۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۵۶
کد خبر: 82253184
T T
۰ نفر
روايت واقعه عاشورا در نمايش عطش خورشيد/ گروه هاي نمايشي از لحاظ مالي حمايت نمي شوند

تهران-ايرنا- نويسنده و كارگردان نمايش «عطش خورشيد» گفت: اين نمايش در قالب پرفورمنس(هنر اجرا) بخشي از زندگي امام حسين(ع) و واقعه عاشورا را روايت مي كند.

مهرداد مهرابي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين نمايش به مناسبت ماه محرم از 12 مهرماه در فرهنگسراي ارسباران اجرا مي شود.
وي با اشاره به داستان نمايش «عطش خورشيد» گفت: اين اثر نمايشي بخشي از زندگي امام حسين(ع)، از به دنيا آمدن ايشان در دامان فرشتگان تا واقعه عاشورا در كربلا و به شهادت رسيدن 72تن از ياران امام حسين(ع) را روايت مي كند.
مهرابي عومل نمايش «عطش خورشيد» را 40 هنرمند عنوان كرد و افزود: رسول نجفيان، كوروش رخشنده پي، علي عليپور، علي مهرابي، محمدرضا شريفي، حسين جوادي، عليرضا شريفي، حميد دارايي، مژگان حسيني، نازنين حاتمي، فاطمه مرادي، فرنگيس وزيري، كيانا طالبيان از جمله بازيگران اين نمايش هستند كه فاطمه كريمي در اين نمايش نقش شبيه خوان را برعهده دارد.
نويسنده و كارگردان نمايش «عطش خورشيد» با بيان اينكه اين نمايش براي نخستين بار به صورت پرفورمنس(هنر اجرا؛ اجراي تركيبي از عناصر تئاتر، موسيقي و تجسمي) به روي صحنه مي رود، افزود: نمايش «عطش خورشيد» به صورت نريشن(روايتگر) و پلي بك اجرا مي شود و ضرباهنگ هاي موسيقي اين اثر به درستي تنظيم و با متن هاي نمايشنامه هماهنگ است.
وي گفت: علي مهرابي(موسيقي)، مهرداد مهرابي، علي علياني، احسان عباسي(طراح حركات بازيگران)، انسيه فرهادي(طراح لباس)، مجيد حسن فاميلي و حميد جهانگيري(طراح نور و دكور) و همتا قريشي(گريم) از ديگر عوامل اين نمايش هستند.
مهرابي با اشاره به طراحي لباس بازيگران نمايش «عطش خورشيد» اظهار كرد:لباس هاي اين نمايش به گونه اي طراحي شده كه 30 نفر از بازيگران از لباس نماد اشقيا و اوليا استفاده كنند و همچنين در جريان نمايش لباس مردم شهر كوفه با استفاده از پارچه هاي قرمز و سبز با نورپردازي تغير مي كند.
كارگردان نمايش «بيرق ماندگار» تئاتر را هنري زنده دانست و افزود: زندگي در هنر تئاتر جريان دارد و مردم مي توانند با آن ارتباط برقرار كنند.
مهرابي با بيان اينكه كودكان و نوجوانان از طريق كتاب هاي درسي و غيردرسي و قصه گويي پدربزرگ ها و مادربزرگ ها با داستان هاي اسطوره هاي ايراني همچون رستم و سهراب آشنا مي شوند، اظهار كرد: متاسفانه كودكان و نوجوانان آگاهي كاملي نسبت به زندگي امام حسين(ع) و قيام ايشان نداشته و ماه محرم براي آنان تنها در پوشيدن لباس سياه و سينه زدن و زنجيرزدن تعريف شده كه ما سعي كرديم در نمايش «عطش خورشيد» قيام امام حسين(ع) و واقعه كربلا را به زباني ساده براي مخاطبان بازگو كند.

*تاكيد بر حمايت مالي از گروه هاي نمايشي
مهرابي با انتقاد از حمايت نكردن بعضي از نهادهاي دولتي از گروه هاي نمايشي افزود: اين گروه ها متاسفانه آن طور كه بايد و شايد از لحاظ مالي حمايت نمي شوند كه به عقيده من با حمايت مالي، آثار نمايشي تقويت خواهد شد.
وي اظهار كرد: بعضي از سازمان ها و نهادهاي فرهنگي كه متولي اصلي حمايت از هنرهاي نمايشي آييني و مذهبي و تامين بودجه براي اين آثار هستند، از گروه هاي نمايشي حمايت نمي كنند و در اين حوزه شايد افراد خاص با بودجه هاي خاص مورد حمايت قرار گرفته و آثار آنان قابليت اجرا پيدا مي كند.
مهرابي گفت: بعضي از نهادهاي فرهنگي در حمايت از آثار نمايشي معتقدند كه گروه هاي نمايشي بايد براي خود درآمدزايي داشته و از طريق گيشه بودجه خود را تامين كنند.
نمايش «عطش خورشيد» به نويسندگي و كارگرداني مهرداد مهرابي 12تا 19 مهرماه از ساعت 18 تا 20 در فرهنگسراي ارسباران به روي صحنه مي رود.
اين نمايش بيست و هفتمين اثر مهرداد مهرابي است كه در نخستين جشنواره سراسري تئاتر آيات قرآني در سال 1391 پنج جايزه در حوزه هاي كارگرداني، طراحي نور، طراحي لباس، بهترين موسيقي را از آن خود كرد.
همچنين اين نمايش در سومين جشنواره استاني فجر در استان گلستان نيز حضور داشته است.
مهرابي تاكنون 17اثر نمايشي در حوزه مذهبي و آثاري همچون بيرق ماندگار را با موضوع حضرت زهرا(س) و شهادت ايشان كارگرداني و اجرا كرده است.
اين كارگردان نمايش «خواب ستاره» را با موضوع زندگي حضرت رقيه(س) سال 91 در پرديس تئاتر تهران به روي صحنه برده است.
نمايش هاي خاتون غصه دار(اقتباس از فيلم نامه پرده نئي اثر بهرام بيضايي) با همكاري ساسان مهرپويان، سووشون، معركه در تاريكي، آن سوي پنجره و اشكستان از ديگر آثار مهرابي است.
خبرنگار: معصومه جوان معبودي - انتشاردهنده: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348