به گزارش ایرنا، این خبر در حالی مطرح می شود كه چین هم اكنون در حال اجرای خطوط ریلی به طول سه هزار كیلومتر برای شماری از كشورها نظیر روسیه، تركیه، اندونزی و تایلند است.
فناوری جدید به چین امكان می دهد كه ترنهای خود را براساس خطوط ریلی كه در سراسر جهان ساخته می شوند، مطابقت داده تا بتواند از آنها در كشورهای دیگر بهره برداری كند.
به همین سبب بسیاری بر این باورند كه ساخت قطارهای پر سرعتی كه بتواند با ریل های مختلف دنیا همخوانی داشته باشد یكی از راهبردهای چین برای تسخیر بازار ساخت خطوط تندرو ریلی است.
نسل جدید قطارهایی كه چین در حال ساخت آنها است به دو بخش تقسیم می شود كه قطارهای مسافربری سرعتی معادل ۵۰۰ كیلومتر و مدل های باربری آن نیز سرعتی برابر ۲۵۰ كیلومتر در ساعت خواهند داشت.
تارنمای هنگ كنگی «ساوت چاینا» می نویسد كه چین می خواهد قطارهای پر سرعت را به قدری توسعه دهد كه در هر منطقه جغرافیایی و در هر شرایط اقلیمی بتوان از آنها استفاده كرد.
روزنامه می افزاید كه با این حساب قطارهای ساخت چین در هر شرایطی و در هر نقطه ای از دنیا قابلیت حركت خواهند داشت.
البته هم اكنون قطارهای تندرو چین در بخش هایی از شمال شرق این كشور كه درجه دمای آنها در فصل زمستان به زیر ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد در حركت هستند و در بالاترین نقطه از فلات تبت هم خطوط ریلی از این دست ایجاد شده است.
دولت چین اعلام كرده است كه اكنون كل خطوط ریلی پر سرعت این كشور به ۲۰ هزار كیلومتر می رسد كه معادل ۶۰ درصد از كل خطوط ریلی تندرو موجود دنیاست كه داشتن این مقدار خط آهن این كشور را در مقام نخست جهان قرار داده است.
همچنین مسافت كل راه آهن چین تا پایان سال 2015 به بیش از 120 هزار كیلومتر می رسید كه در این زمینه در مقام دوم جهان قرار دارد.
چین برنامه ریزی كرده است كه تا سال ۲۰۲۰ میلادی با سرمایه گذاری كلان 421 میلیارد دلاری، طول این خطوط را به ۳۰ هزار و تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۴۵ هزار كیلومتر رسانده و شبكه ریلی وسیعی در سرتاسر كشور احداث نماید.
این سرمایه گذاری در جریان برنامه سیزدهم پنج ساله این كشور انجام می شود كه از سال جاری میلادی تا 2020 ادامه خواهد یافت.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی
پكن - ایرنا - چین در تازه ترین برنامه فناوری توسعه شبكه ریلی پرسرعت خود در حال ساخت قطارهایی است كه سرعت آنها به ۵۰۰ كیلومتر در ساعت می رسد.