۵ مهر ۱۳۹۵، ۹:۱۶
کد خبر: 82243765
T T
۰ نفر

سه عمليات سرنوشت ساز

۵ مهر ۱۳۹۵، ۹:۱۶
کد خبر: 82243765
سه عمليات سرنوشت ساز

تهران- ايرنا- روزنامه خراسان در صفحه پلاك عزت با اشاره به سه عمليات سرنوشت ساز در دفاع مقدس، نوشت: در طول جنگ تحميلي، عمليات‌هاي زيادي توسط رزمندگان اسلام طراحي و اجرا شد كه برخي از آن ها، تأثير فراواني بر سرنوشت جنگ گذاشت؛ عمليات‌هايي كه مي‌توان از آنها به «عمليات‌هاي سرنوشت‌ساز» تعبير كرد.

در اين گزارش كه در شماره دوشنبه پنجم مهر 1395 خورشيدي به قلم جواد نوائيان رودسري منتشر شد، آمده است: آنچه در پي مي‌آيد، نگاهي گذرا به دستاوردهاي سه عمليات سرنوشت‌ساز «ثامن‌الائمه(ع)»، «بيت‌المقدس» و «والفجر8» است كه پيروزي در هر كدام از آن ها ثمرات فراواني براي ايران در پي داشت.
**عمليات ثامن‌الائمه(ع) و شكست حصر آبادان
عمليات ثامن‌الائمه(ع)، ساعت يك بامداد، روز پنجم مهرماه سال 1360 آغاز شد؛ عملياتي كه هدف آن، تصرف پل‌هاي دشمن بر روي رود كارون، برقراري امنيت جاده آبادان به ماهشهر و اهواز و در نهايت، شكست حصر آبادان بود.
با فرار بني صدر و كنترل غائله‌اي كه منافقين برپا كرده‌بودند، ميان نيروهاي سپاه و ارتش، انسجام بيشتري ايجاد شد. حال، زمان آن فرا رسيده بود تا با حمله‌اي برق‌‌آسا، خاك پاك ميهن از لوث وجود دشمن بعثي پاك شود. رزمندگان اسلام در عمليات ثامن‌الائمه(ع) از اصل غافلگيري، به بهترين شكل، استفاده كردند. اين كار با رعايت قواعد حفاظت اطلاعات و بهره‌گيري از تجربه عمليات‌هاي قبلي در اين زمينه، ممكن شد. جان‌بركفان ارتش و سپاه، به سرعت موانع ايذايي و ميدان‌هاي مين را پشت سر گذاشتند و خاكريزهاي مقدماتي دشمن را، يكي پس از ديگري، به تصرف درآوردند. عمليات ثامن‌الائمه(ع) در 2 محور انجام شد.
در محور نخست، رزمندگان ايراني در پي انهدام پل‌هاي تداركاتي دشمن بودند. اين هدف به سرعت محقق شد و دشمن با دادن تلفات سنگين، پا به فرار گذاشت. اما در محور دوم كه هدف آن، عقب راندن نيروهاي عراقي از جاده‌هاي راهبردي منتهي به آبادان بود، دشمن به شدت مقاومت مي‌كرد.
اين امر باعث زمين‌گير شدن نيروهاي ايراني در برخي نقاط شد. با اين حال، نيروهاي محور اول، در حركتي شجاعانه و تحسين‌برانگيز، پس از رسيدن به اهداف تعيين شده، به ياري نيروهاي محور دوم آمدند و با حملات برق‌آسا، دو تيپ زرهي عراق را به كلي نابود كردند. نيروهاي دشمن كه توان مقابله با رزمندگان شجاع ايراني را نداشتند، با برجاي گذاشتن غنايم فراوان و دادن تلفات سنگين، به غرب رود كارون گريختند.
پيروزي عمليات ثامن‌الائمه(ع)، موجي از شادي و شعف را در سراسر ميهن اسلامي برانگيخت و باعث بالا رفتن روحيه نيروهاي ايراني در ساير جبهه‌ها شد. در اين عمليات پيروزمندانه، 2 هزار نفر از نيروهاي دشمن متجاوز كشته و زخمي شدند و 1800 نفر از آن ها، به اسارت نيروهاي ايراني درآمدند. همچنين، در عمليات ثامن‌الائمه(ع)، 16 دستگاه تانك و نفربر، 150 دستگاه خودرو، 30 دستگاه بولدوزر و تعداد قابل توجهي سلاح انفرادي و قبضه‌هاي خمپاره دشمن، توسط رزمندگان اسلام به غنيمت گرفته شد.
**فتح خرمشهر؛ روز مقاومت و پيروزي
خرمشهر، روز 4 آبان ماه سال 1359، به دست اشغالگرانِ بعثي افتاد. مهاجمان گمان مي كردند با اشغال شهر، راه تهاجم باز شده است؛ اما پايداري كم نظير ايرانيان و سلحشوري جوانان مؤمن و شجاع اين مرز و بوم، خيلي زود دشمن را از توهم پيروزي بيرون آورد. ساعت 22 و 30 دقيقه روز اول خردادماه سال 1361، تلاش براي بيرون راندن مهاجمانِ بعثي از خرمشهر و برخي نواحي اشغال شده خوزستان، آغاز شد.
نام اين عمليات، «بيت‌المقدس» بود. حمله سريع و غافلگيرانه نيروهاي ايراني، اشغالگران را دچار وحشت و سردرگمي كرد. رشادت و شجاعتِ مدافعانِ مؤمن و جان بركف ايران، امكان هرگونه واكنشي را از دشمن سلب كرده بود.
طولي نكشيد كه با سرعت عمل نيروهاي ايراني، ارتباط ميان يگان هاي اشغالگران قطع شد. نيروهاي دشمن كه توان ايستادگي در برابر غيورمردان ايراني را نداشتند، پا به فرار گذاشتند.
روز دوم خردادماه، نيروهاي ايراني توانستند خرمشهر را به محاصره كامل خود درآورند. طي چند ساعت اوليه روز، تعداد نيروهاي اشغالگري كه به اسارت نيروهاي ايراني درآمده بودند، از مرز 2800 نفر گذشت. همزمان، حمله مقتدرانه ايرانيان به يگان هاي دشمنِ متجاوز، بين نهر عرايض و شلمچه، باعث نابودي كامل نيروهاي اشغالگر در اين منطقه شد.
با تنگ تر شدن حلقه محاصره دشمن، نيروي هوايي ايران، پل هاي تداركاتي عقبه دشمن را از بين برد و محاصره متجاوزان بعثي را كامل تر كرد. ساعت 3 و 50 دقيقه بامداد روز سوم خرداد، عمليات اصلي آزادسازي خرمشهر با در هم كوبيدن پاتك دشمن، توسط نيروهاي ايراني، آغاز شد. تكاوران سلحشور نيروي دريايي، قايق هاي مهاجمي را كه در پي دور زدن نيروهاي ايران و تدارك هجوم ديگري بودند، در هم شكستند. ساعت 11 روز سوم خردادماه سال 1361، نيروهاي ايراني توانستند از سمت غربي وارد خرمشهر شوند.
اين اتفاق در ساعت 12 همان روز از سمت شمال و شرق نيز به وقوع پيوست. به اين ترتيب مهاجمان، پس از 578 روز اشغالگري، از خرمشهر عقب رانده شدند. كار پاكسازي شهر چند روزي ادامه داشت. در عمليات آزادسازي خرمشهر 5 هزار و 553 نفر از مدافعان شجاع ايراني به شهادت رسيدند.
تلفات دشمنِ متجاوز به مراتب بيشتر بود؛ آن ها با 16 هزار كشته و 19 هزار اسير، فرار را بر قرار ترجيح دادند. ده ها تيپ ارتش متجاوز بعثي منهدم شد. هزاران دستگاه اَدَواتِ نظامي توسط نيروهاي ايراني به غنيمت گرفته شد. طي اين عمليات پيروزمندانه، افزون بر شهر خرمشهر، هويزه و بخش هاي وسيعي از مناطقي كه به اشغال دشمن درآمده بود، آزاد شد. دفاع جانانه ايرانيان، دشمن را به پشت مرزها عقب راند و حماسه بزرگ آن روز در ياد و خاطره ايرانيان با نام «روز مقاومت، ايثار و پيروزي» ماندگار شد.
**والفجر 8؛ تصرف بندر راهبردي فاو
رژيم بعث عراق، پس از شكست در عمليات بدر، بيش از پيش به ناتواني خود در برابر رزمندگان سلحشور و جان‌بركف ايراني پي برد. با درخواست صدام، عربستان سعودي و تعدادي از شيوخ حاشيه خليج فارس، كمك‌هاي مالي معتنابهي را در اختيار او گذاشتند. صدام با اين كمك‌ها، به ايجاد ديوار دفاعي در تمام خطوط عملياتي اقدام كرد. عراقي‌ها، به ويژه در منطقه اروندرود، بيش از ديگر مناطق، به تجهيز ديوار دفاعي خود پرداختند.
بسياري از آبگيرها و نهرها، توسط نيروهاي دشمن خشكانده شد تا مسيرهاي مناسبي براي مانور يگان‌هاي زرهي ايجاد شود. به موازات اين اقدامات، هواپيماهاي اعطايي غرب به صدام، شبانه‌روز از استحكامات ايراني‌ها در آن سوي اروندرود، عكسبرداري مي‌كردند و به دقت تحركات رزمندگان اسلام را زير نظر داشتند. فرماندهان سپاه و ارتش، براي منحرف كردن ذهن دشمن و فراهم آوردن مقدمات عمليات سرنوشت‌ساز والفجر 8، عملياتي ايذايي را در منطقه ام‌الرصاص طراحي كردند.
اين عمليات با موفقيت اجرا شد و افزون بر منحرف كردن ذهن دشمن از حاشيه اروندرود، تلفات سنگيني را به نيروهاي بعثي وارد كرد. پس از عمليات ام‌الرصاص، همه چيز براي انجام عمليات والفجر8 مهيا بود. نيروهاي ايراني درصدد بودند با انجام اين عمليات، بر دو سوي رودخانه اروند مسلط شوند و در نهايت، بندر راهبردي فاو را تصرف كنند و در واقع، راه ارتباطي عراق با خليج فارس را ببندند. ساعت 22 روز 20 بهمن‌ماه سال 1364، غواصان بي‌باك و دلاور بسيجي، به آب‌هاي خروشان اروندرود زدند و از آن عبور كردند تا مسيري براي عبور نيروهاي خودي باز كنند. اين كار با موفقيت به پايان رسيد.
غواصان، افزون بر ايجاد مسير، كار خنثي كردن تله‌هاي انفجاري را هم برعهده داشتند. مَدّ شبانه و بالا آمدن آب اروندرود، باعث شد شناورهاي ايراني بتوانند بدون برخورد با مين‌هاي خورشيدي، از ميان آب‌هاي پر تلاطم اين رودخانه بگذرند و خود را به آن سوي اروندرود برسانند. لشكر 5 نصر و لشكر عاشورا از سمت راست، لشكر 25 كربلا از محور مياني و لشكرهاي ولي‌عصر(عج)، فجر و تيپ المهدي(عج)، پس از عبور از موانع آبي و نيز، موانع ايذايي و ميدان‌هاي مين، خود را به نزديكي شهر فاو رساندند.
در اين ميان، لشكر 5 نصر، نخلستان‌هاي غرب اروندرود را از لوث وجود دشمن پاكسازي كرد و خود را به جاده البهار رساند كه فاصله چنداني تا فاو نداشت.
لشكر عاشورا نيز، پس از انهدام كامل شناورهاي دشمن در اروندرود، اسكله چهارچراغ در غرب رودخانه را فتح كرد و به سرعت خود را به نيروهاي لشكر 5 نصر رساند. به اين ترتيب، محاصره شمال فاو كامل شد. ديگر لشكرهاي حاضر در عمليات نيز، با از ميان برداشتن موانع ايذايي، حمله سنگيني را عليه دشمن در جنوب و غرب فاو آغاز كردند. اين حملات كوبنده باعث فرار نيروهاي عراقي به داخل شهر شد.
عراقي‌ها نااميدانه به جنگ خياباني روي آوردند، اما اين اقدام نيز فايده‌اي نداشت. ساعاتي بعد، رزمندگان اسلام شهر بندري فاو را به طور كامل به تصرف درآوردند و پرچم سه رنگ جمهوري اسلامي ايران را بر فراز مسجد جامع آن برافراشتند. به دنبال اين فتح، پايگاه دوم موشكي عراق كه از آن براي حمله به كشتي‌ها استفاده مي‌كرد نيز، توسط نيروهاي سلحشور ايراني فتح شد. اين پيروزي، ضربه سنگيني به رژيم بعثي عراق وارد كرد.
*منبع: روزنامه خراسان
**گروه اطلاع رساني**9128**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
۰ نفر