۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۴۲
کد خبر: 82228005
T T
۰ نفر

احیای همكاری های خودرویی با كشورهای اروپایی

۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۴۲
کد خبر: 82228005
احیای همكاری های خودرویی با كشورهای اروپایی

تهران- ایرنا- دستیابی به توافق هسته ای و اجرای برجام، ساختار همكاری های خودرویی ایران، كه در سال های تحریم از مونتاژ و تولید خودروهای اروپایی به خودروهای آسیای شرقی تغییر جهت داده بود را به ریل قبلی بازگرداند.

به گزارش ایرنا، صنعت خودروسازی در ایران به تولید «پیكان» در كارخانجات صنعتی ایران ناسیونال و تحت لیسانس كارخانه تالبوت انگلستان، سواری های آریا و شاهین در كارخانه پارس خودرو و سواری ژیان در كارخانه سایپا باز می گردد؛ به این سیاهه می توان تولید سواری های شورولت (اپل) 2500 و 2800 سی سی، بیوك، كادیلاك و شورولت نوا تحت لیسانس جنرال موتورز آمریكا را نیز اضافه كرد.
نگاهی به برندهایی كه در آن سال ها در ایران تولید و به عبارتی مونتاژ می شد، نشان می دهد كه همكاری های خودرویی ایران به چند كشور آمریكا، انگلستان و فرانسه خلاصه می شد.
این روند تا سالها ادامه یافت و بعد از یك دوره توقف همكاری در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، دوباره پای برخی كشورهای غربی از جمله فرانسه و آلمان به صنعت خودروسازی ایران باز شد و به دنبال آن، تولید خودروهایی از جمله بنز، انواع پژو و خودروی سواری زانتیا با برند سیتروئن در ایران رواج پیدا كرد.
در تمام این ایام، بجز شركت های ژاپنی مانند نیسان، مزدا، سوزوكی و ایسوزو، اثری از شركت های كره ای و چینی نبود؛ چرا كه در زمان انعقاد قرارداد ایران با شركت تالبوت (برای پیكان)، هیوندای نخستین فعالیت خودرویی كره جنوبی را آغاز كرد و چین حدود 25 سال پس از ما وارد صنعت خودرو سازی شد.
با این حال، در دوران اعمال تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه ایران و محدودیتی كه با استفاده از اختیارات ویژه ریاست جمهوری آمریكا برای خودروسازی ایجاد شد، برخی خودروسازان اروپایی ایران را ترك و برخی حضور خود را كمرنگ كردند و به این ترتیب، فضا برای خودروسازان چینی باز شد.
در این دوره، مونتاژ و تولید برندهای مختلفی از كشورهای آسیای شرقی از جمله چین در كشور آغاز شد و واردات قطعات چینی روندی تصاعدی به خود گرفت.
اكنون كه توافق هسته ای به سرانجام رسیده و برجام اجرایی شده است، خودروسازان غربی برای احیای همكاری های گذشته راهی ایران شده اند؛ این روند البته انتقادهایی را به همراه داشته و لحاظ كردن ضمانت هایی در قراردادهای همكاری های دوجانبه برای جلوگیری از تكرار آنچه در دوران تحریم اتفاق افتاد را ضروری كرده است.
با این حال، در كمتر از یك سالی كه از اجرای برجام گذشته است، نخستین قرارداد خودرویی میان ایران خودرو و پژو منعقد شد و قرارداد دوم را سایپا و سیتروئن به صورت اولیه بسته اند و به زودی قرارداد نهایی این دو شركت به امضا خواهد رسید.
ایران خودرو و پژو قرار است امسال نخستین محصول خود را با نام «2008» به بازار ایران عرضه كنند و پس از آن، خودروهای «301» و «208» را وارد بازار كنند؛ سایپا و سیتروئن نیز تفاهم اولیه را برای افزودن خودروهای روز سیتروئن به خطوط تولید سایپا كاشان داشته اند.
در این بین، شركت هایی مانند فیات، فولكس واگن و بنز مذاكرات خود را با خودروسازان ایرانی آغاز كرده اند و شركت رنو فرانسه كه در دوران تحریم فعالیت خود را به تولید مشترك خودروهای باكیفیت تندر و تندرپیكاپ محدود كرده بود، در این ایام دو خودروی تولیدی مشترك خود با شركت پارس خودرو با نام های «ساندرو هاچ بك» و «ساندرو استپ وی» را رونمایی كرد؛ ساندرو هاچ بك به بازار عرضه شده و عرضه «استپ وی» نیز كمتر از یك ماه دیگر آغاز می شود.

** فرجام سخن
همكاری های خودرویی ایران و كشورهای غربی را می توان به سه دوره تقسیم كرد؛ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت ها قبل از دوران تحریم و همكاری های بعد از اجرای برجام.
تفاوتی كه در همكاری های اخیر وجود دارد، عمق ساخت داخل و شرط صادرات است؛ بر اساس سیاست های دولت، عمق ساخت داخل همكاری های جدید خودرویی باید در كوتاه مدت به 40 درصد برسد و 30 درصد محصولات نیز به بازارهای بین المللی و شبكه توزیع طرف خارجی عرضه شود.
اقتصام**9189**2025
۰ نفر