۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۸
کد خبر: 82249116
T T
۰ نفر
مردم زرقان شيراز با آيين خيمه هاي برافراشته به استقبال محرم رفتند

شيراز- ايرنا- مردم زرقان هر سال 27 ذي الحجه در آستانه فرا رسيدن ماه محرم آيين ويژه اي با عنوان خيمه هاي برافراشته برگزار مي كنند و به استقبال ماه محرم مي روند كه اين آيين پنجشنبه در اين شهر اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مردم زرقان صبح امروز 27 ذي الحجه قبل از طلوع خورشيد در سه حسينيه اين شهر به تناسب محله زندگي خود جمع شدند و پس از قرائت زيارت عاشورا، چادرهايي بزرگ با قدمتي بيش از 300 ساله را با آداب خاصي بر حياط حسينيه ها بر افراشتند و با ساز و دهل و شعار 'ياحسين' به استقبال عاشورا رفتند.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس پنجشنبه درحاشيه برگزاري اين آيين در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت : سالهاست كه مراسم عزاداري امام حسين (ع) در شهر زرقان به صورت مستمر، باشكوه و مردمي برگزار مي شود.
بهزاد مريدي افزود:اين سنت مردم شهر زرقان فارس كه به تازگي در فهرست آثار معنوي كشورمان نيز ثبت ملي شده است سابقه چند صد ساله تاريخي دارد و نكته مهم اين برنامه مردمي بودن آن است به طوري كه تمام هزينه هاي اين برنامه ره مردم اين شهر تامين مي كنند.
وي با بيان اينكه جريان عاشورا براي همه مردم دنيا ارزشمند و ماندگار است بيان كرد: اين مراسم سنتي در شهر زرقان هر ساله با حضور بسياري از جوانان و نوجوانان اين خطه برگزار مي شود كه اين نشان از زنده بودن و پويايي حادثه عاشورا دارد كه رمز ماندگاري اين آيين سنتي نيز همين انتقال صحيح داشته هاي معنوي خود به نسل جديد است.
مريدي اظهارداشت: شهر زرقان از دير باز قلب تپنده تعزيه در كشور است كه هر سال در ماه محرم و صفر برنامه هاي ويژه كشوري در بخش هنر تعزيه در اين شهر برگزار مي شود.
او اضافه كرد: به دليل اينكه هنر تعزيه در فارس و شهر زرقان يكي از هنرهاي مورد توجه جدي مردم است در چند سال اخير سوگواره تعزيه با حضور تعزيه خوانان كشوري در سطح ملي در زرقان برگزار مي شود كه امسال نيز اين برنامه در اين شهر اجرا خواهد شد.
مريدي ادامه داد: جريان عاشورا پيروزي حق بر باطل است و امام حسين(ع) نماد آزادگي، ايثار و مقاومت است كه اين مفاهيم مهم در فرهنگ عاشورا و امام حسين(ع) بايد براي نسل امروز و جوان تبيين شود و ايام محرم و صفر بهترين زمان براي فرهنگ سازي ديني و ارتقاي سطح ديني و معنوي مردم جامعه است.
شهر زرقان ازتوابع شهرستان شيراز است كه در فاصله 25 كيلومتري شهر شيراز قرار دارد.
خبرنگار: فاطمه هاشمي نيك ** انتشاردهنده: غلانرضا مالك زاده
3002/ 1876