عربستان جايگزين استفاده از دلار را بررسي مي كند

تهران - ايرنا - در واكنش به تصويب قانون جاستا از سوي كنگره آمريكا و رد وتوي باراك اوباما، دولت عربستان سعودي اولويت هايي را براي خود جهت واكنش به اين تصميم واشنگتن در نظر قرار داده است .

به گزارش ايرنا عربستان سعودي كه داراي ذخايري كلان در امريكا به ارزش بيش از 900 ميليارد دلار است، با اجراي قانون جاستا متحمل خسارتهاي سنگيني شده و داراييهاي اين كشور در معرض خطر بلوكه شدن قرار گرفته است.
خانواده هاي قربانيان حادثه 11 سپتامبر نيز ارائه كيفرخواست هاي خود براي دريافت غرامت از خاندان آل سعود را اغاز كرده و اين خود هشداري براي بحران اقتصادي عربستان تلقي مي شود، از اين رو كارشناسان اقتصادي در عربستان راهكارهايي را براي مقابله با سياست جديد آمريكا پيش روي رياض قرار داده اند تا به نوعي جبران ما فات كنند.
به نوشته روزنامه القبس كويت از مهمترين گزينه هاي پيشنهادي به دولت عربستان سعودي قطع كامل تعامل با دلار و روي آوردن به ارزهاي معتبر ديگري همچون يورو يا يوان چين مي باشد.
از راهكارهاي ديگر پيشنهادي كه مي تواند لطمه فراواني به روابط رياض و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس كند، آن است كه عربستان سعودي همسايگان خود در شوراي همكاري را نسبت به كاهش سرمايه گذاريهاي خود در آمريكا متقاعد كند.
همچنين از ديگر راههاي پيشنهادي مقابله با واشنگتن نيز آن است كه كشورهاي عربي حوزه خليج فارس در همبستگي با رياض، حضور نظامي ايالات متحده در پايگاههاي خود را كاهش دهند كه ضربه شديدي به منافع ايالات متحده در منطقه تلقي خواهد شد، علاوه بر آن رياض گزينه هايي را پيش روي خود مي بيند كه بتواند فعاليت شركت هاي نفت آمريكايي فعال در منطقه را كاهش دهد و منافع مالي آمريكا در جنوب خليج فارس را به خطر بيندازد.
به عقيده كارشناسان اجراي هر يك از اين سناريوها ضربه استراتژيكي را به روابط آمريكا و عربستان سعودي وارد خواهد كرد و نگراني شديد رياض از پيروزي دونالد ترامپ در انتخايات رياست جمهوري آمريكا با توجه به شهرت وي در مواضع عليه رياض، بر نگراني هاي نظام سعودي مي افزايد.
خاورم320
**انتشاردهنده:عليرضا فرجي