۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82254163
T T
۰ نفر

مجسمه سنجاب یا سموره در بانه رونمایی شد

۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82254163
مجسمه سنجاب یا سموره در بانه رونمایی شد

سنندج- ایرنا- مجسمه سنجاب (سموره) همزمان با روز حیوانات در بلوار سردشت بانه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا روز دوشنبه در آیینی به نام روزی برای حیوانات از مجسمه سنجاب 'سموره' كه نماد طبیعت بانه است رونمایی شد.
در این آیین رئیس اداره محیط زیست بانه گفت: یكی از اهداف ساخت مجسمه سنجاب (سموره) شناساندن این گونه با ارزش جانوری به مردم و آشنایی مردم با ارزش زیست محیطی این گونه جانوری برای طبیعت است.
دلسوز میرزایی افزود: با توجه به گرمایش جهانی و از بین رفتن لایه ازون و مشكلات زیست محیطی، یكی دیگر از اهداف ما حفظ رابطه انسان و طبیعت به عنوان الزامی برای توسعه پایدار است.
وی به نقش سنجاب ها در حفظ تعادل اكولوژیكی محیط زیست اشاره كرد و گفت: یكی از عواملی افزایش مشكلات زیست محیطی نبود و یا كاهش گونه های جانواری بویژه سنجاب درمحیط زیست بانه است.
میرزایی گفت: سنجاب (سموره) نماد بانه و عامل اكولوژیكی احیای جنگل های زاگرس است.
وی از مردم درخواست كرد در هرجایی سنجابی را دیدند آن را به اداره محیط زیست تحویل دهند چرا كه سنجاب یكی از مهمترین عوامل احیای جنگل های زاگرس است.
در ادامه این آیین نمادین مدیر عامل انجمن پاژین بانه گفت: با توجه به فعالیت های این انجمن برای حفظ محیط زیست كه با هدف شناساندن سنجاب به عنوان عامل احیای جنگل های زاگرس و نماد شهر بانه انجام شده است.
حامد اسراری افزود: اهداف ما تاكنون به خوبی محقق شده و مردم از شهرهای دیگر بیش از هزار و 500 سنجاب را كه از شكارچیان و دلالان فروش حیوانات خریداری كردند به محیط زیست بانه تحویل دادند.
در ادامه این آیین رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بانه گفت: كارهای فرهنگی باید با مشاركت همگانی موثر می شود.
محمد علی مسلمی افزود: كارهای فرهنگی پروسه ای زمان بر است كه در دراز مدت نتیجه آن حاصل می شود كه برای تغییر در رفتار و عادت های غلط باید كارهای فرهنگی با مشاركت همگانی انجام شود.
وی جانمایی تندیس سنجاب 'سموره' را یك اقدام فرهنگی در راستای نهادینه كردن فرهنگ حفظ محیط زیست عنوان كرد.
در ادامه این آیین نمادین شهردار بانه ضمن تقدیر از اقدامات انجمن مردمی پاژین گفت: همه افراد جامعه در مقابل حفظ محیط زیست مسئول هستند و باید همه در زمینه حفظ محیط زیست مشاركت فعال داشته باشند.
بابك رستم پور افزود: مجسمه سنجاب به عنوان نمادی از حفظ محیط زیست بانه كاری از مجسمه ساز بانه ای ابوبكر پیران است.
وی هدف از ساخت این مجسمه را توجه به محیط زیست و آگاهی از تهدیدات محیط زیستی عنوان كرد و افزود: جانمایی مجسمه سنجاب جلب توجه بیشتر كودكان به محیط زیست است.
وی خاطر نشان كرد: سیاست اصلی شوراهای دور چهارم توسعه پایدار بود كه توسعه پایدار یكی از مقدمات حفظ محیط زیست و در اولویت قرار دادن پروژه های زیست محیطی است كه در برنامه ها و پروژه های اجرایی سال 94 و 95 در نظر گرفته شده است.
رستم پور افزود: افتتاح كارخانه بازیافت زباله یكی از این اهداف حفظ محیط زیست بوده كه امیدواریم مراحل بعدی كه تولید بیوگاز و امحای پسماند است، در آینده شروع شود.
وی به نقش انكارناپذیز انجمن های مردمی در حفظ محیط زیست و مشاركت گسترده مردم در برنامه های دولتی برای حفظ محیط زیست اشاره كرد و گفت: حفظ محیط زیست با مشاركت عمومی همه مردم محقق می شود كه امیدواریم شاهد مشاركت جدی همه اقشار جامعه در پروژه های محیط زیستی باشیم.
بانه در 242 كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی
** انتشار دهنده: امید بهمنی