۳۰ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۵۹
کد خبر: 82236785
T T
۰ نفر
پيشگيري از برداشت غيرمجاز ساليانه يك ميليون مترمكعب از منابع آبي زيرزميني هرمزگان

بندرعباس- ايرنا- مديرعامل شركت آب منطقه اي هرمزگان با اشاره به مسدود كردن 39 حلقه چاه غيرمجاز در استان، گفت: با اين كار، از برداشت غيرمجاز ساليانه يك ميليون مترمكعب از منابع آبي زيرزميني استان پيشگيري شد.

هوشنگ ملايي سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين چاه ها در مناطق مسافرآباد و دشت رودان و روستاي كريان، تلنگ و دشت ميناب مسدود شدند.
وي افزود: انسداد اين چاه ها در راستاي اجراي طرح احياء و تعادل بخشي منابع آب استان و حفظ و صيانت از منابع آبهاي زيرزميني انجام شد.
ملايي با اشاره به تلاش اين شركت براي انسداد چاه هاي غيرمجاز در استان، تصريح كرد: در همين راستا اكيپ هاي گشت و بازرسي براي نظارت بر چاه هاي مجاز و جلوگيري از حفر چاه هاي غير مجاز و برداشت شن غيرمجاز و غير اصولي و ماسه از رودخانه هاي استان به طور شبانه روز دشت ها را كنترل مي كنند.
وي تصريح كرد: حفر چاه هاي غيرمجاز در استان موجب نابودي دشت هاي آبي و ايجاد فروچاله ها ، كاهش آبدهي چاههاي عميق و نيمه عميق ، هدر رفتن مقدار زيادي آب كشاورزي ، از بين رفتن پوشش گياهي و ورود آبهاي شور يا آلوده به داخل سفره آب شيرين مي شود.
ملائي با اشاره به بحران كم آبي در استان، تاكيد كرد: با توجه به اين بحران، انسداد چاه هاي غيرمجاز برابر حكم قضايي در اولويت كاري اين شركت قرار دارد.
اين مقام مسئول تصريح كرد: با متخلفيني كه اقدام به حفر چاه غير مجاز مي نمايند برابر قانون برخورد و چاههاي غيرمجاز آنها نيز پر مي شود.
ملائي گفت: حفاظت از منابع آب زيرزميني به منظور نگاه داشتن سفره آب زيزميني در حالت تعادل و حفاظت از منابع آب در شرايط بحران آب بسيار حائز اهميت است.
مديرعامل شركت آب منطقه اي هرمزگان با اشاره به تاثير سوء حفر چاه هاي غيرمجاز در بخش كشاورزي، گفت: از كشاورزان و دهياران و شوراها انتظار داريم در جهت جلوگيري از نابودي جنگل ها و كشاورزي و خشك شدن چاه ها ، حفرچاه هاي غيرمجاز را گزارش دهند.
جاسم جادري استاندار هرمزگان در نشست شوراي حفاظت از منابع آب استان در اواخر آذرماه پارسال گفت: از سال 85 تا 92 حدود هفت هزار و 200 حلقه چاه در هرمزگان حفر شد كه بيش از پنج هزار حلقه آن غيرمجاز بوده است.
بيش از 18 سال خشكسالي و كم آبي در هرمزگان موجب خشك شدن 365حلقه چاه آب آشاميدني، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و كاهش آب 135 حلقه چاه بين 30 تا 70 درصد شده است.
400روستاي هرمزگان بكلي آب شرب ندارند و 400 روستا نيز به صورت سيار آبرساني مي شود.
هم اكنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعيت قابل قبولي قرار دارند.
6048/7198
خبرنگار: فاطمه حسيني /انتشار دهند: خليل تنيده