6 قرارداد تجاری بین خراسان شمالی با جمهوری آذربایجان و گرجستان بسته شد

بجنورد- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خراسان شمالی از انعقاد 6 قرارداد تجاری تجار این استان به ارزش حدود چندین میلیون دلار با تجار كشورهای گرجستان و جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت:26 میلیون دلار صادارات در پنج ماه اول سال از استان انجام شده است.

به گزارش ایرنا محمد صمدی روز چهارشنبه در نشست خبری و در تشریح نتایج سفر هیات 22 نفره از تجار این استان در هفته گذشته به باكو و تفلیس اظهار كرد: در این سفر هیات استان خراسان شمالی از ظرفیت ها و توانمندی های این كشورها به عنوان بازار هدف از نزدیك آشنا شدند.
وی استقبال تجار كشور گرجستان از حضور هیات تجاری استان خراسان شمالی در سفر به این كشور را مطلوب ارزیابی كرد وافزود: در این سفر در زمینه های مختلف كشاورزی مكانیزه، تولیدات محصولات كشاورزی شامل زعفران، پسته و حوزه گردشگری، سرمایه گذاری مشترك ، توسعه صادرات و واردات ابراز علاقه مندی و اعلام همكاری شد.
وی بیشترین زمینه علاقه مندی كشور گرجستان با استان خراسان شمالی را در زمینه تولید محصولات كشاورزی مكانیزه اعلام كرد وافزود: كشور گرجستان به لحاظ فراوانی آب از ظرفیت بالایی برخوردار است و بایستی از این ظرفیت در زمینه كشاورزی بهره مند شد.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی كشور گرجستان را یك كشور قانونمند و دارای راه های دسترسی بالا به كشورهای اروپایی دانست وگفت: این كشور حوزه قفقاز از سال های گذشته روابط تجاری بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است.
وی از حضور پررنگ تجار و بازرگانان و گردشگران ایرانی بسیار به كشور گرجستان خبرداد واظهار داشت: در سفر اخیر اتاق بازرگانی خراسان شمالی به كشور گرجستان نشست ها و جلسات مختلفی با وزارتخانه ها از جمله وزارت كشاورزی این كشور و.... انجام شد كه منجر به انعقاد چندین تفاهم نامه مشترك بین كشور گرجستان و استان خراسان شمالی شد.
صمدی به جلسات مختلف و پربار اتاق بازرگانی خراسان شمالی با كشور گرجستان طی سفر اخیر اشاره كرد وگفت: دراین سفر پیشنهادات خوبی در زمینه واگذاری زمین، اقامت، تردد، صدور ویزا و روادید، سرمایه گذاری مشترك صورت گرفت كه مورد رضایت و علاقه مندی هر دو طرف بود.
وی انعقاد تفاهم نامه در زمینه كشاورزی مكانیزه، نشست مشترك بین تجار و بازرگانان، انعقاد چندین قرارداد یك میلیون دلاری و بالاتر، ملاقات های مختلف با وزارتخانه ها در زمینه اقتصاد، صادرات و واردات و ... را ازجمله اقدامات انجام شده طی این سفر اعلام كرد.
وی یادآور شد: در این سفر چندین جلسه با مقامات كشور جمهوری آذربایجان در رابطه با پتانسیل ها و توانمندی های استان برگزار شد و همچنین نشستی با وزارت كشاورزی با حضور معاون وزیر كشور گرجستان در زمینه كشاورزی مكانیزه ، نحوه واگذاری زمین های كشاورزی، قیمت، آب و برق و .... مذاكراتی انجام و منجر به انعقاد قرارداد شد.
صمدی متذكر شد: دراین خصوص یك تفاهم نامه كلی در 11 ماده با اتاق بازرگانی كشورآذربایجان و استان خراسان شمالی در زمینه های اعزام و پذیرش هیات تجاری، برپایی نمایشگاه، توسعه صادرات و واردات و توسعه اقتصادی و.... منعقد شد.
وی یاداور شد: جلسات مختلف با مركز تجاری این كشور منجر به انعقاد تفاهم نامه ای در رابطه با واگذاری 20 فروشگاه بزرگ مركز تجاری آن كشور شد كه این مراكز را به مدت 5 سال به تجار و بازرگانان خراسان شمالی واگذار شود تا تولیدات و محصولات این استان دراین مراكز تجاری به فروش برسد.
وی به برگزاری جلسات بسیار مطلوب در زمینه گردشگری اشاره كرد وگفت: دراین زمینه كشور آذربایجان ابراز علاقه مندی برای اعزام هیات تجاری به استان خراسان شمالی كرد.
وی افزود: همچنین در زمینه ساخت هتل های 5 ستاره ، تولید و فرآوری گیاهان دارویی سرمایه گذاری مشترك ابراز علاقه مندی كردند.
صمدی نتایج كلی این سفر را انعقاد قرارداد 2 تفاهم نامه كلی با كشور آذربایجان و گرجستان و استان خراسان شمالی در زمینه های مختلف اعزام و پذیرش هیات تجاری، گردشگری و... عنوان كرد وافزود: در این سفر 6 قراداد در زمینه های مختلف صادرات، واردات و یك تفاهم نامه در زمینه توسعه مكانیزه كشاورزی، خدمات فنی مهندسی و.... منعقد شد.
وی ارائه بیانیه مشترك بین كشور گرجستان و خراسان شمالی، تولید مصالح و تولیدات ساختمانی، صنایع دستی، تولید لامپ و ....را از جمله محورهای اصلی این سفر برشمرد.
وی نتایج سفر اخیر اتاق بازرگانی خراسان شمالی به كشور گرجستان و آذربایجان را بسیار مطلوب ارزیابی كرد و اظهار كرد: هم اكنون درحال پیگیری جلسات تجار وبازرگانان طی سفر به این كشورها هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی همچنین در ادامه به برنامه های اتاق بازرگانی استان تا پایان سال اشاره كرد و گفت: درصدد برنامه ریزی برای اعزام هیات تجاری به كشورهای اروپایی ازجمله كشور آلمان به جهت علاقه مندی این كشور به استان خراسان شمالی در زمینه صنایع دستی ، اسب اصیل تركمن و محصولات ارگانیك هستیم.
وی همچنین از اعزام چند هیات تجاری از اتاق بازرگانی استان به كشورهای همسایه از جمله قرقیزستان، پاكستان ، روسیه، عراق،افغانستان، تركیه در آینده نزدیك خبرداد وگفت: استان خراسان شمالی به دلیل مشكلات فراوان ازجمله نبود زیرساخت های مناسب چون راه آهن، نبود فرودگاه بین الملی، دریایی و راه های مناسب در زمینه صادرات و واردات بسیار موفق عمل كرده است.
صمدی در ادامه با بیان این كه هم اكنون در استان 600 نفر از تجار و بازرگانان دارای كارت بازرگانی هستند، خاطرنشان كرد: دراین خصوص عده ای از تجار و بازرگانان سال ها است كه اقدام به تمدید كارت بازرگانی خود نكرده اند كه به منزله نداشتن كارت بازرگانی است.
وی افزود: از این تعداد 100 نفر كارت بازرگانی آنها تمدید شده و دارای اعتبار است و حدود 60 نفر هم صادرات و فعالیت های تجاری انجام می دهند.
وی ادامه داد: كسانی كه سابقه سه ساله فعالیت تجاری و یا دارای كارخانه و غیره هستند می تواند از مزایای كارت بازرگانی بهره مند شوند.
افزون بر 26 میلیون دلار كالا از خراسان شمالی واقع در شمالشرق كشور به كشورهای هدف از جمله افغانستان ، پاكستان و كشورهای هدف در آسیانی میانه در پنج ماه نخست امسال صادر شده است.
1744/ 6042