۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۵۴
کد خبر: 82237944
T T
۰ نفر
ایران و تركمنستان در مبارزه با بیماری سالك همكاری می كنند

گنبدكاووس - ایرنا - مرزبان دولت جمهوری اسلامی درمنطقه اترك استان گلستان از همكاری بهداشتی مشترك ایران و تركمنستان برای مبارزه با بیماری سالك در منطقه مرزی این استان خبر داد.

سرهنگ علی احمدزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: براساس توافق كارشناسان بهداشت استان گلستان ایران و استان بالكان تركمنستان درجلسه ای كه به همین منظور درخاك كشور همسایه برگزار شد، اقدامات مشتركی برای مبارزه و كنترل بیماری سالك درمنطقه مرزی دو كشور در چهار مرحله برای سال آینده انجام می شود.
وی گفت: براساس توافق انجام شده، مرحله مقدماتی مبارزه با جوندگان (موش) و كنترل بیماری سالك در محدوده مرزی مشترك دو كشور درحوزه استان گلستان، شامل شناسایی منطقه از لحاظ وجود جوندگان از 19 فوریه تا 20 مارس 2017 برابر با اول اسفند 95 تا 30 اسفند 95 انجام می شود.
سرهنگ احمدزاده اضافه كرد: پس از مرحله مقدماتی، سه مرحله طعمه گذاری به فاصله یك ماه از هم (از 16 فروردین تا چهارم شهریور 96) درمحدوده مرزی دو كشور انجام می شود.
وی با اشاره به جلسه خرداد امسال مسئولان بهداشت دو استان گلستان ایران و بالكان تركمنستان و اعلام آمادگی دو كشور برای مبارزه با بیماری سالك، تصریح كرد: جلسه دو روز گذشته دراین خصوص درخاك كشور تركمنستان برگزار و صورت جلسه انجام این اقدامات در دو نسخه به زبان های فارسی و روسی تنظیم و در اختیار نمایندگان دو كشور قرار داده شد.
به گزارش ایرنا، بیماری سالك كه براثر گزش یك نوع پشه به انسان منتقل می شود، در استان گلستان از قدمت بالایی برخوردار بوده و به گفته دست اندركاران امور بهداشت و درمان یكی از دلایل شیوع آن، صحراهای نوارمرزی و بویژه منطقه بیابانی قره قوم كشور تركمنستان است.
سالك یك بیماری پوستی طولانی مدت همراه با درد و زخم است كه انگل آن از حیوانات جونده به ویژه نوعی موش صحرایی به نام 'رومبوموس' و از طریق پشه خاكی به انسان منتقل می شود.
لیشمانیوز یا سالك یكی از بیماری های انگلی شایع در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بوده و تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می شود، انواع این بیماری بصورت ضایعات پوستی ( سالك ) و احشایی ( كالازار ) بروز می كند.
زخم و نشانه بیماری سالك دو تا هشت ماه پس از گزش به صورت ورمی سرخ رنگ و بدون درد وجود داشته و پس از مدتی اندازه زخم گسترش یافته و به چند میلی متر یا چند سانتی متر می رسد و این زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا بیشتر دیده می شود.
درصورت درمان بموقع، این بیماری پوستی در مدت شش ماه تا یكسال بهبود می یابد و بی توجهی به درمان باعث می شود تا در محل زخم، یك جوشگاه فرورفته ایجاد و به صورت دائمی باقی بماند.
براساس اعلام مقامات مركز بهداشت استان گلستان، سالانه حدود 500 نفر در مردم این استان بویژه نواحی شمال و شمال شرقی آن به بیماری سالك مبتلا می شوند.
هنگ مرزی اترك در استان گلستان كه مقر آن در گنبدكاووس مستقر است، مسئولیت حراست از مرزهای خاكی جمهوری اسلامی ایران با تركمنستان به طول 348 كیلومتر را درمحدوده چهار شهرستان گنبدكاووس، گمیشان، آق قلا و مراوه تپه بر عهده دارد و مرزبانی درجه یك محسوب می شود.
/3039/1860 ** خبرنگار : علی لكزانوری انتشار دهنده : شیری
۰ نفر