۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۳
کد خبر: 82241448
T T
۰ نفر
پاكسازي غارها به مناسبت روز ملي غار پاك در خراسان رضوي

مشهد- ايرنا- مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي گفت: به مناسبت 'روز ملي غار پاك' تعداد پنج غار به صورت همزمان در اين استان با حضور دوستداران محيط زيست پاكسازي شد.

حميد صالحي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در چارچوب غار مغان در بينالود، غارهاي مزدوران و بزنگان در سرخس، غار زوكنان در چناران و غار بيمار آب در مشهد مورد پاكسازي از زباله قرار گرفتند.
وي ادامه داد: غارها حفره هاي كوچك و بزرگي در دل زمين و كوهها هستند كه ارزش فراوان ديرينه شناسي و اكولوژيكي دارند و در هر دوره از زندگي بشري جايگاهي خاص داشته و دارند.
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي گفت: غارها زماني به عنوان زيستگاه و جانپناه انسان مورد استفاده بوده و هم اينك نيز از لحاظ ديرينه شناسي، شناخت ارزشهاي اكولوژيكي و زيبايي شناختي اكوسيستمهاي طبيعي مورد مطالعه قرار مي گيرند.
وي افزود: غارها به عنوان مكان نزول وحي بر پيامبر رحمت نزد مسلمانان جايگاه ويژه اي دارد لذا امسال به ‌مناسبت هفتمين سال پاكسازي غارها با مديريت انجمن غار و غارشناسي خراسان، باشگاه تخصصي غارنوردي و دره ‌نوردي كاوشگران، حمايتهاي كارگروه استاني غارشناسي، استانداري خراسان رضوي، هيات كوهنو‌ردي و صعودهاي ورزشي و همراهي كارگروه حفظ محيط كوهستان و اداره كل ميراث فرهنگي صورت گرفت.
صالحي غارهاي توريستي را شامل به دو گروه ذكر و بيان كرد: گروه نخست غارهايي هستند كه با نصب امكاناتي از جمله نرده، لامپهاي روشنايي و نورپردازي همانند غار علي صدر آماده بازديد گردشگران هستند و در اين گروه شكل غار دچار تغيير مي شود.
وي ادامه داد: گروه دوم نيز غارهايي هستند كه شكل طبيعي آن كاملا حفظ شده و به گردشگران با ارائه تجهيزات و امكانات غارنوردي به همراه راهنما امكان گردش در فضاي طبيعي غار داده مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي گفت: در اين استان به دليل آماده سازي نشدن غارها براي بازديد گردشگران در قالب نخست، مردم به صورت شخصي به گردش در غارهايي مانند مغان در مشهد مي پردازند و گردشگر خارجي همانند ساير غارهاي كشور در اين استان نداريم.
خراسان رضوي 200 غار شناسايي شده دارد. دو سوم غارهاي شناسايي شده قابليت پيمايش عمومي را دارند، 35 درصد غارهاي تخصصي هستند كه بايد توسط غارنوردان حرفه اي و با تكنيك و تجهيزات خاص پيمايش شوند و بقيه قابليت پيمايش ندارند.
7496/1858**خبرنگار: آرزو جاوداني/ منتشركننده: حسين كريم زاده