'محی الدین یاسین' نامزد حزب ماهاتیر محمد برای نخست وزیری مالزی شد

كوالالامپور- ایرنا – حزب مخالف دولت مالزی به رهبری 'ماهاتیر محمد' معمار مالزی نوین، 'محی الدین یاسین' معاون سابق نخست وزیر این كشور را به عنوان نخست وزیر آینده مالزی در صورت پیروزی این حزب در انتخابات سال 2018 میلادی، معرفی كرد.

به گزارش ایرنا، 'ماهاتیر محمد' كه اكنون از مخالفان سرسخت 'نجیب تون رزاق' هم حزبی سابق خود از حزب حاكم 'آمنو' است، با اعلام نام معاون سابق نجیب به عنوان نخست وزیر آینده در صورت پیروزی حزبش در انتخابات، گفت كه محی الدین یاسین نامزدی حزب مخالف دولت در انتخابات پیش رو را پذیرفته است.
نخست وزیر مالزی، 'محی الدین یاسین' معاون خود را اواسط سال گذشته خورشیدی درپی برخی انتقادها از كابینه كنار گذاشت و شورای عالی حزب حاكم آمنو مالزی نیز اسفند ماه سال گذشته پس از انتقاد محی الدین یاسین از 'نجیب تون رزاق'، در یك اقدام فوری برای تعلیق وی از معاونت حزب حاكم آمنو نیز به توافق رسید.
اختلافات در درون حزب آمنو كه از ابتدای استقلال مالزی حاكمیت این كشور را در اختیار داشته است از شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی حزب در سال 2014 خود را نشان داد و با خروج برخی از چهره های شاخص از جمله ماهاتیر محمد و محی الدین یاسین، حزب مخالف 'پریبومی برساتو' (اتحاد ملت) را در سال جاری تاسیس كردند.
براساس گزارش روز چهارشنبه رسانه های محلی مالزی، 'ماهاتیر محمد' رئیس حزب 'پریبومی برساتو' (اتحاد ملت) پس از اعلام نام نامزد این حزب برای نخست وزیری مالزی در صورت پیروزی در انتخابات سال 2018، افزود: نخست وزیر جدید نمی تواند یك جانبه عمل كند و باید با رئیس حزب مشورت كند.
وی معتقد است نخست وزیر جدید نخواهد توانست به تنهایی تصمیم بگیرد، چرا كه ناچار است با رئیس حزب جدید مشورت كند. ضمن آنكه كابینه نمی تواند همچون گذشته تحت نظارت نخست وزیر باشد.
حزب 'پریبومی برساتو' (پی.پی.بی.ام) از ماه گذشته میلادی پس از جدا شدن تعدادی از رهبران حزب حاكم 'آمنو' به ریاست ماهاتیر محمد و با همكاری ائتلاف 'پاكاتان هاراپان' (پیمان امید) كار خود را آغاز كرد.
'پاكاتان هارپان' یا 'پیمان امید' نیز یك ائتلاف سیاسی است كه از جنبش های سیاسی چپ، احزاب و افراد مستقل مالزی تشكیل شده است. این جنبش با هدف تشكیل یك اتحاد گسترده از احزاب چپ میانه برای انتخابات عمومی سال 2018 تشكیل شده است و حزب اقدام دمكراتیك ، حزب عدالت مردم و حزب اعتماد ملی در آن مشاركت دارند.
'احمد زاهد حمیدی' معاون نخست وزیر و وزیر كشور مالزی پس از ثبت حزب 'پریبومی برساتو' به رهبری ماهاتیر محمد، تاكید كرد كه حزب جدید را باید به جای نام 'برساتو' به معنای 'ملت' با نام اختصاری آن یعنی پی.پی.بی.ام بخوانند، چرا كه هم اكنون 6 حزب سیاسی دیگر با همین نام خوانده می شوند و این باعث سردرگمی مردم خواهد شد.
اما سخنگوی حزب اعلام كرد كه نام واقعی حزب 'پریبومی برساتو ' است و از این پس آن را به همین نام خواهند خواند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی