۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۲۴
کد خبر: 82231722
T T
۰ نفر
يك هزار دف نواز در سنندج با نواي دف همنواز شدند

سنندج- ايرنا- همزمان با ششمين جشنواره سراسري دف نوازي با عنوان 'دف نواي رحمت' در كردستان يك هزار دف نواز در عمارت خسروي سنندج هم نواز شدند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين آيين كه شامگاه پنجشنبه برگزار شد، بيش از يك هزار دف نواز به صورت همزمان، همراه با مداحان خاندان پيامبر اكرم(ص) به نواختن اين ساز عرفاني پرداختند.
دف نوازان سنندجي در قسمت هايي از حياط عمارت خسرو آباد، راهروها و ايوان و پشت بام اين بناي تاريخي مستقر شده بودند و به صورت همزمان به نواختن دف پرداخت.
اين حركت دسته جمعي دف نوازان كه با اشعار كُردي، فارسي و عربي شاعران اين منطقه همراه بود، شور و حال خاصي در بين تماشاگران و حاضران در اين آيين ايجاد كرد.
اعضاي اين گروه هزار نفري كه شامل دختران و پسران سنندجي و در سنين مختلف هستند ، لباس هاي محلي كُردي را پوشيده و روي پوست دف هاي خود كلمات مقدس 'الله'، 'محمد رسول الله' و 'ياعلي مولا' را طراحي كرده بودند.
برخي از تماشاگران ضمن تشويق هاي مكرر اين گروه بزرگ دف نوازي، با استفاده از گوشي تلفن همراه خود مشغول ضبط قسمت هايي از اين آيين بودند و بعضي ديگر عكس سلفي مي گرفتند.
ششمين جشنواره سراسري دف نوازي با عنوان 'دف نواي رحمت' با حضور 21 استان كشور از 24 تا 26 شهريور در سنندج برگزار مي شود و آثارهنرمندان تك نواز و گروه نواز در اين دو روز مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
اين جشنواره با حضور هنرمنداني از استان هاي مختلف كشور در سنندج در حال برگزاري است و در اين دو روز آثار هنرمندان توسط هيات داوران متشكل از بيژن كامكار، سيد علاء ياسيني، شكرالله حياتي و مهدي احمدي مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
آيين اختتاميه ششمين جشنواره دف نوازي فردا جمعه 26 شهريور با معرفي برگزيدگان و تجليل از استاد برجسته موسيقي كردستان حميد رضا اردلان در پرديس سينمايي بهمن سنندج برگزار مي شود.
در بين مردم كردستان و هنگام برگزاري آيين هاي مذهبي از جمله آيين هاي مولودي خواني از ساز دف استفاده مي شود و به همين خاطر دف به عنوان يك ساز ديني و مقدس در بين مردم اين منطقه شناخته شده است.
دف يكي از سازهاي كوبه‌اي در موسيقي ايراني است كه شامل حلقه‌اي چوبي است كه پوست نازكي بر آن كشيده‌اند و با ضربه‌هاي انگشت مي‌نوازند.
اين ساز از سازهاي ضربي ايراني شبيه به دايره ولي بزرگ‌تر از آن و با صداي بم‌تر است و در دوره اسلامي ايران، اين ساز براي پشتيباني از ساز و حفظ وزن به كار مي‌رفته و ركن اصلي مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و براي آنكه طنين بهتري داشته باشد روي دف پوست آهو مي‌كشيدند.
شبك **3020 **1917 *خبرنگار-عبدالله رحماني *سردبير - سيد محمد باقر نوربخش
۰ نفر