۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۴۶
کد خبر: 82227162
T T
۰ نفر

اردبيل ، استاني گردشگرپذير براي تمام فصول

۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۴۶
کد خبر: 82227162
اردبيل ، استاني گردشگرپذير براي تمام فصول

اردبيل – ايرنا- استان اردبيل با جاذبه هاي بي نظير طبيعي ، تاريخي و فرهنگي يكي از قطب هاي مهم گردشگري كشور بوده و همه ساله نزديك به 10 ميليون گردشگر داخلي و خارجي را پذيرا مي باشد

به گزارش ايرنا، گردشگراني از كشورهاي جمهوري آذربايجان ، تركيه ،قزاقستان وتركمنستان هر سال براي بازديد از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي و نيز استفاده از امكانات توريسم درماني به اين استان سفر مي كنند گردشگراني كه برخي آمارها تعداد آن را بيش از يك ميليون نفر تخمين مي زند.
طبيعت بكر استان اردبيل بويژه با آب هاي معدني سحرانگيرخود نيز همه ساله ميليون ها نفر را از اقصي نقاط كشور به خود جذب مي كند، گردشگراني كه بيشتر در تابستان قصد سفر به اين استان كوهستاني و معتدل مي كنند تا هم از جاذبه هاي طبيعي و هواي بي نظير آن بهره برده و هم به گوشه هايي از تاريخ شش هزار ساله آن سفر كنند.
آبهاي گرم معدني در دامنه هاي كوه سبلان سرعين در شهرهاي سرعين ، مشگين شهر و نير ، درياچه شورابيل و جنگل فندقلو در اردبيل و نمين ، باغ هاي سرسبز و تفرجگاههاي بي نظير طبيعي در خلخال و كوثر و جاذبه هاي كشاورزي ، عشايري و مرزي در شهرستان هاي گرمي ، بيله سوار و پارس آباد مغان از جمله قابليت هاي طبيعي است كه گردشگران را راغب به انتخاب اردبيل بعنوان يكي از مقاصد سياحتي خود مي كند.
به اين جاذبه ها بايد آثار بازمانده از تاريخ پيش از ميلاد در اقصي نقاط استان را نيز بايد افزود آثار تاريخي كه نگين آن بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي جد سلاطين صفويه بعنوان يكپارچه سازان ايران زمين مي باشد.
بقعه شيخ جبراييل در اردبيل ، بقعه شيخ حيدر در مشگين شهر ، خانه ها و پل هاي تاريخي متعدد مربوط به سلسله هاي مختلف ، خانه هاي تاريخي، امامزاده ها ، تپه هاي تاريخي و ... نيز در اين فهرست جاي مي گيرد.
كارشناسان معتقدند اين ميراث غني طبيعي و تاريخي استعداد جذب گردشگران در تمام فصول سال را دارد ، استعدادي كه هم اكنون محدود به ايام عيد نوروز و تابستان شده و بايد فكر و اقدامي براي پراكنش زماني آن در طول سال كرد.
بيش از 217 مركز اقامتي اعم از 86 هتل آپارتمان، 100مهمانپذير و30 هتل آماده پذيراي مهمانان داخلي وخارجي در استان اردبيل است كه بيشترين آن در شهر گردشگري سرعين متمركز شده اند و اقدام هايي براي رفع نقيصه فقدان هتل پنج ستاره نيز در استان در حال انجام است.

** توريسم بين المللي در اردبيل در حال توسعه است
كريم حاجي‌‌زاده مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل در تشريح ويژگي هاي گردشگري استان مي گويد : اين استان همه ساله در فصل تابستان مقصد بسياري از گردشگران داخلي وخارجي است و با توجه به حجم ورودي گردشگران با هماهنگي فرمانداران برنامه‌ريزي‌هايي انجام شده تا به اندازه كافي هتل و مراكز اقامتي تدارك يافته و زمينه براي انجام سفر ايمن و خاطره‌آفرين براي گردشگران فراهم شود.
وي مي افزايد: تاكنون هيچ مشكلي در انجام سفرهاي تابستاني به استان وجود نداشته و در كنار شهر سرعين كه از تعدد مراكز اقامتي و گردشگري بهره‌مند است، مشگين‌شهر و خلخال نيز به منظومه‌هاي سفر گردشگران ورودي به استان اردبيل اضافه شده است .
به گفته وي ، با تكميل زيرساخت‌ها و برخي امكانات سعي جدي بر اين است تا بستر مناسب براي انجام سفرهاي خاطره‌انگيز و مطلوب براي گردشگران فراهم شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل مي گويد : حجم سفرهاي تابستاني به مقصد استان اردبيل يك روند طبيعي را طي مي‌كند.
وي مي افزايد : موزه‌هاي استان اردبيل در فصل تابستان بدون حتي يك روز تعطيلي به فعاليت خود ادامه مي‌دهند و ما در كنار مقصد گردشگري تابستاني براي استفاده از آب‌هاي گرم و طبيعت بكر شاهد حضور گردشگران در ابنيه‌هاي تاريخي و موزه‌ها نيز هستيم.
حاجي زاده با بيان اينكه عمده هدف گردشگري استان اردبيل آب‌هاي گرم سرعين، كوثر، نير و مشگين‌شهر مي باشدف اظهار مي دارد : در كنار اين ظرفيت‌هاي عظيم ، گردشگران از آثار تاريخي به ويژه مجموعه جهاني بقعه شيخ‌صفي‌الدين اردبيلي ، بازار تاريخي اردبيل، موزه‌ها و در مشگين‌شهر از پل معلق، مناطق جنگلي خلخال و فندقلوي نمين بازديد مي كنند.
وي بيان كرد: طبيعت بكر و آب هواي خنك و معتدل در تابستان بستري را فراهم كرده تا يك شرايط آرماني در حوزه گردشگري و درنتيجه حضور مخاطبان بيشمار را در اردبيل شاهد باشيم كه قطعا اين فرايند مي‌تواند به نفع توسعه گردشگري استان باشد.
وي در مورد گردشگري فصل زمستان نيز در اردبيل نيز گفت : در چند سال اخير و باجهت‌گيري مناسب توسعه و تقويت ورزش‌هاي زمستاني مهيج و ماجراجويانه، سعس مي شود كه گردشگران در اين فصل نيز جذب شده و انها از زيبايي‌هاي فصل زمستان و سرد استان اردبيل نيز بهره‌مند شوند كه در اين زمينه مي توان به برگزاري جشنواره‌هاي زمستاني اشاره كرد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل افزود: نبايد اردبيل را به عنوان مركز گردشگري تابستاني معرفي و در اذهان چنين موضوعاتي را القاء كرد.
به گفته وي ، هر چند اكوتوريسم و طبيعت‌گردي محور گردشگري و توسعه اين صنعت با قابليت‌هاي منحصربه ‌فرد است اما در كنار اين توانمندي نبايد گردشگري تاريخي و هويتي را در اردبيل ناديده گرفته و نسبت به اين امر بي‌تفاوت بود.
وي اضافه كرد: در هر دو حوزه گردشگري طبيعي، تاريخي و حتي توسعه صنعت توريسم بين‌المللي بايد با امكان‌سنجي دقيق و مطالعات واقعي ورود پيدا كرد تا ضعف‌هايي كه هم‌اكنون با آن روبه ‌رو هستيم به نحوي برطرف شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل يادآور شد: دسترسي اين استان به كوه سبلان كه از قداست خاصي برخوردار است و همچنين دسترسي به آب‌هاي گرم و معدني با خواص سلامتي متفاوت و نيز نزديكي به درياي خزر فضايي را به وجود آورده تا گردشگران براي يافتن محيطي آرام، امن و همراه با آرامش به استان سفر كنند.
وي به موقعيت سرعين به عنوان يك شهر ممتاز گردشگري اشاره كرد و گفت : در تامين زيرساخت‌ها و راه مواصلاتي مناسب سرعين پيگيري‌ها انجام شده و همچنان بر اين باوريم كه سرعين مي‌تواند به يك قطب بي‌نظير ملي و جهاني در گردشگري طبيعي تبديل شود.

** تورهاي گردشگري در اردبيل افزايش يايد
در اين حال مجيد خدابخش استاندار اردبيل هدر زمينه رونق بيش از پيش گردشگري و اتبزارهاي مورد نياز آن گفت: جهت رونق اقتصادي شهرستان ها و توسعه صنعت گردشگري و توريستي استان بايد نسبت به ايجاد تورهاي گردشگري اقدام شود.
وي با بيان اينكه در حوزه گردشگري بايد استاندارد و كيفيت مد نظر قرار بگيرد تشريح كرد: مسافراني كه با خودروهاي خود به گردشگري مشغول بوده و در پارك ها و چادرها اسكان مي كنند هيچگاه موجب توسعه و رونق گردشگري نخواهند شد.
وي معتقد است كه در شهرستان هايي كه از حضور چشمگير گردشگران برخوردارند هيچگاه نبايد كيفيت محصولات و سوغات قرباني قيمت پايين آن شود.
خدابخش گفت: سوغات و محصولات توليدي شهرستان ها بايد به صورت مدرن بسته بندي شوند تا ضمن جذب فروش آنها از سوي ديگر بتوان آثار تاريخي، گردشگري و ظرفيت هاي استان را در طرح هاي بسته بندي محصولات به عموم معرفي كرد.
استاندار اردبيل با اشاره به رشد سريع فضاي مجازي در شرايط كنوني تاكيد كرد: بايد از اين ظرفيت در توسعه گردشگري استان و سرعين بهره گرفت.
وي بيان كرد: استفاده از اين فضا و معرفي ظرفيت ها و جاذبه هاي گردشگري استان بي شك جذب بيش از پيش گردشگران داخلي و خارجي را به همراه خواهد داشت.
وي با بيان اينكه پيش بيني مي شود در زمان بسيار كوتاه جذب 50 درصد از گردشگران اين استان از طريق فضاي مجازي باشد، افزود : معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري و جذب گردشگران امروزه به يكي از مهمترين دغدغه دولت ها تبديل شده چراكه هر چقدر در اين زمينه موفق عمل شود نتيجه مطلوب تري را در پي خواهد داشت.
استاندار اردبيل با تاكيد بر لزوم ارتقاي خدمات گردشگري در استان علاوه بر فعاليت براي توسعه گردشگري گفت : اين مهم يكي از اصلي ترين عوامل در ارتقاي گردشگري است و بايد مورد توجه قرار گيرد.

** آژانس هاي مسافرتي تورگرداني را شروع كرده اند
قادر تقي زاده معاون گردشگري ادره كل ميراث فرهنگي، گردشگري وصنايع دستي استان اردبيل هم در اين باره گفت : براي رونق گردشگري در اين استان اقدامات خوبي انجام شده وزمينه براي تورگرداني مهيا شده است.
وي افزود: براي رونق گردشگري وتورگرداني مجوز36 دفترخدماتي در استان صادر و انها هم اينك در اين بخش فعال هستند.
وي بااشاره به تاثير آژانس هاي مسافرتي در جذب گردشگر اظهار كرد: آژانس هاي مسافرتي در جذب گردشگر وتورگرداني فعال شده اند بطوريكه برخي از اين آژانس ها مستقيما اقدام به جذب توريست از كشورهاي خارجي مي كنند و در حالي است كه پيشتر اين تورگرداني غيرمستقيم بوده واز طريق آژانس هاي تهران يا ديگر مراكز انجام مي شد .
تقي زاده اضافه كرد: يكسري شركت ها وهلدينگ ها با هزينه هاي بخش خصوصي دعوت شده و از جاذبه ها وتاسيسات گردشگري بازديد كرده اند از جمله هيات مديره شركت هلدينگ گردشگري ماركوپلو از جاذبه هاي شهرستان اردبيل ،مشگين شهر ،سرعين ونير بازديد وقرار شده در زمينه تورگرداني در اردبيل فعال باشد.
وي گفت : براي رونق تور گرداني 20 مدير عامل آژانس گردشگري تركيه به استان دعوت شده و پس از آشنايي با جاذبه هاي گردشگري بويژه آب گرم معدني مقرر شد با آژانس هاي اردبيل همكاري متقابل داشته باشند.
تقي زاده در مورد همكاري آژانس هاي مسافرتي اردبيل با جمهوري آذربايجان نيز گفت :همكاري متقابل آژانس ها با اين كشور شروع شده و آنها تور فنتور راه اندازي كردند ومتقابلا آژانس هاي استان هم قصد راه اندازي تور فنتور را دارند تا دو طرف از ظرفيت همديگر استفاده كنند.
وي بيان كرد: براي رونق تورگرداني ، جامعه تور گردانان ايران نيز متشكل از 150 شركت مسافرتي به استان دعوت شده و از ظرفيت هاي مناطق مختلف آشنا شده اند.
تقي زاده با اشاره به ضوابط استاندار سازي هتل ها در اردبيل گفت : 86 هتل آپارتمان در اين استان وجود دارد كه فاقد ضوابط استاندار سازي است اما براي مهمانپذير ها وهتل ها ضوابط استاندار سازي رعايت شده است .
به گفته وي، از 31 هتل پنج هتل گواهي استاندارد دريافت كرده و مجوز چهار هتل در دست اجر است وهفت هتل ديگر هم براي اخذ گواهي استاندارد ثبت نام كرده اند.
وي اضافه كرد: 217 واحد اقامتي اعم از 86 هتل آپارتمان 100 مهمانپذير و 30 هتل در استان اردبيل وجود دارد كه از نظر تعداد مراكز اقامتي در سطح كشور اردبيل رتبه سوم و از نظر تعداد تخت رتبه ششم را دارد.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي ،گردشگري وصنايع دستي استان اردبيل با اشاره به ميزان ماندگاري مسافران در اردبيل گفت: مدت ماندگاري 2.2 دهم در شبانه روز برآورد شده است .
مسئولان استان اردبيل با اذعان به وجود برخي نقايص مي گويند در تلاش است تا گردشگري علمي بتدريج در استان رونق گرفته و در آينده نه چندان دور استان به عنوان يكي از مقاصد سفر گردشگران خارجي چه در فصل گرم و چه فصل سرد تبديل شود.
گزارش : يعقوب شاددل
1395/6016