۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82252666
T T
۰ نفر
روزانه یكهزارو 500 مهاجر افغان از ایران بازمی گردند

كابل - ایرنا - وزیر امور مهاجران افغانستان در نشست علنی مجلس نمایندگان كشورش اعلام كرد كه روزانه بطور متوسط یكهزار و 500 مهاجر افغان از ایران به كشور بازمی گردند.

به گزارش ایرنا ، «سید حسین عالمی بلخی» روز یكشنبه در نشست فوق العاده مجلس كه به درخواست دولت برای بحث در باره شركت در نشست بروكسل تشكیل شده بود، گفت كه هر روز بین یك هزار و 300 تا یك هزار و 800 مهاجر افغان از ایران بازمی گردند كه به طور متوسط رقم بازگشت روزانه مهاجران افغان به یك هزار و 500 نفر می رسد.
وزیر امور مهاجرین افغانستان تصریح كرد كه شماری زیادی از این افراد، داوطلبانه به افغانستان بازمی گردند.
بلخی افزود: روزانه بیش از 5 هزار مهاجر افغان از پاكستان به این كشور باز می گردند كه اغلب آنان به دلیل شرایط نامساعدی كه پاكستان برای آنان ایجاد كرده است، ناچار به بازگشت به كشور شده اند.
وی گفت كه اگر فضا برای مهاجران افغان در پاكستان تنگ نمی شد، رقم بازگشت آنان بسیار كمتر از این بود.
بلخی همچنین از تلاش دولت افغانستان برای حمایت از حقوق مهاجران افغان در كشورهای اروپایی خبر داد و افزود كه ما در گفت وگوهای خود با تمام كشورهای اروپایی درصددیم كه آنان را متقاعد كنیم تا مطابق قوانین و كنوانسیون های بین المللی در زمینه مهاجرت با مهاجران افغان رفتار كنند.
وزیر امور مهاجرین افغانستان گفت كه آن عده از مهاجران افغان كه درخواست پناهندگی آنان از سوی كشورهای اروپایی رد می شود و ناگزیر به بازگشت هستند، هزینه بازگشت آنان به عهده كشوری خواهد بود كه پناهجو در آن كشور درخواست پناهندگی داده است.
وی گفت كه اگر افغانستان بازگشت این دسته از پناهجویان را نپذیرد، شرایط سختی را پیش رو خواهند داشت و احتمال زندانی شدن آنان در كشورهای اروپایی وجود دارد.
بلخی تاكید كرد كه دولت افغانستان نیز مسئول است تا در قبال اتباع پناهجوی خود كه در كشورهای اروپایی پذیرفته نمی شوند، از آنان حمایت كند.
افغانستان بیش از 7 میلیون مهاجر در كشورهای مختلف جهان دارد كه نزدیك به 6 میلیون نفر از آنان در كشورهای ایران و پاكستان زندگی می كنند.
ایران و پاكستان گفته اند كه نیمی از مهاجران افغان در این كشورها بدون مجوز قانونی اقامت دارند و از دولت افغانستان خواسته اند كه مانع ورود غیرقانونی مهاجران به خاك كشورهای متبوع خود شوند.
حدود یك میلیون مهاجر افغان در كشورهای اروپایی، آمریكا و استرالیا زندگی می كنند كه پس از ظهور گروهك تروریستی داعش، این كشورها قوانین سختگیرانه تری را برای مهاجران اتخاذ كرده اند و به شدت مانع ورود مهاجران به كشورهای خود می شوند.
این كشورها اعلام كرده اند كه در شرایط كنونی تنها قادر به پذیرش شمار محدودی از پناهجویان سوری خواهند بود.
آساق**291*1610**1392
انتشار دهنده : ابوالفضل بابایی