۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۶:۰۳
کد خبر: 82252106
T T
۰ نفر

برگزاری همه پرسی در تأیید توافق صلح در كلمبیا

۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۶:۰۳
کد خبر: 82252106
برگزاری همه پرسی در تأیید توافق صلح در كلمبیا

مادرید- ایرنا- نزدیك به 35 میلیون كلمبیایی روز یكشنبه (11 مهر)، به پای صندوق های رأی فرا خوانده شدند تا در یك همه پرسی‌ به توافق صلح امضا شده بین دولت و شورشیان فارك رأی دهند.

به گزارش ایرنا، روزنامه ال پاییس چاپ مادرید در این باره نوشت: توافقنامه صلح 297 صفحه ای بین خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری كلمبیا و رودریگو لوندونیو رهبر گروه موسوم به نیروهای مسلح فارك در شهر غربی كارتخنا به امضا رسید.
مردم كلمبیا روز یكشنبه برای تأیید این توافقنامه صلح با هدف پایان بخشیدن به جنگ داخلی 52 ساله در این كشور كه حدود هشت میلیون قربانی نیز در پی داشت، در یك همه پرسی ملی شركت خواهند كرد.
با این حال، مخالفان این طرح هشدار می‌ دهند كه امضای این توافقنامه به معنای‌ تسلیم در مقابل شورشیان بوده و به رسمیت شناختن این توافق صلح از طریق همه پرسی، جنایات شورشیان در جنگ داخلی كلمبیا بدون مجازات خواهد ماند.
در این مورد سانتوس معتقد است كه اجرای این توافق به نفع كلمبیا خواهد بود اما آلوارو اوریبه رقیب سیاسی او و رئیس جمهوری سابق كلمبیا بر این عقیده است كه نباید با فارك توافق كرد؛ بلكه باید به مبارزه و جنگ علیه آنها ادامه داد، زیرا توافق با مبارزان مسلح فارك (مخالفان دولت كلمبیا) در حقیقت به معنای سر خم كردن در مقابل این گروه مسلح است.
در زمان حاضر فضای سیاسی حاكم در كلمبیا، تركیبی از اغراق و دروغ است كه این موضوع موجب سردرگمی عده زیادی از مردم این كشور شده، اما باید پذیرفت چهار حقیقت انكار ناپذیر در توافق صلح بین دولت و نیروهای مسلح فارك وجود دارد كه به آن اشاره می شود.
نخست اینكه نیروهای مسلح فارك توافق كرده اند تا تسلیحات نظامی را كه برای رسیدن به اهداف خود از آن به عنوان یك استراتژی اجبار استفاده می كردند را بر زمین بگذارند.
دومین حقیقت، این است كه پس از توافق صلح، ارتش كلمبیا به عنوان بزرگترین دشمن فارك، انبارهای تسلیحات نظامی فارك را تحت كنترل و در اختیار خواهد گرفت.
حقیقت سوم اینكه شورشیان مسلح فارك، به جنگ مسلحانه ای كه چند دهه علیه دولت كلمبیا با هدف برقراری حكومت كمونیستی در این كشور آغاز كردند، پایان خواهند داد؛ بدون آنكه به اهداف خود دست یافته باشند و چهارمین حقیقت هم این است كه پس از چند دهه مبارزه خونین علیه نظام سرمایه داری در كلمبیا، این وضع بدون هیچ تغییری در كشور دست نخورده باقی‌ خواهد ماند.
در صورت تایید این توافقنامه در همه پرسی، كه به احتمال زیاد به تأیید مردم كلمبیا خواهد رسید، شورشیان مسلح فارك تسلیحات نظامی خود را ظرف مدت شش ماه آینده به ناظران سازمان ملل متحد تحویل و حزب سیاسی خود را تشكیل خواهند داد.
بر اساس توافق صورت گرفته، در انتخابات آینده دست كم 10 كرسی كنگره در اختیار اعضای فارك قرار می گیرد.
شبد**اروپام*5*491**1504
تنظیم كننده: حسن توكلی**انتشار دهنده: علی پاینده