۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82235923
T T
۰ نفر
جذب سرمایه گذار حلقه گمشده توسعه كهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- كهگیلویه وبویراحمد با داشتن حدود 15هزار و 517 كیلومتر مربع یك درصد خاك ایران و كمترین جمعیت و وسعت درمیان استان های كشور، از ظرفیت های فراوانی در حوزه های مختلف برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، نزدیكی به بنادر جنوبی برای صدور كالاهای تولیدی، داشتن منابع عظیم نفت و گاز، آب، جنگل، مراتع و سایر ثروت های طبیعی امكان سرمایه گذاری در بخش های مختلف در استان كهگیلویه و بویر احمد فراهم است.
حمایت های ویژه دولت در كاهش 50 درصدی سود تسهیلات بانكی می تواند مشوق خوبی برای ترغیب سرمایه گذاران به فعالیت اقتصادی و سودآور در این استان باشد.
**داشتن منابع آبی فراوان برای سرمایه گذاری
تولید سالانه حدود 11میلیارد متر مكعب روان آب در 2 حوضه مهم آبی، تعداد پرشماری رودخانه پرآب و چشمه سارهای بزرگ در كهگیلویه و بویراحمد امكان سرمایه گذاری كارآفرینی و تولید در زمینه های مختلف صنعت، كشاورزی، دامپروری و پرورش آبزیان را در این استان فراهم كرده است.
**ظرفیت های گردشگری كهگیلویه و بویر احمد
وجود 11 هزار خانوار عشایری با 70 هزار نفر جمعیت با جاذبه های مردم شناسی، 283 جاذبه طبیعی، 700 اثر تاریخی و معنوی ثبت شده، داشتن 296 امامزاده، جنگل های وسیع، چشمه سارها، رودخانه ها و قلل مرتفع كوه های دنا و خامی از ظرفیت های گردشگری كهگیلویه و بویر احمد است.
آب و هوایی مفرح و متنوع، چشمه سارها، آبشارها، طبیعت سرسبز و كوهپایه ها، رویایی تكمیل كننده این ظرفیت هاست.
كارشناسان جذب سرمایه گذار را برای كمپینگ های اقامتی ضرورتی برای توسعه گردشگری در این بخش می دانند.
** وجود سرشار گیاهان دارویی
كهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از 400 گونه گیاه دارویی یكی از مستعدترین ترین استان های كشور در این زمینه است.
این استان دارای 46 گونه گیاه آندومیك و سه گیاه دارویی كمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است كه به وفور در ارتفاعات این استان یافت می شود.
بومادران، بیلهر، چاشیر خوراكی، تره كوهی، كلوس، بن سرخ، كارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس،كاسنی و سیاهدانه از جمله گیاهان دارویی و خوراكی در كهگیلویه و بویراحمد است.
گیاه آنغوزه یكی از گیاهان دارویی با خواص بی شمار صنعتی و خوراكی است كه بیشتر در ارتفاعات بالای هزار مترمربع می‎روید.
این گیاه با برنامه ریزی اصولی و علمی می تواند تجارت پرسودی برای مردم و سرمایه گذاران كهگیلویه و بویر احمد رقم بزند.
به گفته مسئولان، كشت گیاه دارویی آنغوزه در كهگیلویه و بویر احمد ظرفیت ایجاد 10 هزار فرصت شغلی را دارد.
قابلیت كشت گیاه دارویی آنغوزه در 200 هزار هكتار از مراتع كهگیلویه و بویراحمد نیز وجود دارد كه بر اساس برآوردهای كارشناسی هر 20هكتار می تواند یك شغل ایجاد كند.
كارشناسان می گویند: سالانه در هر هكتار مراتع زیر كشت آنغوزه 160 كیلوگرم شیرآبه آنغوزه تولید می شود.
** وجود منابع سرشار نفت و گاز در گچساران
روزانه یك میلیارد و 200 میلیون فوت مكعب گاز و 600 هزار بشكه نفت در گچساران تولید می شود.
شركت نفت و گاز گچساران یكی از پنج شركت بهره بردار بزرگ در ایران است كه 20 درصد نفت كشور را تولید می كند.
شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران مجهز به 10 واحد بهره برداری، 13 ایستگاه تقویت فشار، سه مجتمع گاز مایع، 750 حلقه چاه و 6 هزار و 700 كیلومتر خطوط انتقال لوله است.
این منابع خدادادی امكان سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی را نیز فراهم كرده است.
** نیازمند 18 هزار میلیارد برای توسعه و كارآفرینی كهگیلویه و بویر احمد
رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: توسعه و كارآفرینی در كهگیلویه و بویر احمد نیازمند 18 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری است.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: كنترل آمار بیكاری 17 درصدی در این استان جز با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی امكان پذیر نیست.
وی با اشاره به اینكه میزان آبیاری تحت فشار در كهگیلویه و بویراحمد بسیار كمتر از میانگین كشوری است، تصریح كرد: اجرای آبیاری های نوین در 40 هزار هكتار زمین كشاورزی مستعد این استان یكی از راهكارهای ایجاد فرصت های شغلی است كه به سه هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی با بیان اینكه سه طرح پتروشیمی در گچساران با 40 هزار میلیارد ریال اعتبار مجوز احداث دارند بیان كرد: بهره وری از منابع خدادادی كهگیلویه و بویراحمد نظیر نفت، گاز، جنگل ها و صنعت گردشگری از طریق منابع دولتی و بخش خصوصی از دیگر راهكارهای شتاب بخشی به توسعه این منطقه است.
**توجه ویژه دولت تدبیر و امید به كهگیلویه و بویر احمد
تاجگردون با تقدیر از توجه دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته برای توسعه راه های ارتباطی، عمران شهری، افزایش زیرساخت های ورزشی و بهبود رفاه مردم مناطق روستایی و شهری كهگیلویه و بویر احمد افزود: كاهش بیكاری تكمیل كننده خدمات ارزنده دولت به مردم این استان است.
رئیس كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: واگذاری طرحهای نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی راهكار دیگری برای توسعه و آبادانی كهگیلویه و بویر احمد است.
تاجگردون افزود: یكهزار و 800 طرح نیمه تمام در كهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و تكمیل این طرح ها گره گشای توسعه این استان است.
وی بیان كرد: برای اتمام طرح های نیمه تمام كهگیلویه و بویراحمد به 17 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است كه تامین این مبلغ از بودجه دولتی دهها سال زمان نیاز دارد.
**دولت و مجلس پیگیر سیاست های تشویقی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی
تاجگردون گفت: دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی پیگیر اجرای سیاست های تشویقی برای واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی است.
وی افزود: وزارت خانه هایی كه موفقیتی در واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی داشته باشند بیشترین بودجه سالانه را نیز دریافت می كنند.
وی با اشاره به مخالفت هایی كه در گذشته با واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی شده گفت: یك اجماع خوبی در حال حاضر با این طرح در كشور به وجود آمده است.
**اختصاص 1400 میلیارد ریال یارانه سود بانكی به سرمایه گذاران
استاندار كهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اختصاص یكهزار و 400میلیارد ریال یارانه سود بانكی فرصت خوبی برای ترغیب سرمایه گذاران در این استان است.
سید موسی خادمی اظهار داشت: مصوبه پرداخت یارانه 50 درصد سود بانكی به متقاضیان سرمایه گذاری در كهگیلویه و بویراحمد یكی از اقدام ها و مصوبه های ارزنده سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به این استان است.
وی به ظرفیت های بكر اقتصادی این استان برای جذب سرمایه گذاری در بخش های صنعتی، كشاورزی و گردشگری اشاره كرد و گفت: مشوق های سرمایه گذاری از جمله كاهش بهره بانكی و معافیت مالیاتی پیش بینی شده فرصت خوبی را برای سرمایه گذاران در این منطقه فراهم كرده است.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فراخون سرمایه گذاران به همكاری برای اجرای طرح های بزرگ اشتغالزایی و تولیدی گفت: وجود 10درصد منابع آبی و امكان اجرای طرح های بزرگ در بخش آب و خاك، آبزی پروری ،دام و طیور و گلخانه شرایط خوبی برای سرمایه گذاران ایجاد كرده است.
وی اظهار كرد: امكان اجرای طرح های بزرگ آبزی پروری با ظرفیت یكهزار تن در برخی مناطق استان وجود دارد.
خادمی انعقاد سه تفاهم نامه مهم اقتصادی بین استانداری كهگیلویه وبویراحمد و سازمان اقتصادی كوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران، پست بانك ایران و كمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) در سفر هیات دولت به این منطقه را یادآورشد و افزود: این امر بیانگر وجود ظرفیت های سرمایه گذاری كلان دراین استان است.
وی گفت: بر اساس این تفاهم نامه ها سازمان اقتصادی كوثر متعهد به سرمایه گذاری افزون بر هشت هزار میلیارد ریال در بخش های مختلف كشاورزی، صنعت و خدمات در كهگیلویه و بویر احمد شده است.
وی اظهار داشت: امكان سنجی و مطالعه طرح فسفات چرام، پرورش مرغ گوشتی و اجرای طرح پرورش ماهی در شهرستان چرام از مهمترین تعهدات سازمان اقتصادی كوثر در انجام این تفاهم نامه است.
وی اظهار كرد: این سازمان همچنین متعهد شد كه در هر یك از شهرستان های هشت گانه استان كهگیلویه و بویراحمد یك تا 2 طرح در بخش های كشاورزی و صنعت سرمایه گذاری كند.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد تصریح كرد: بر این اساس كمیته امداد نیز با تامین اعتبار حدود یكهزار و 70 میلیارد ریال برای ساخت مسكن مددجویان در نقاط مختلف استان سرمایه گذاری خواهد كرد.
**حمایت دولت برای اتمام طرحهای عمرانی با مشاركت بخش خصوصی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی كهگیلویه و بویراحمد درگفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح های تجاری در كنار پروژه های نیمه تمام از برنامه های دولت برای افزایش درآمدزایی بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
حسن نوروزی اظهار داشت: تضمین كالا یا خدمت از سوی دولت برنامه های حمایتی دیگر دولت در واگذاری های طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی است.
وی افزود: براساس این برنامه در صورتی كه كالای تولید شده پس از تكمیل طرح با استقبال روبه رو نشود دولت خریدار آن خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد: تسهیلات بانكی نیز از سوی دولت برای تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز طرح های نیمه تمام به سرمایه گذاران پیش بینی شده است.
نوروزی گفت: پس از تكمیل طرح و درآمدزایی تا بازگشت كامل سرمایه بخش خصوصی در اختیار صاحب سرمایه خواهد بود.
وی بیان كرد: براساس تفاهم نامه درآمد طرح پس از بازگشت سرمایه براساس میزان هزینه های صرف شده تقسیم می شود.
وی ابراز كرد: هدف دولت از واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی به هیچ وجه درآمدزایی نیست و این برنامه برای شتاب بخشی به توسعه اجرا می شود.
كهگیلویه و بویراحمد با 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهند:حسینعلی راشكی
8143/8005