۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۵۳
کد خبر: 82230283
T T
۰ نفر
حزب اراده ملت عملكرد اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم را آسيب شناسي كرد

تهران-ايرنا- حزب اراده ملت ايران با هدف آسيب شناسي درون جرياني عملكرد اصلاحات در انتخابات مجلس دهم، اين آسيب شناسي را در قالب نامه اي خطاب به بزرگان و رهبران جبهه اصلاحات و نيز دبيران كل احزاب اصلاح طلب منتشر كرد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي حزب اراده ملت ايران، مقطع انتخابات مجلس دهم در سال 1394 مقطعي از فعاليت هاي سياسي اصلاح طلبان بود كه با توجه به توفيق حاصل شده در انتخابات رياست جمهوري يازدهم در خرداد 92 ،تمام تلاش ها معطوف به شكل گيري ائتلافي فراگير و ارائه يك ليست واحد در سراسر كشور با هدف كسب كرسي هاي حداكثري مجلس شوراي اسلامي بود.
اصلاح طلبان بر اين باور بودند كه رفع موانع پيش روي دولت در حل مسائل عمده كشور با شكل گيري مجلسي ائتلافي و معتدل مسير خواهد بود بنابراين به اين منظور و جهت تحقق اهداف و برنامه ها، ائتلاف با حاميان دولت در دستور كار قرار گرفت و به درستي پيش بيني مي شد با رد صلاحيت اكثريت چهره هاي شاخص و فعالين سياسي جناح اصلاح طلب اين ائتلاف خواهد توانست در راستاي اهداف اصلاح طلبانه موفق و موثر واقع شود. بدين منظور با پيگيري برخي از چهره هاي اصلاح طلب و نفوذ بزرگان اين جناح، ساختار جديدي شكل گرفت كه در تاريخ فعاليت هاي اصلاح طلبانه بديع بود.
ساختاري تحت عنوان شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح طلبان كه عملاً منجر به تعطيلي ساختار قديمي و فعال شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات شد. نهادي نو با هدف در برگيري احزاب كم سابقه تر كه تا آن مقطع عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نبودند و هم چنين اشخاص حقيقي صاحب نفوذ در جناح اصلاح طلبي شكل گرفت تا توان سياست گذاري و برنامه ريزي اصلاح طلبان در اين مقطع تقويت شود.
اما بر اين ساختار و عملكرد آن در انتخابات مجلس دهم نقد هايي وارد است كه از نگاه و منظر يكي از احزاب با سابقه جبهه اصلاحات شرح آن در زير آمده است.
اين نقد دلسوزانه و از سر احساس وظيفه را 'حزب اراده ملت ايران'پس از گذشت شش ماه از انتخابات با هدف آسيب شناسي انتخابات مجلس دهم انجام داده است كه در روزهاي گذشته در قالب نامه اي خطاب به بزرگان و رهبران جبهه اصلاحات و نيز دبيران كل احزاب اصلاح طلب تقديم حضور اين شخصيت ها شده است. باشد كه در راستاي تعالي و تحقق اهداف بزرگ ايران اسلامي و جبهه اصلاحات مفيد و موثر واقع شود.
متن اين نامه آسيب شناسي بشرح ذيل مي باشد؛
حزب اراده ملت ايران ، به عنوان حزبي اصلاح طلب كه بيش از 25 سال از تاسيس آن مي گذرد، و تجربه حضور فعال و مداوم در ساحت سياسي كشور را داشته است در خصوص انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، ضمن پاس داشتن تلاش و همت تمامي احزاب، شخصيت ها ، مسئولان و به طور كلي هر آنچه تحت عنوان مجموعه اصلاحات در راه تعالي اهداف و آرمانهاي اين جريان ريشه دار گام بر مي دارد و نيز ابراز خرسندي از حضور تعداد قابل توجهي از كانديداهاي ليست ائتلاف اميد به عنوان منتخب ملت در خانه ملت و اعلام آمادگي خود در همراهي و حمايت از فراكسيون اميد در تمامي زمينه ها، بر خود لازم و وظيفه مي داند در جهت تثبيت اهداف بلند مدت جريان اصلاحات با اعتقاد به لزوم تدقيق در برنامه هاي بلند مدت اين جناح سياسي و به منظور پويايي پايداري ساختاري، انتقاد ها و آنچه را آسيب روند انتخابات فوق مي داند با رويكردي مسئولانه و دلسوزانه با در نظر داشتن انصاف به طور مختصر مطرح كند.
نخستين و مهم ترين آسيب كه در اين مقطع نيز مانند ديگر مقاطع انتخاباتي بروز كرد، نفوذ، تصميم گيري و هدايتگري افراد و اشخصاص حقيقي در امر انتخابات بود كه حزب اراده ملت ايران اين امر را عاملي ضد توسعه سياسي دانسته و تكرار ديگر بار آن را يكي از موانع عمده پيش روي توسعه احزاب و توانمند شدن آنها در روند نقش آفريني درست مي داند.
گرچه با نقص هاي فراواني كه در ساختارهاي انتخاباتي كشور موجود است و نظام حاكم بر انتخابات جايگاهي براي احزاب متصور نيست، اما اين امر و همچنين ضعف و نقصان شكلي و ماهيتي احزاب نبايد به عنوان توجيهاتي در راستاي نا ديده گرفته شدن جايگاه احزاب، برابري آنها و يا حتي تنزل جايگاه آنها نسبت به افراد شود.
حاما معتقد است لازمه توانمند شدن و كاركرد مطلوب احزاب علاوه بر درستي فرآيندهاي شكل گيري آنها و نهادينگي شان در گرو قبول مسئوليت هاي بلاواسطه و مبتني بر ماهيت احزاب مي باشد و هيچگاه، فرديت گرچه وزين و قدرتمند مزيتي بر كار جمعي و گروهي گرچه ضعيف تلقي نخواهد شد.لذا انتظار مي رفت در اين دوره انتخابات همانگونه كه احزاب در قالب شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در حال ساماندهي و شكل دادن به ائتلافي فراگير بودند همه دغدغه مندان توسعه سياسي كشور و دلسوزان اصلاحات، چه اشخاص حقيقي و چه تشكل ها و از همه مهم تر رهبران اين جريان، به تقويت اركان اين شورا مي پرداختند و به جاي پديد آوردن ساختاري نامتجانس كه در آن جايگاه احزاب در حد افراد تنزل داده شده بود به بسط ساختار و يا هر اقدام سازنده و توانمند كننده ساختار شوراي هماهنگي مي پرداختند.
بديهي است در بررسي و آسيب شناسي عملكرد شورايعالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح طلبان ،مدل اين شورا در سراسر كشور بايستي مورد نقد جدي قرار گيرد و مصاديق فراوان نا هماهنگي ها و فرد محوري هاي آسيب زا در شكل گيري ائتلاف بر شمرده شود. در ضعف اين ساختار در بسياري از حوزه هاي انتخابيه سراسر كشور مي توان به ذكر علت العلل بودن تركيب شورايعالي بسنده كرد كه نمونه هاي آن نيز كم نيست.
همچنين نبايد غافل بود كه اين ساختار سبب حذفي شدن رويكرد ائتلافي شد و در آن فرصت هاي كانديداهاي حزبي و رقابت آنها به تهديد تبديل شد. آفت بزرگ در نقد اين بخش آنجايي است كه حزبي با چنين سابقه اي با داشتن كانديداي توانمند و با سابقه تنها به دليل فقدان رانت! سهمش از كرسي مجلس نصيب عهد شكنان شد و روشن نيست كه امروز چه شخص يا اشخاصي بايد پاسخگوي ضعف تشكيلاتي ناشي از اين ناكامي و سرخوردگي اعضاي اين حزب باشند! گرچه معتقديم اين اتحاد در ائتلاف يك روش به ظاهر كارساز در نظر گرفته شد تا منافع بزرگتري را تامين كند اما بايد ذكر كنيم كه در جبهه اصلاحات كثرت در روش نبايد خللي به 'وحدت ارزش'وارد آورد.
از سوي ديگر علي رغم مواجه شدن اصلاح طلبان با رد صلاحيت گسترده نيروهاي خود، و نيز استراتژي ائتلاف با حاميان دولت و اصولگرايان معتدل كه در دستور كار قرار داشت، رفتاري عجولانه و غير منطقي در بستن ليست به ويژه در تهران به وضوح پديدار بود كه من جمله از مهم ترين ضعف هاي آن مي توان به تنزل جايگاه كانديداهاي حزبي با پيشينه كار سياسي و تشكيلاتي چنديدن ساله و جايگزين شدن افرادي با وضعيت هاي خويشاوندي و رفاقتي هم در بخش زنان و هم مردان ليست اميد و نيز زياده روي در اعطاء امتياز و سهم به حاميان دولت و مؤتلفين ديگر آن هم با ساز و كاري غير شفاف و غير طبيعي دانست كه در هر دو مورد فوق آثار زيانبار اين رفتار مبتني بر منويات ارجح فردي در مجلس دهم بروز كرد و نمونه هاي قابل شمارش زيادي را كه قابل نقد جدي است پديد آورد كه تنها مي توان به مهمترين آنها به عنوان نمونه بارز اشاره كرد و آن هم انتخابات هيئت رئيسه و راي 60 درصد از منتخبين ليست اميد به دكتر عارف براي كسب كرسي رياست و انتخاب خودسرانه نمايندگان در خصوص عضويت در كميسيون ها بود .
از سوي ديگر اتخاذ مواضع فردي و در راستاي منافع شخصي و خانوادگي نمايندگان و نيز اعلام موضع شخصي بعنوان موضع فراكسيون اميد و ارائه طرح هايي كه به هيچ وجه در اولويت برنامه هاي اصلاح طلبان نبوده است از موارد قابل ذكر ديگري است كه موجب نا اميدي بدنه اجتماعي شده است كه با اعتماد و اميد به ائتلاف فراگير اصلاح طلبان راي داده اند و بدون شك ادامه چنين روندي از سوي نمايندگان منتخب مردم تهديدي جدي براي ادامه كار مجلس دهم و اعتماد مردم است.
حاما اميدوار‌است با شكل‌گيري ساختارهاي منطقي تصميم‌گيرنده در تمامي امور مهم جريان اصلاحات به‌ويژه انتخابات كه موجب پويايي و پايداري اين جريان اصيل باشد و درعين‌حال خود نيز توان تثبيت و پايداري در فضاي سياسي كشور را داشته باشد، موانع توسعه سياسي با كمترين هزينه و همان‌طور كه ماهيت ذاتي هر جريان تحول‌خواهي است با جوشش از دوره اين جريان اصيل و ريشه‌دار برداشته شود و اصلاح‌طلبي به‌عنوان گفتماني كه شفاف و پاسخگوست با بهره‌گيري از تجارب تاريخي فراوان خود با عبور از منيت و فرديت و جايگزيني خرد جمعي مافوق تمامي عقول، هرچند روند اصلاحات را از طريق دستيابي به قدرت كند نمايد بتواند به رسالت مهم خود كه تحقق دموكراسي است بپردازد و هيچ‌گاه منافع جناحي موقتي را كه هرگز در تحولات سياسي اصالت نداشته است، بر ذات و جوهره خود ارجح نداند.
سيام**1058 /1449
۰ نفر