شهری که کلیسا دارد ولی مسیحی نه+فیلم

۶ دی ۱۴۰۳، ۱۰:۰۲
کد خبر: 85701008
شهری که کلیسا دارد ولی مسیحی نه+فیلم

سنندج- ایرنا- از کوچه‌های تنگ محله آغه‌زمان که بگذری به یک درب بزرگ چوبی می‌رسی که دیوارهای بلندش آجرنما و کاهگلی است؛ کلیسای قدیمی سنندج در اینجا واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین باری است که به کلیسا می‌روم، بهانه هم، بازدید نماینده ولی فقیه در کردستان از این مکان تاریخی، مذهبی به مناسبت سال نو میلادی است.

هیچ نشانه‌ای در خارج از این مکان که کلیسا را معرفی کند، وجود ندارد، تنها یک برج مخروبه که می گویند زمانی ناقوس کلیسا در آنجا نصب بوده است.

بعد از درب ورودی باید از یک دالان تاریک عبور کنی؛ در انتهای این دالان تاریک، روزنه نوری وجود دارد و به حیاط کلیسا می‌رسد و یک حوض بزرگ آب و چند درخت است، آب حوض کدر کدر شده است.

حیاط کلیسا حدود ۲ متر پایین‌تر از ساختمان اصلی قرار دارد و طاق و پنجره‌های هلالی ساختمان اصلی کلیسا مشرف به آن است.

شهری که کلیسا دارد ولی مسیحی نه+فیلم

در حیاط کلیسا چند سنگ قبر به چشم می‌خورد که به زبان ارمنی روی آن چیزهایی نوشته شده است؛ معدود کلمات فارسی آن هم ناخواناست.

در تالار اصلی کلیسا در قسمت جنوب غربی شبستان، ۲ سنگ قبر رنگ و رو رفته و شکسته دیده می‌شود که احتمال می دهند محل دفن کشیشان مسیحی باشد.

در قسمت شمالی تالار، محراب، مجسمه حضرت مریم، چند تابلو عکس حضرت مسیح(ع)، دسته گل‌های مصنوعی و چند صندلی نمایان است.

کف شبستان به طور کامل موزاییک کاری شده و دیوارها هم گچ‌کاری سفید رنگ هستند و ۶ ستون اصلی بزرگ، هشت پنجره هلالی چوبی، ۱۲ طاق و ۱۵ چراغ رودیواری هم در این تالار دیده می شود و روی سقف قسمت شمالی شبستان یک لوستر آویزان است.

قسمت محراب ۲ پله بالاتر از کف تالار است و مجسمه حضرت مریم به رنگ آبی به چشم می خورد و بر روی یک موزاییک بقایای شمع‌های سوخته شده رنگی وجود دارد.

تصویر بزرگی از به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع) وجود دارد و چندین قاب تصویر کوچک دیگر هم روی طاق‌های جلویی محراب قرار داده شده است.

یک کوبلن دوزی از تابلوی شام آخر داوینچی هم خودنمایی می‌کند و در قسمت غرب و شرق محراب هم ۲ طاق دیگر وجود دارد و یک پیانوی قدیمی مربوط به سال ۱۲۲۰ در این قسمت دیده می‌شود.

شهری که کلیسا دارد ولی مسیحی نه+فیلم

مسیحیان قدیمی سنندج

می‌گویند مسیحی‌های شهر سنندج از بومیان اطراف این شهر و در روستاها بوده و برای پیدا کردن موقعیت اقتصادی و اجتماعی بهتر به شهر آمدند و یا اینکه میسیونر(مبلغان مسیحی) بوده‌اند، تحت اداره کلیسایی در شهر ارومیه به شهر سنندج هدایت و در اینجا ماندگار شدند.

تاریخ دقیقی از حضور مسیحی‌ها در شهر سنندج وجود ندارد، اما به احتمال زیاد در دوره‌ای که جنگ عثمانی‌ها و اروپا در اوج بود و مسیحیان شمال عراق در تنگنا بودند، به دلیل اینکه کشور ایران رفتارش با مسیحی‌ها خوب بود، مسیحیان شمال عراق که آشوری بودند و در آنجا احساس امنیت نمی‌کردند به ایران و شهرهایی همچون ارومیه، سنندج و همدان مهاجرت کردند که به دوره‌ به صفویه مربوط می‌شود.

«ناصر آزادپور» در پاورقی نسخه تصحیح شده کتاب «تاریخ اردلان» از نوشته‌های بانوی تاریخ‌نگار «مستوره اردلان» آورده که مسیحیان از ساکنان قدیمی شهر سنندج بوده‌اند اما دقیق مشخص نکرده که از چه زمانی و به چه دلیلی به این شهر آمده‌اند.

در سال ۱۸۵۱ میلادی فردی به نام «سرهنگ اگرانوویچ» به شهر سنندج آمده و نقشه این شهر را می‌کشد که این نقشه هم اکنون نیز موجود است؛ در این نقشه شرحی وجود دارد که مسیحی‌ها را به عنوان آشوری نام می‌برد و جمعیت آنها را حدود ۳۰۰ نفر و ۶۰ خانواده برآورد می‌کند.

در آن زمان شهر سنندج یک شهر چند وجهی بوده و چون قومیت‌ها و ملیت‌های مختلفی در این شهر بودند، با وجود اینکه بافت اصلی شهر سنندج از اهل تسنن و شافعی مذهب بوده‌اند، اما آستانه تحمل مذهبی و سازگاری مردم این شهر بالا بوده و اهل تشیع، یهودی‌ها و مسیحی‌ها هم در کنار سایر مردم به خوبی زندگی می‌کردند.

در اواخر دوره ناصرالدین شاه میسیونرها (مبلغان مسیحی) فعالیت زیادی در شهر سنندج داشتند و مدتی مناظرات دینی بین علمای مسلمانان و «مارشیمون» رهبر این مبلغان مسیحی برقرار بود و در این شهر آیین مسیحیت را تبلیغ می کردند.

حتی در آن دوران مناظراتی را با شیخ «عبدالمومن مردوخ کردستانی» پدر آیت الله شیخ «محمد مردوخ کردستانی» (۱۳۵۴-۱۲۵۶ شمسی) در مورد دین مسیحیت داشتند که شیخ عبدالمومن به دنبال آن کتابی را با عنوان «ردالنصاری» یعنی رد آیین مسیحیت نوشته است.

شهری که کلیسا دارد ولی مسیحی نه+فیلم

احترام خاص ایرانیان به انبیای الهی

نماینده ولی فقیه در کردستان که علاقه بسیاری به اماکن و بناهای تاریخی دارد، از این کلیسای قدیمی بازدید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی با تبریک سالروز میلاد حضرت مسیح (ع) آرزوی جهانی پر از صلح و آرامش توام با بهار آزادی، معنویت و اخلاق برای همه جهان دارد.

او به احترام خاص ایرانیان برای همه انبیای الهی اشاره کرد و گفت: چندین نفر از پیامبران الهی در ایران مدفون هستند و برای آنان بارگاه نیز ساخته شده است.

نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار کرد: در کتب و تفاسیر مسلمانان به حضرت مسیح اشاره شده، از جمله در مهمترین کتاب شیعیان یعنی اصول کافی درباره این پیامبر اولوالعزم، مطالبی وجود دارد.

شهری که کلیسا دارد ولی مسیحی نه+فیلم

کلیسای سنندج نیازمند بازسازی

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی درباره وضعیت فعلی این بنای تاریخی اظهار کرد: این کلیسا از قدمت تاریخی خود فاصله می گیرد و نیاز به رسیدگی و مرمت دارد و برای اجرا به اعتبار خاصی نیاز دارد.

وی ابراز امیدواری کرد دست اندارکاران وزارت میراث فرهنگی که اخیرا ابراهیم زارعی از فرزندان کردستان را در بدنه خود دارد، حرکتهای تاثیرگذاری را برای تعمیر، مرمت و بازسازی همه بناهای تاریخی از جمله این کلیسا داشته باشد.

به گفته نماینده ولی فقیه در کردستان، مردم به اماکن تاریخی اطراف خود علاقه دارند چرا که به واسطه آن از گذشته آگاه و با تاریخ خود آشنا می شوند.

وی افزود: در سنندج مسیحی نداریم، ولی این مکان تاریخی- مذهبی در نزد مسیحیان کشورمان هم جایگاه دارد و آنان نیز می توانند پیشگام بازسازی این بنای تاریخی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی تاکید کرد: نگاه تاریخی به تمام اماکن انسان را به جلو می برد، چرا که در قرآن نیز بر درس گرفتن از گذشته برای حرکت به سمت آینده تاکید شده است.

شهری که کلیسا دارد ولی مسیحی نه+فیلم

آمادگی برای راه اندازی موزه ادیان

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان هم در این بازدید اظهار کرد: در دوره شاه عباس صفوی، حمله عثمانی‌ها به عراق باعث می شود تا مسیحیان به سمت ایران مهاجرت کنند و بعد از این حمله تعداد مسیحیان بیشتر می شود.

گلان فرزامی افزود: در زمان اردلان خان، حاکم سنندج، مسیحیان درخواست احداث یک مکان مذهبی را دارند که در دوره قاجار این کلیسا بنا می شود و ناقوس آن بالای سردرب بوده که تنها مناره آن باقی مانده و ناقوس از بین رفته و سردرب این کلیسا هم کار معماران سنندجی است.

وی ادامه داد: ترکیبی از معماری ایرانی- اسلامی را می شود در این بنا دید و ساختار معماری کلیساهای دیگر را ندارد و متفاوت با آن است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: آب قنات جاری در این محلات، به یک حوض در این کلیسا می رسیده و در کنار آن نیز یک حمام عمومی وجود داشته است.

فرزامی ادامه داد: چندین دوره مرمت در این کلیسا صورت گرفته ولی بازهم نیازمند مرمت است و در صورت همکاری اوقاف و امور خیریه که این بنا را در اختیار دارد، آمادگی داریم تا موزه ادیان را در این مکان راه اندازی کنیم چون گردشگران بسیاری علاقمند به بازدید از این مکان هستند و مسیحیانی هم که از سنندج به خارج از کشور رفته اند بارها خواسته اند تا از این مکان برای یادآوری خاطرات گذشته بازدید کنند.

کلیسای سنندج در محله آغه‌زمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا واقع شده و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۶۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha