قربان در استان خبر داد و گفت: 27 دامپزشك به همراه 49 بازرس بهداشت گوشت نیز نظارت دارند.
وی خاطرنشان كرد: در اجرای این طرح، علاوه بر نظارت بهداشتی بر عرضه و ذبح دام ها ، نظارت شرعی نیز صورت می گیرد و 16 ناظر ذبح شرعی بعنوان نماینده اداره كل دامپزشكی در كشتارگاه ها مستقر هستند.
عاقبتی ذبح دام در معابر و خیابان ها را موجب آلودگی زیست محیطی دانست و گفت: در صورت امكان، افراد خیر ، دام های قربانی خود را در نزدیك ترین كشتارگاه ذبح كنند چراكه ذبح دام در مكان های عمومی، علاوه بر به مخاطره انداختن سلامت شهروندان، سبب ایجاد آلودگی های ثانویه در گوشت استحصالی و نیز ایجاد آلودگی های زیست محیطی در معابر عمومی و انتشار بیماری های مشترك بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده كریمه كنگو خواهد شد.
مدیركل دامپزشكی گیلان اضافه كرد: شهروندان می توانند برای كسب اطلاعات با شماره تلفن 1512 سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی دامپزشكی تماس بگیرند.
فردا (دوشنبه 22 شهریورماه) مقارن با دهم ذی الحجه و روز عید سعید قربان است.
7294/2007